۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
نوبرانه‌های توت فرنگی در بازار؛ رنج‌های بی‌شمار باغداران
بازار گزارش می‌دهد؛

نوبرانه‌های توت فرنگی در بازار؛ رنج‌های بی‌شمار باغداران

سیمرغ- رنگ باغات توت فرنگی در مازندران سرخ شده و کشاورزان خون دل‌های بسیاری خورده‌اند و سرمای سخت زمستان و کم آبی بهاره را در زیرسایه حمایت‌های ضعیف به جان خریده‌اند.

بازار؛ گروه استان ها: نوبرانه های توت فرنگی از راه رسید، هر کیلوگرم ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان و باز کشاورز و باغدار می گوید، تولید گران و پرهزینه است و صرفه اقتصادی ندارد.

چهار هزار باغدار مازندرانی در سطح هزار و ۶۰۰ هکتار به تولید توت فرنگی می پردازد و بالا بودن هزینه های تولید، کم آبی و سرما و حمایت نشدن، رنج سالانه کشاورزان برای تولید این نوبرانه ها است.

رئیس جهاد کشاورزی سیمرغ با بیان اینکه این شهرستان به دلیل وضعیت آب و هوایی و خاک حاصلخیز یکی از مناطق مستعد برای محصولات کشاورزی از جمله توت فرنگی است، افزود: بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان از اواخر آبان ماه زیر کشت توت فرنگی می رود.

۱۲ تن توت فرنگی در هر هکتار در سیمرغ برداشت می شود
رجب فلاح در گفتگو با خبرنگار بازار میزان برداشت محصول را ۱۲ تن در هکتار ذکر کرد و ارزش و آورده اقتصادی آن را با احتساب کیلویی ۳۰ هزار تومان ۱۴۴ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: در حال حاضر در هر هکتار ۱۲ نفر و در مجموع هشت هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند.

وی درباره حمایت از کشاورزان برای تولید توت فرنگی گفت: در زمینه سرمایه درگردش آماده پرداخت تسهیلات هستیم و کشاورزان با مراجعه به سامانه سیتا می توانند، تسهیلات را دریافت کنند.

رئیس جهاد کشاورزی سیمرغ یادآور شد: همچنین نسبت به توزیع نهاده ها از جمله اوره اقدام می شود و کشاورزان می توانند به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

بازار؛ رنج های بی شمار باغداران " height="397" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/01/11/4/62182.jpg" width="596" />

وی با بیان اینکه شهرستان سیمرغ کانون سیل در سال ۹۸ بوده است از تخصیص ۷.۵ میلیارد تومان تسهیلات برای جبران خسارت سیل به کشاورزان خبر داد و افزود: ارائه تسهیلات بدون بهره از جمله تلاش ها بوده است.

میزان تولید محصول افت داشته است
سرمای زمستانه و بارش های کم بهاره عملکرد توت فرنگی را در مازندران تحت تاثیر قرار دارد و کشاورزان همچنین از حمایت های ضعیف دولت گلایه دارند، رضا قاسمی تولیدکننده توت فرنگی در سیمرغ که پنج هزار مترمربع از مزرعه اش را به کشت توت فرنگی اختصاص داده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: ۵۰ تا ۶۰ هزار بوته توت فرنگی کاشتیم و متاسفانه به دلیل تنش آب و هوایی میزان محصول کاهش و افت داشته است.

وی با عنوان اینکه وضعیت برداشت و تولید محصول سال قبل بهتر از امسال بود، سرمای زمستانه و بارش کم را از جمله دلایل افت تولید ذکر کرد و گفت: از آنجایی که بوته توت فرنگی ظریف بوده، میزان تولید افت داشته است.

قاسمی که از نوع ارقام کوماراسو برای تولید توت فرنگی استفاده کرده است، آن را بهترین نوع و رقم توت فرنگی ذکر کرد و گفت: محصول را در قالب بسته های سه تا چهار کیلویی به مراکز خرید عرضه می کنیم و در صورت افزایش تولید، آن را به تهران یا رشت ارسال می کنیم.

محصول را در قالب بسته های سه تا چهار کیلویی به مراکز خرید عرضه می کنیم و در صورت افزایش تولید، آن را به تهران یا رشت ارسال می کنیم

وی نبود زیرساخت های لازم برای نگهداری توت فرنگی را از جمله دغدغه ها ذکر کرد و گفت: نبود و یا کمبود ماشین های یخچال دار از جمله دغدغه های کشاورزان است.

وی با بیان اینکه حمایت از بخش کشاورزی ضعیف است، افزود: در سیل سال ۹۸ حدود شش هزار متر از مزرعه توت فرنگی دچار خسارت شد و متاسفانه ریالی برای جبران خسارت ها پرداخت نشده است.

توت فرنگی پرهزینه و پردردسر است
این کشاورز با اظهار اینکه تولید توت فرنگی بسیار پرهزینه و پردردسر است، ادامه داد: از جهاد کشاورزی انتظار داریم از کشاورزان حمایت لازم را داشته باشند، زیرا نهاده های کشاورزی نظیر کودهای تقویتی زیادی لازم دارد.

کشاورز دیگری نیز با اشاره به هزینه های بالای تولید توت فرنگی اظهار داشت: به دلیل آنکه یارانه ای به کشاورزان تعلق نمی گیرد، مجبوریم نهاده ها نظیر کود ازته را با قیمت آزاد تهیه کنیم.

اکبری یادآور شد: همچنین قیمت کودهای حیوانی نیز بالا رفته و کشاورزان برای تهیه آن با مشکلات زیادی روبرو هستند و قیمت بسته بندی نیز بسیار گران شده است.

وی که تاکنون تسهیلاتی برای کشت و تولید توت فرنگی دریافت نکرده است، افزود: تاکنون اطلاع رسانی مبنی براینکه برای کشت این محصول تسهیلات ارائه می شود، نشده است.

این کشاورز با عنوان اینکه به طور میانگین برای تولید، کاشت، وجین و چیدن توت فرنگی روزانه چند کارگر مشغول کار هستند، افزود: به رغم آنکه تولید توت فرنگی پرهزینه است، متاسفانه از این بخش حمایت چندانی صورت نمی گیرد.

بازار؛ رنج های بی شمار باغداران " height="350" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/12/01/4/54990.jpg" width="525" />

وی از مسئولان خواست تا از تولید حمایت کنند و با حمایت از کشاورزان برای رونق تولید به این قشر انگیزه بیشتری دهند.

متوسط برداشت توت فرنگی ۱۰ تن در هکتار است
چهار هزار کشاورز در مازندران به تولید توت فرنگی می پردازند و این استان رتبه دوم تولید این محصول را در کشور به خود اختصاص داده است، حسن ملایی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره آغاز برداشت توت فرنگی از مزارع استان اظهار داشت: در استان مازندران هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع توت فرنگی وجود دارد.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود ۱۶ هزار تن محصول توت فرنگی امسال از مزارع استان برداشت شود، ارزش اقتصادی این محصول را در استان بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد.

وی شمار بهره برداران توت فرنگی را چهار هزار نفر ذکر کرد و گفت: این محصول در مزارع شهرستان بابل، بابلسر، جویبار، ساری، قائمشهرف نکا، بهشهر، گلوگاه و آمل تولید می شود.

ملایی با عنوان اینکه مازندران دومین استان تولید کننده محصول توت فرنگی در کشور استان، افزود: متوسط برداشت محصول توت فرنگی در هر هکتار ۱۰ تن است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: محصول تولیدی استان علاوه بر مصرف در داخل به استان هایی نظیر تهران، البرز، شیراز، قم، کاشان و غیره ارسال می شود.

همزمان با برداشت نوبرانه توت فرنگی قیمت این محصول در بازارهای استان بین ۴۵ تا ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و تولیدکنندگان بالابودن هزینه های تولید را از جمله دغدغه ها بیان می کنند.

کد خبر: ۸۵٬۱۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha