۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
 استقلال بانک مرکزی ضامن حل مشکلات نیست
کارشناس مسائل پولی و بانکی:

استقلال بانک مرکزی ضامن حل مشکلات نیست

زنگنه، کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: قطعاً چنین تضمینی وجود ندارد که با استقلال بانک مرکزی همه مشکلات حل شود.

به گزارش بازار، ایمان زنگنه، کارشناس رسمی دادگستری در حوزه امور بانکی و کارشناس مسائل پولی و بانکی درمورد استقلال بانک مرکزی گفت: ما ابتدا باید مفهوم استقلال بانک مرکزی را درک کنیم زیرا این ابهام مطرح می شود که بانک مرکزی مستقل یعنی به هیچ نهادی پاسخگو نباشد و در راستای منافع کشور کار نکند.

وی افزود: بانک مرکزی مستقل بانکی است که مسئولیت های خود را به نحو احسن انجام دهد و مهمترین و اساسی ترین وظیفه آن هم تثبیت است یعنی خیال مردم و فعالان اقتصادی از بابت حفظ ارزش پول ملی و چشم انداز اقتصادی کشور راحت باشد.

زنگنه با بیان اینکه هر مسئله ای که تثبیت را مختل کند استقلال بانک مرکزی را نیز دچار چالش خواهد کرد، گفت: بانک مرکزی می تواند از لحاظ تشکیلات و ساختار مستقل شود که در این صورت دیگر وامدار جایی نخواهد بود و در مقابل اهرم های فشار ایستادگی خواهد کرد.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی مطرح کرد: آیا می توان ادعا کرد که با استقلال بانک مرکزی همه مشکلات حل خواهدشد!؟ خیر قطعا چنین تضمینی وجود ندارد.

وی در توضیح چرایی این مطلب، با بیان اینکه بخشی از کارکرد غلط بانک مرکزی تقصیر بانک مرکزی نیست و بلکه ناشی از عدم انضباط مالی دولت، کسری بودجه ممتد و نگاه های کوتاه مدت است گفت: بانک مرکزی برای جبران این فشارها و به اقتضای شرایط و مشکلات، سیاست صلاحدیدی را انتخاب می کند.

زنگنه گفت: اگر بانک مرکزی مستقل شود باید به وزارت اقتصاد و دارایی و یا مجلس شورای اسلامی پاسخگو باشد.

همچنین دکتر محمد آریا، دبیر سابق کمیسیون حقوقی بانکها و مدیر امور حقوقی بانکها گفت: اینکه رئیس دولت به دلیل همسو بودن، نقش اصلی را در انتخاب رئیس کل بانک مرکزی ایفا کند ایرادی ندارد و مغایر استقلال نیست.

وی افزود: استقلال به این معناست که بانک مرکزی حرف زور و خلاف منطق را نپذیرد و سیاست پولی به ابزار سیاست مالی تبدیل نشود.

دبیر سابق کمیسیون حقوقی بانکها تصریح کرد: دولت هر وقت که از طریق مالیات قادر به تامین هزینه های خود نباشد سیاست های پولی را دستکاری می کند تا کسری بودجه را با چاپ اسکناس بدون پشتوانه جبران کند.

آریا بر این باور است که استقلال بانک مرکزی به معنای ضرورت عدم عزل راحت و ثبات مدیریت است یعنی وقتی انتخابی صورت می گیرد رئیس بانک مرکزی با وجود فشار رئیس دولت اما جرأت نه گفتن را داشته باشد.

مدیر امور حقوقی بانکها با بیان اینکه بانک مرکزی به یک موجود بسیار ضعیف تبدیل شده است، افزود: وزنه بانک مرکزی برای تصمیم گیری سیاست های پولی بسیار کم است و بانک مرکزی عملاً در مجمع و هیئت مدیره و شورای پول و اعتبار عملاً تماشاچی است.

وی افزایش اختیارات و قدرت بانک مرکزی را برای اجرای سیاست های پولی ضروری دانست و گفت: در قانونی که مجلس در دست بررسی دارد می توان اصلاحات جدی را اعمال کرد تا اختیارات نظارتی و قدرتی بانک مرکزی برای شبکه بانکی بیشتر شود.

آریا اظهارکرد: به عنوان مثال، یکی از اقداماتی که می توان انجام داد این است که در اساسنامه بانکها برای تعیین هیئت مدیره بانکهای دولتی برای بانک مرکزی نیز سهمی قائل شوند تا ضمن نظارت، هزینه های آن ها را کنترل کند و با مدیرانی که مانده منفی ایجاد می کنند برخورد کند.

کد خبر: ۸۴٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha