۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
 خودرو را باید در حاشیه بازار بفروشیم
دبیر انجمن خودروسازان ایران:

خودرو را باید در حاشیه بازار بفروشیم

نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان کرد: ما باید از تجربه‌ دهه هفتاد استفاده کنیم و مسئولان اجازه دهند که خودرو را در حاشیه بازار بفروشیم تا خودرو یک نرخی شود و رانت و فساد از بین برود.

به گزارش بازار، احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران با تصریح بر اینکه مدیران کشور ما تصمیم گیر نیستند و به عبارتی دیگر شهامت تصمیم گیری ندارند، گفت: متأسفانه قیمت گذاری را از هیئت مدیره شرکتها می‌گیرند و در اختیار شورای رقابت قرار می‌دهند.

وی با اشاره به زیان گسترده خودروسازان در سالهای اخیر گفت: وقتی توان خودروساز روز به روز ضعیف و ضعیف تر می‌شود طبیعی است که نمی‌تواند پول قطعه سازان را بپردازد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران مطرح کرد: ما باید از تجربه‌ی دهه هفتاد استفاده کنیم و مسئولان اجازه دهند که خودرو را در حاشیه بازار بفروشیم تا خودرو یک نرخی شود و رانت و فساد از بین برود.

نعمت بخش با بیان اینکه این تحقیق و تفحص‌ها برای مملکت هزینه دارد، گفت: مجلس به جای تحقیق و تفحص جدید بهتر است که از همان گزارشات تحقیق و تفحص قبلی استفاده کند.

وی یادآورشد: اهداف سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ در شورای سیاست گذاری خودرو تصویب و ابلاغ شده اما ضمانت اجرایی ندارد. مثلاً یکی از بندهای این سیاست، کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو است اما در همین اسفند ماه سال گذشته تعرفه ۸۶ درصدی بر واردات خودرو بسته شد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران واگذاری سهام دولت در حوزه خودروسازی به بانکها را اشتباه دانست و گفت: طبق خبرهایی که بنده دارم ظاهراً این کار به مشکل قانونی برخورده است اما اگر به بخش خصوصی واقعی واگذار شود ما استقبال می‌کنیم.

در ادامه، مهندس ساسان قربانی قطعه ساز و کارشناس صنعت خودرو ضمن مخالفت با افزایش قیمت خودرو گفت: طبقه‌ای که خودروهای ایرانی مصرف می‌کنند قدرت خرید خودرو با قیمت‌های بالا را ندارند و این فقط باعث نارضایتی مردم می‌شود.

وی افزود: شرط افزایش قیمت خودرو این است که ما جلوی تورم را بگیریم و اجازه ندهیم که ارزش پول ملی کاهش پیدا کند اما متاسفانه قیمت مواد اولیه دولتی ظرف مدت دو سال نزدیک پنج برابر شده و لذا طبیعی است که قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

قربانی راهکار حل مشکلات صنعت خودرو را در تدوین یک سند چشم انداز و استراتژی مناسب و قابل اجرا و تشکیل یک نظام مدیریتی قوی دانست و افزود: وقتی ما یک برنامه سه ساله و پنج ساله متقن نداریم طبیعی است که خودروساز کار خودش را می‌کند و مردم هم مجبورند خودرو را با این قیمتها خریداری کنند.

این قطعه ساز و کارشناس صنعت خودرو با اشاره به کاهش علاقمندان برای سرمایه گذار صنعتی در ایران اظهارکرد: این در شرایطی است که کارگر و برق در ایران بسیار ارزان هستند.

کد خبر: ۸۵٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha