۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰
تیشه واردات کالاهای مشابه داخلی بر ریشه تولید یک شرکت دانش بنیان در کردستان
بازار گزارش می‌دهد؛

تیشه واردات کالاهای مشابه داخلی بر ریشه تولید یک شرکت دانش بنیان در کردستان

سنندج- واردات کالاها و محصولاتی که نمونه داخلی آن در کارخانه‌ها تولیدمی‌شود از عوامل اصلی کُند شدن چرخ تولید است که دراین بین یکی از شرکت‌های دانش بنیان کردستان مدت‌هاست با این معضل مواجه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: واحدهای تولیدی که با هزاران مشقت در شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها سر پا نگه داشته شده‌اند حال به دلیل عدم حمایت لازم، با تعدیل نیرو و کُند شدن روند تولید و انبار شدن محصولاتشان مواجه شده‌اند.

نمونه این واحدها شرکت تولیدی دانش بنیان آتیلاارتوپد کردستان است، واحدی که به تولید ایمپلنت‌های جراحی تخصصی و فوق تخصصی ارتوپدی و ستون فقرات می پردازد و از سال ۸۳ فعالیت خود را در سنندج آغاز کرده است.

هم اکنون شرکت آتیلا ارتوپد در مجموعه تولیدی خود در شهرک صنعتی شماره ۳ سنندج در استان کردستان اقلام و خدمات مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی کشور را تولید و تامین می‌کند.

تولید لوازم جراحی ستون فقرات برای اولین بار در ایران
شرکت آتیلاارتوپد در سال ۶۹ با هدف تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران و مراکز درمانی کشور توسط علی تحسری پایه گذاری شد و موفقیت بزرگ تولید لوازم جراحی ستون فقرات و پروتزهای مفصل لگن را این شرکت برای نخستین بار در ایران  طی سال ۷۶ در کارخانه قزوین کسب کرد.

بازدید اسدالله رازانی استاندار وقت کردستان به همراه هیاتی در اسفند سال ۸۱ از کارخانه این شرکت در قزوین، سبب شد تا از مدیر عامل شرکت آتیلا ارتوپد درخواست ایجاد این صنعت را در کردستان کند؛ با قبول این پیشنهاد و برنامه ریزی برای پیاده سازی طرح‌های توسعه شرکت مشتمل بر ۹ طرح تولیدی تجهیزات پزشکی در سنندج، فصل جدیدی در عرصه فعالیت های تولیدی  آتیلا ارتوپد آغاز شد.

ساسان رحمانی، نماینده شرکت تولیدی دانش بنیان آتیلا ارتوپد در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هم اکنون کارخانجات صنایع پزشکی آتیلا ارتوپد در سنندج حدود یک هزار نوع محصول مختلف از انواع ایمپلنت های جراحی ستون فقرات و ارتوپدی را با استفاده از پیشرفته ترین فناوری و تکنولوژی Hi - Tech  بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید می کند.

وی اضافه کرد: در همین راستا این شرکت دانش بنیان با روش مهندسی معکوس به تکنولوژی ساخت ایمپلنت های سیستم های جراحی فوق تخصصی ستون فقرات کمپانی مدترونیک آمریکا که بالاترین رتبه را در جهان دارد، دست پیدا کرده است.

تیشه واردات کالاهای مشابه داخلی بر ریشه تولید یک شرکت دانش بنیان در کردستان

عملکرد برخی از مسئولان موجب کُندی تولید شده است
نماینده شرکت تولیدی دانش بینان آتیلا ارتوپد در بازدید و نشست‌هایی که با مسئولان کشوری و استانی داشته بارها به مسائل و مشکلات این شرکت اشاره کرده است و در آخرین مورد هم در نشست با نماینده ولی فقیه در استان کردستان به بیان موانع پیشروی این واحد پرداخت.

رحمانی اضافه کرد: اینکه شرکتی در شرایط تحریم بتواند تجهیزات و اقلام پزشکی را بومی سازی و در داخل کشور تولید کند اقدام بزرگ و ارزشمندی است که باید از آن حمایت شود.

وی افزود: اما متاسفانه عملکرد برخی مدیران اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حمایت نکردن از این دستاورد ارزشمند و عدم اقدام لازم در پاسخ به درخواست شرکت آتیلا ارتوپد مبنی بر ممنوعیت واردات آن دسته از اقلامی که در داخل کشور توسط این شرکت تولید می شود  باعث کندی و توقف پیشرفت و توسعه تولید آخرین دستاوردهای روز دنیا در این واحد شده است.

نماینده شرکت تولیدی دانش بنیان آتیلا ارتوپد با اشاره به این که نرخ محصولات تولیدی این شرکت مصوب اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت است، گفت: عدم‌ حمایت این وزارتخانه و حتی دانشگاه علوم‌ پزشکی کردستان از خرید محصولات تولیدی این شرکت برای تامین نیاز مراکز درمانی  عامل اصلی کاهش میزان اشتغال در این واحدتولیدی است.

تیشه واردات کالاهای مشابه داخلی بر ریشه تولید یک شرکت دانش بنیان در کردستان

کاهش میزان اشتغال به دلیل نبود پشتیبانی ها
رحمانی اظهار داشت: طی چند سال اخیر، تعداد نیروهای شاغل از ۲۱۶ نفر به ۵۴ نفر در کارخانه سنندج کاهش پیدا کرده و این عدم حمایت مهم‌ترین مانع در راستای رشد و توسعه تولید و تحقق و راه اندازی طرح ها و پروژه های ۹گانه تولید تجهیزات پزشکی این شرکت است.

در بازدید مسئولان کشوری و استانی بارها مسائل و مشکلات پیش روی این واحد مطرح شده و وعده‌هایی هم در رابطه با رفع این مشکلات داده شده، ولی تاکنون هیچ اقدام عملی معطوف به نتیجه صورت نگرفته و این روند آسیبی جدی به تولید در این شرکت، وارد کرده است.

محصولات تولیدی مورد تایید وزارت بهداشت است
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه مشکل شرکت آتیلا ارتوپد سال گذشته در یکی از جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح شد، گفت: در این جلسه مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی استان حداکثر حمایت خود را از این شرکت داشته باشد.

پیمان الماسی اضافه کرد: نه تنها دانشگاه علوم پزشکی بلکه همه دستگاه های اجرایی موظف اند خریدهای اقلام مورد نیاز خود را از طریق سامانه ستاد( سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) انجام دهند و یکی از دلایلی که این دانشگاه برای خرید نکردن به طور مستقیم از شرکت آتیلا ارتوپد اعلام می کند همین مورد است.

وی افزود: ولی با توجه به اقداماتی که در دیگر استان های کشور برای خرید از واحدهای تولیدی داخل استان خود انجام می‌دهند شیوه هایی هم وجود دارد که می توان با بهره مندی از آن و با رعایت همه قوانین و مقررات موجود از تولیدات داخلی حمایت کرد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان میزان خرید سالانه تجهیزات پزشکی آنها از جمله ایمپلنت های جراحی ستون فقرات و ارتوپدی ۴۰۰ میلیون تومان است بنابراین مشکل آتیلاارتوپد بیشتر کشوری است ولی با این وجود از استان هم  انتظار خرید محصولاتشان را دارند.

الماسی یادآور شد: محصولات تولیدی این شرکت مورد تایید وزارت بهداشت است و قیمت آن هم توسط این وزارتخانه مصوب می شود و حال انتظار می رود کارپردازان و مسئولان خرید در دانشگاه های علوم پزشکی به ویژه در کردستان نسبت به خرید کالا از این شرکت در راستای حمایت از تولید داخلی و حفظ اشتغال اقدام کنند.

تولیدکنندگان در بدترین شرایط اقتصادی و تحریم های ظالمانه ای که علیه کشورمان از سوی استکبار جهانی اعمال شده با تمام وجود و توان خود در صحنه تولید ماندند و علاوه بر تولید به فکر دانش بنیان کردن و عدم وابستگی به دیگر کشورهای دنیا هم بودند.

حال با وجود همه سختی هایی که کشیدند واحدی هم چون آتیلاارتوپد کردستان انتظار حمایت از سوی مسئولان البته نه حمایت مالی بلکه پشتیبانی از لحاظ خرید محصولات این شرکت و ممانعت از واردات نمونه خارجی آن که بیشتر از کشورهای چین و پاکستان وارد می شود، دارند.

کد خبر: ۸۵٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha