۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
رکورد رشد قیمت کالاهای اساسی در دنیا شکسته شد
گزارش بانک جهانی در فصل اول امسال؛

رکورد رشد قیمت کالاهای اساسی در دنیا شکسته شد

در فصل اول سال جاری قیمت کالاهای اساسی در دنیا افزایش یافت. نرخ رشد قیمت منابع انرژی در این فصل بالغ بر ۳۰ درصد بود و قیمت فلزات اساسی که در بخش صنعتی کاربرد داشت هم با افزایش همراه بود.

بازار؛ گروه بین الملل: به گزارش بانک جهانی در فصل اول سال ۲۰۲۱ میلادی ، قیمت کالاهای اساسی در دنیا افزایش پیدا کرد و دلیل این مساله افزایش تقاضا برای این کالاها در دنیا عنوان شد.

رشد اقتصادی در دنیا، خرج بسیاری از کشورها از رکود اقتصادی و سرعت بالای واکسیناسیون در شماری از کشورهای صنعتی عامل اصلی افزایش قیمت کالاهای اساسی ذکر شده است. اما سوال این است که ایا این روند موقتی خواهد بود با اینکه در ادامه سال هم ما شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی در جهان خواهیم بود؟

طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی تا انتهای سال جاری ما شاهد ثبات در بازار کالاهای اساسی خواهیم بود و رشدی که در فصل اول در بازار اتفاق افتاد، تا انتهای امسال از بین نخواهد رفت. انتظار می رود قیمت کالاهای اساسی در انتهای سال جاری در سطحی مشابه سطح قیمت انها در انتهای فصل اول امسال باقی بماند.

دلیل این ثبات نسبی در بازار کالاهای اساسی را می توان انتظار رشد اقتصادی  در دنیا و از سر گیری فعالیتهای اقتصادی در شمار زیادی از کشورهای صنعتی دانست.البته این پیش بینی تا اندازه زیادی بستگی به روند واکسیناسیون در دنیا و توزیع عادلانه واکسن در جهان دارد.

رشد ۳۰ درصدی قیمت منابع انرژی
طبق این گزارش متوسط شاخص قیمت انرژی در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۰ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود و در صورتیکه محدودیتهای سفرهای بین المللی از بین برود، ما افزایش قیمت نفت را در دنیا تجربه خواهیم کرد. طبق این پیش بینی متوسط قیمت هر بشکه نفت در سال جاری به مرز ۵۶ دلار می رسد این در حالیست که در فصل اول امسال ما شاهد رسیدن قیمت نفت به مرز ۶۰ دلار بودیم.

انتظار می رود قیمت فلزات در سال جاری ۳۰ درصد و قیمت محصولات کشاورزی ۱۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. آمارها نشان می دهد شاخص قیمت تمامی کالاهای اساسی در فصل اول امسال بالاتر از متوسط قیمت سال قبل بودو بیشترین نرخ رشد در قیمت نفت، مس و برخی از فراورده های غذایی مشاهده شده است.

  طبق این گزارش در فصل اول امسال نرخ رشد اقتصادی دنیا بیش از پیش بینی های قبلی بود و همین مساله زمینه را برای افزایش قیمت کالاهای اساسی فراهم کرد و در صورتیکه تا انتهای سال هم روندی مشابه در دنیا طی شود و اقتصاد با سرعتی بالاتر از انتظارات قبلی رشد کند، می توان انتظار ثبات و حتی افزایش ارزش کالاهای اساسی را داشت.

رکورد شکنی در بازار فلزات اساسی در دنیا
به گزارش بانک جهانی در فصل اول سال جاری شاخص قیمت فلزات و مواد معدنی در دنیا ۱۶ درصد نسبت به فصل اخر سال قبل رشد کرد. در ماه مارس امسال شاخص قیمت فلزات ۷۰ درصد بالاتر از آوریل سال قبل بود و در این زمان قیمت مس و سنگ اهن بالاترین سطح  طی ۱۰ سال اخیر را داشت. دلیل رشد قیمت این فلزات مهم ، افزایش تقاضای انها در چین ذکر شده است.

چین کشوری است که به دلیل مهار کرونا توانسته است رشد را تجربه کند و فعالیتهای اقتصادی در این کشور به سرعت افزایش پیدا کرده است و همین مساله رشد تقاضا برای فلزات را به همراه آورد. انتظار می رود در سال جاری شاخص قیمت فلزات در دنیا ۳۰ درصد بالاتر از سال قبل باشد ولی در سال ۲۰۲۲ این شاخص با افت ۴ درصدی همراه خواهد بود.

البته ریسک هایی هم در بازار فلزات دنیا وجود دارد که می تواند روی رشد قیمت انها تاثیر منفی بر جای بگذار. از یک طرف توقف طرح های تزریقی به اقتصاد در کشورهای در حال توسعه به خصوص کشورهای فعال در تولید فلزات است که می تواند قیمت انها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و در مسیر رشد قیمت اختلال ایجاد کند.

یکی از این کشورهای مهم چین است که در نظر دارد در اواسط سال جاری از حمایت مالی از اقتصاد دست بردارد و به اقتصاد اجازه عملکرد عادی و بدون حمایت دولت را بدهد. کارشناسان صنعتی بانک جهانی هشدار داده اند اجرای این سیاست می تواند روی قیمت فلزات اساسی از قبیل آهن و مس و فولاد در دنیا تاثیر منفی داشته باشد.

از طرف دیگر افزایش توجه دنیا به مسایل زیست محیطی وافزایش تقاضا برای  کاهش انتشار کربن است که می تواند روی رشد برخی از این صنایع فلزی تاثیر منفی داشته باشد.

در فصل اول سال جاری قیمت آلومینیوم در دنیا ۹ درصد، قیمت مس ۱۸ درصد، قیمت سنگ اهن ۲۵ درصد ، قیمت نیکل ۱۰ درصد و قیمت روی ۴ درصد نسبت به فصل اخر سال قبل رشد کرد در حالیکه نرخ رشد قیمت الومینیوم در ماه مارس سال جاری نسبت به اوریل سال قبل ۵۰ درصد بود.

در ماه مارس امسال هر تن مس در دنیا با قیمت ۹ هزار دلار مبادله شد که بالاترین قیمت طی یک دهه اخیر بود. قیمت سنگ اهن هم در ماه مارس رکورد شکست به دو برابر قیمت در اوریل سال قبل رسید.

کد خبر: ۸۵٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha