۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
 سقوط قیمت نفت سهام آسیا را زمین زد
نوسان شدید بازارهای جهانی با شیوع روزافزون کرونا

سقوط قیمت نفت سهام آسیا را زمین زد

در پی افت شدید قیمت نفت و داده های ضعیف اقتصادی، بازارهای سهام امروز (روز دوشنبه) آسیا رکود را تجربه کردند.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از بی بی سی، در حالی که بازارها با تهدید جنگ قیمت بین گروه صادرکننده نفت اوپک و روسیه روبرو شده اند،  بازارهای جهانی در معاملات روز جاری روند ریزشی را در پیش گرفته و منفی شدند.

شاخص نیکی ( Nikkei ۲۲۵) مشهورترین شاخص تغییرات قیمت در بورس توکیو ژاپن بیش از ۵ درصد سقوط کرد در حالی که در استرالیا شاخص ای اس ایکس استرالیا (ASX ۲۰۰ ) با سقوط ۷.۳ درصدی، بزرگترین افت روزانه خود را از سال ۲۰۰۸ تجربه کرد.

بر همین اساس سرمایه گذاران آسیایی نیز نسبت به رکود در آمار صادرات چین و کوچک شدن اقتصاد ژاپن واکنش نشان دادند.

در حال حاضر بازارهای جهانی نوسانات شدید را از ترس از وقوع یک ضربه مهم اقتصادی از شیوع  کرونا مشاهده کرده اند.

با سقوط قیمت نفت بیش از ۳۰ درصد در روز دوشنبه، شرکت های انرژی نیز شاهد بزرگترین افت قیمت سهام خود بودند.

در حالی که شرکت های نفتی و سایر کالاها بخش بزرگی از بازار سهام استرالیا را تشکیل می دهند، قیمت سهام نفت استرالیا ۳۱ درصد کاهش یافت و شرکت انرژی سانتوس سهام خود را به بیش از یک چهارم ارزش (۲۷ درصد) کاهش داد.

در چین، شاخص شانگهای کامپوزیت ( Shanghai Composite ) تقریباً ۲ درصد ریزش داشت، در حالی که بازار هنگ کنگ هم در معاملات اولیه روز دوشنبه ۳.۷ درصد کاهش را ثبت کرد.

روز شنبه، چین آمار واردات و صادرات را برای دو ماه اول سال منتشر کرد که گزارش ها حاکی از کاهش صادرات ۱۷.۲درصد و واردات ۴درصد بود. این در حالی است که شیوع کرونا، کسری تجاری ۷.۱ میلیارد دلاری را برای اقتصاد چین رقم زد.

به گفته تحلیلگران درست است که روند بازگشت چین به حالت عادی کسب و کار زمان بر است، اما تولید کنندگان نیز اکنون با کاهش بین المللی تقاضا روبرو خواهند شد.

در ژاپن نیز تمایل بازار تحت تاثیر داده های تولید ناخالص داخلی قرار گرفت که نشانگر رشد اقتصادی منفی-۷.۱ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ بود.

کد خبر: ۸٬۴۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha