۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
قصه منابع مفت

قصه منابع مفت

مهدی رضایتی، کارشناس اقتصاد در صفحه شخصی خود نوشت: این قصه «منابع رایگان» که در گوش مردم روایت می شود همانقدر درست است که قصه «ایرانی ها باهوش ترین مردمان جهان هستند» درست بود!

مهدی رضایتی: هفته گذشته استاد راغفر فرموده بودن شرکت های پتروشیمی و فولادی گاز و سنگ و انرژی و... مفت میگیرند و امروز هم دکتر احمدی نژاد همین حرف ها رو به نوعی تکرار کردند. احتمالا آقای راغفر عدد و رقم ندارد اما اینکه اقای احمدی نژاد اطلاع نداشته باشند باید تعجب کرد چرا که:

نرخ خوراک پتروشیمی ها شامل متان، اتان و خوراک مایع (نفتا و میعانات) است و

۱. نرخ متان بالاتر از نرخ گاز در آمریکا و کانادا به پتروشیمی داده می شود.

۲. برای اتان تنها یک بازار در آمریکا داریم که آن هم نرخش به مراتب کمتر از اتان ۳۰۰ دلاری است که امروز به پتروشیمی ها داده می شود.

۳. نرخ نفتا و میعانات با ۵ درصد تخفیف به پتروشیمی ها داده می شود.

۴. نرخ بهره مالکانه معادن (سنگ آهن) در کشور حدود ۲۰ درصد نرخ کنسانتره است و علاوه بر آن نرخ کلوخه سنگ حدود ۸ درصد نرخ شمش فولادی است.

۵.  نرخ حقوق دولتی ملی مس یکی از بالاترین نرخ های حقوق دولتی در جهان است (حدود ۱۲ درصد)

۶.  پالایشگاهها نفت خام را با ۵ درصد تخفیف نسبت به نرخ صادراتی دریافت می کنند.

۷.  تنها جاییکه نرخ یارانه ای بصورت موثر داده می شد و موجب رشد تولید فولاد از ۱۰ میلیون تن تا ۳۰ میلیون تن شد انرژی ارزان به فولاد سازها بود که آن هم طبق پیشنهاد ارائه شده نرخ گاز براساس ۳۰ درصد خوراک پتروشیمی و نرخ برق براساس فرمول ECA قرار است محاسبه شود.

این قصه «منابع رایگان» که در گوش مردم روایت می شود همانقدر درست است که  قصه «ایرانی ها باهوش ترین مردمان جهان هستند» درست بود و چند دهه را با این توهم گذراندیم. شیلر کتابی دارد با عنوان «اقتصاد روایی» و نقش عمیق این روایتها و قصه ها را در رکود و رونق های اقتصادی تشریح می کند.

کد خبر: ۸۵٬۰۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha