۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
تورم نتیجه عدم استقلال بانک مرکزی است
مدیرکل اسبق بانک مرکزی:

تورم نتیجه عدم استقلال بانک مرکزی است

مظاهری، مدیرکل اسبق بانک مرکزی گفت: وقتی رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور چاپ پول و پرداخت به بانک‌ها می‌کند استقلال بانک مرکزی عملا از بین می‌رود و حاصلش هم تورم و پیشی گرفتن نقدینگی از نرخ تولید است.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری، مدیرکل اسبق بانک مرکزی درمورد استقلال بانک مرکزی گفت: منظور ما از استقلال بانک مرکزی، مستقل شدن سیاست های پولی از سیاستهای بودجه ای دولت و همچنین از بازار سرمایه است.

وی بازار سرمایه، بودجه دولت و نظام پولی و بانکی را به عنوان سه پایه اصلی اقتصاد ایران خواند و افزود: استقلال بانک مرکزی یعنی سیاست های پولی تابع سیاست های مالی و بازار سرمایه نباشد بلکه مستقل باشد و ارزش پول ملی را حفظ کرده و اشتغال را نیز توسعه دهد.

مدیرکل اسبق بانک مرکزی یادآورشد: بانک مرکزی فقط در یک دوره کوتاه یعنی چند سال قبل انقلاب و بعد از انقلاب این استقلال را به دست آورد که نتایج پرخیر و برکت آن هم در آمارها و نمودارهای تولیدی مملکت مشخص است.

مظاهری افزود: البته در مدت کوتاهی هم که بنده در بانک مرکزی حضور داشتم با وجود فشارها مقاومت کردم و در یک سال خوشبختانه رشد نقدینگی اصلاح شد و بهبود پیدا کرد.

وی تصریح کرد: مشکل اینجاست که دولت دکتر احمدی نژاد و روحانی به ویژه شخص رئیس جمهور، خودشان را صاحب و مالک و اختیاردار پول مردم در نظام بانکی می دانند و در قالب تسهیلات تکلیفی و اجباری و دستوری به بانکهای تجاری دستور می دهند که این میزان پول باید به شخص حقیقی یا حقوقی پرداخت شود.

مدیرکل اسبق بانک مرکزی بانک مرکزی ادامه داد: وقتی رئیس جمهور به بانک مرکزی دستور چاپ پول و پرداخت به بانکها می کند نتیجه هم مشخص است؛ استقلال بانک مرکزی عملا از بین می رود و حاصلش هم پیشی گرفتن نقدینگی از نرخ تولید و تورم است.

مظاهری گفت: اگر رئیس بانک مرکزی بتواند استقلال را حفظ کند که البته قانون هم این اجازه را به او داده نتایج پرخیر و برکت هم حاصل خواهد شد اما اگر به هر دلیلی نتواند و یا نخواهد و منابع مالی بیش از حد توان اقتصاد را برای دولت تأمین کند نهایتاً مردم ضرر می کنند.

کد خبر: ۸۵٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha