۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
 ماجرای صف‌های ساختگی بورس| آیا حقوقی‌ها پول خود را به خارج بردند؟
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس:

ماجرای صف‌های ساختگی بورس| آیا حقوقی‌ها پول خود را به خارج بردند؟

علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: حقوقی‌هایی که سرمایه‌های خود را از بازار سرمایه خارج کردند عمدتا به سرمایه گذاری در بازارهای موازی یا سرمایه گذاری در کشورهای دیگر صرف کردند.

به گزارش بازار، محسن علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در رابطه با دلایل و جنجال ایجاد صف های ساختگی در بورس گفت: حقوقی‌هایی که سرمایه‌های خود را از بازار سرمایه خارج کردند عمدتا به سرمایه گذاری در بازارهای موازی، پرداخت معوقات کارمندانشان یا سرمایه گذاری در کشورهای دیگر صرف کردند، که در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن پرونده های این اشخاص در دست قوه قضائیه نمی‌توان نامشان را ذکر کرد.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای بورس در خصوص رشد بازار در ماه های گذشته تصریح کرد: در سال گذشته و قبل از ان بازار سرمایه رشد خوبی را داشته و متاسفانه ما نتوانستیم همراه با این رشد جذب سرمایه مردم را ایجاد نمائیم و به همین خاطر در ماه های گذشته شاهد صف های فروش شدیم که برخی از سهامداران حقوقی و حقیقی با ایجاد صف های فروشی ساختگی موجب نگرانی برای سهامداران شد. این اصلا درست نیست که مسئولان مربوط و اشخاص و نهادهای حقوقی از اعتماد سهامداران سوء استفاده کنند و به سبب آنکه انتظار مردم از سرمایه گذاری در بورس کمک به بخش تولید بود، اما حال سرمایه گذاران شاهد هستند که سرمایه هایشان نه تنها به این بخش کمک نکرده بلکه از بین هم رفته است. و این بی اعتماد ی را بوجود خواهد آورد.

علیزاده بیان کرد: امروز شاید تمام مردم انتظار دارند که سیستم های نظارتی مثل مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی به بحث بازار سرمایه بازار نظارت مستقیم داشته باشد.

وی افزود: لازم بود تا متناسب با رشد بازار سیستم های نظارتی و با استفاده از نرم افزار های هوشمند ایجاد شود که متاسفانه شکل نگرفت. برخی از حقوقی ها، صف های فروش ساختگی ایجاد می کنند.

کسی که به عنوان ناظر بازار از ابتدای ورود سرمایه‌های مردم به بورس حضور داشته سازمان بورس است، مدیران این بخش باید به طور مشخص بازار را رصد می‌کردند تا چنین اتفاقاتی در بازار سرمایه رخ ندهد نه آنکه کناره گیری می کردند.

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس بیان کرد: اینکه عده‌ای از کارشناسان بازار سرمایه و خبرگان مالی می‌گویند که حقوقی‌ها با یک دیگر دست به یکی می‌کنند و سبب آشفتگی بازار سرمایه می‌شوند، اصلا نظر غلطی نیست به سبب آنکه خیلی از حقوقی‌ها قبل از شروع رسمی بازار می‌آیند و صف‌های فروش ساختگی تشکیل می‌دهند که چنین مسئله‌ای به طور قطع سبب برهم زدن اذهان سهامداران بازار سرمایه می‌شود.

علیزاده گفت: چرا بعضی از حقوقی‌ها قبل از ریزش‌هایی که در بازار سرمایه رخ داد اقدام به فروش و عرضه‌های آبشاری کردند و بعد از آن هنگامی که خیالشان راحت شد که سود لازم را بدست آورند، آمدند یک منت بر سر سهامداران حقیقی خرد گذاشتند و سهم‌های آن‌ها را بایک قیمت کم خریداری کردند و صف فروشی ایجاد شد و سهامداران سهام خود را بیرون کشیدند و در جاهای نامطمئن مثل ارز و طلا سرمایه گذاری کرده اند.

او بیان کرد: در حالی که اشخاص حقوقی بازیگران اصلی بازار سرمایه بودند نباید با رفتارهایشان در شرایطی که مردم به بورس اعتماد کرده بودند ته دل آن‌ها را خالی می‌کردند و سبب متشنج شدن جو بازار می‌شدند و اعتماد آن‌ها را از بین می‌بردند، اکنون هرکاری هم که مسئولان بخواهند انجام دهند دیگر نمی‌توانند اعتماد اولیه را به این بازار بازگردانند.

علیزاده در پایان در خصوص شناسایی و برخورد با متخلفین خاطر نشان کرد: ما از ان دسته از سهامداران که حمایت کردند تقدیر می کنیم واما ان دسته از سهامدارانی که فکر صف فروشی را بوجود اوردند که این یک کار غیر حرفه ای بشمار می رود و باید در سیستم نظارتی صلاحیت حقوقی این ها بازنگری شود.

کد خبر: ۸۵٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha