۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
آمایش سرزمینی حلقه مفقوده توسعه در استان سمنان است
یادداشت وارده؛

آمایش سرزمینی حلقه مفقوده توسعه در استان سمنان است

سمنان- «یکی از مسائلی که سال ها است در استان سمنان به مثابه یک استان خشک در نظر گرفته نمی‌شود، آمایش سرزمینی و صنایع کم آب بر است» این بخشی از یادداشت پدرام حکیم روزنامه نگار برای بازار است.

پدرام حکیم، بازار؛ روز گذشته استاندار سمنان اعلام کرد «اجازه توسعه صنایع آب بر را در این استان نخواهیم داد». نکته اصلی این سخن این است که بالاخره بعد از ۶۰ سال آن هم زمانی که دیگر هیچ چیزی از منابع آبی استان سمنان باقی نمانده و با سیاست‌های نادرست در قبال منابع آبی و توسعه کشاورزی سنتی تقریباً روستاها را خالی از جمعیت کرده، به‌تازگی مسئولان استان دریافته‌اند که مقوله‌ای به نام آمایش صنایع هم لازمه استان است.

ادعای مسئولان این است که سال‌ها است به فکر آمایش سرزمینی هستند اما در عمل نشان داده‌اند که هنوز مجوزهای صنایع آب‌بری مانند فرآوری‌های معدنی، ذوب آهن، زغال شویی و ده‌ها مورد دیگر را در همین سال‌های اخیر صادر کرده‌اند آن هم به بهانه اشتغال‌زایی.

بهانه‌ای به نام اشتغال
تقریباً هیچ صنعت و تولیدی در استان سمنان نبوده که به نام اشتغال‌زایی وارد و نتوانسته باشد مجوز بگیرد مگر از اساس، مشکلات زیست محیطی، اعتباری، عدم توجیه اقتصادی و … دامن آن را گرفته باشد. حال آنکه چندین سال است در این استان، دلسوزان صحبت از آمایش و مزیت شناسی می‌زنند و مسئولان درس نمی‌گیرند.

پرواضح است که حفر چاه‌های متعدد در این پنج دهه اخیر شاید در ابتدا توانست تولیدات روستایی و کشاورزی ما را ارتقا ببخشد و حتی توهم قرارگیری سمنان بر روی دریای آب سبب ورود صنایع پر آب‌بری مانند کاشی، سرامیک، محصولات شیمیایی و دارویی، زغال کک و زغال شویی، فولاد و … را منجر شد اما کافی بود چند سال بگذرد و منابع آبی ما به انتها برسد تا یکباره شاهد تعطیلی گسترده کارخانه‌های کاشی و سرامیک و به نتیجه نرسیدن کارخانه‌های سیمان و فولاد در شرق استان سمنان باشیم. همه اینها مگر جز در سایه عدم توجه به آمایش سرزمینی به وجود آمده است؟

ادعای مسئولان این است که سال‌ها است به فکر آمایش سرزمینی هستند اما در عمل نشان داده‌اند که هنوز مجوزهای صنایع آب‌بری مانند فرآوری‌های معدنی، ذوب آهن، زغال شویی و ده‌ها مورد دیگر را در همین سال‌های اخیر صادر کرده‌اند آن هم به بهانه اشتغال‌زایی

سخن استاندار سمنان هر چند درست اما مصداق دو متل و مثل قدیمی است نخست شیره را خوردن و اذعان به شیرینی آن و سپس نوشدارویی پس از مرگ سهراب … در ابتدای سال ۱۴۰۰ دیگر مسئول ارشد استان سمنان نباید سخن از عدم مجوز فعالیت صنایع پر آب بر گوید. امروز زمانی است که از طرح‌های آمایش سرزمینی، برنامه کشاورزی مدرن، توسعه روستاها بر حسب بازار الکترونیک روستایی برای جلوگیری از مهاجرت، ارائه مزیت‌های منطقه به منطقه استان و توسعه بر محور همان مزیت‌ها و… بهره برداری شود نه اینکه تازه مسئولان درباره نیاز استان به این موضوعات سخن بگویند.

خالی شدن روستاها
این روزها جلسات استانداری سمنان مانند دیگر نقاط کشور به محفلی برای بیان واضحات بدل شده است و همه می‌گویند که باید آب را مدیریت کنیم، باید روستاها را فعال کنیم، باید کشاورزی را مدرن کنیم! گو اینکه اینها همه وظیفه مردم بوده و مسئولان در جریان آن نیستند و امروز شاید بهتر باشد مردم از مسئولان بابت خالی شدن روستاها از جمعیت عذرخواهی هم کنند!

مطالعه اخبار اقتصادی که توسط استانداری سمنان نشر داده می‌شود تنها حاوی دو مقوله است نخست بیان واضحات و مسائلی مانند «استان سمنان باید توسعه یابد!» و دوم ارائه گزارش عملکردهای کمی که هیچ بویی از کیفیت نبرده‌اند زیرا توسعه در استان فقط در ساختمان سازی، جاده سازی، آسفالت کردن راه‌های روستایی و … دیده می‌شود و نوع نگاه مدیران دقیقاً صندلی محور بوده و بر املای نانوشته معتقد هستند.

این روزها جلسات استانداری سمنان مانند دیگر نقاط کشور به محفلی برای بیان واضحات بدل شده است و همه می‌گویند که باید آب را مدیریت کنیم، باید روستاها را فعال کنیم، باید کشاورزی را مدرن کنیم! گو اینکه اینها همه وظیفه مردم بوده و مسئولان در جریان آن نیستند و امروز شاید بهتر باشد مردم از مسئولان بابت خالی شدن روستاها از جمعیت عذرخواهی هم کنند

نوع مدیریت استان سمنان در ادارات کل در بخش‌های توسعه اقتصادی مصداق املایی است که اگر ننویسیم غلطی هم ندارد لذا مدیران یک سری اقدامات روتین خود را مثلاً ساخت ساختمان و آسفالت راه و … را انجام داده و ماهانه آمارهای فراوانی از آنها را هم می‌دهند گویا تمام مشکلات استان صرفاً کمی است و صحبتی از کیفیت در این استان وجود ندارد.

بیان واضحات بدون خروجی کیفی
اینکه یک مسئول بگوید امروز باید روستاها توسعه یابد یعنی خودش هم نمی‌داند توسعه روستایی چیست وگرنه به جای بیان واضحات که مبرهن بوده و یک دبیرستانی هم آن را می‌داند به بیان کیفیت اقداماتی که به حفظ جمعیت در روستاها منجر می‌شود، می‌پرداخت. من مسئولان استان سمنان را به حضور در بخش بی ارجمند دعوت می‌کنم تا روستاهایی که امروز حتی یک جوان در آنها نیست و بیشترشان خالی از جمعیت شده‌اند را ملاحظه کنند. روستاهایی مانند تلخاب، کلاته مری و اسبکشان که جمعیتشان امروز پنج نفر است! نه آبی نه شغلی و نه کشاورزی و دامداری...

اینکه یک مسئول بگوید امروز باید روستاها توسعه یابد یعنی خودش هم نمی‌داند توسعه روستایی چیست وگرنه به جای بیان واضحات که مبرهن بوده و یک دبیرستانی هم آن را می‌داند به بیان کیفیت اقداماتی که به حفظ جمعیت در روستاها منجر می‌شود، می‌پرداخت

آیا حق مردم این است که مسئولان در استانداری زیر کولر نشسته و به جای بیان اقدامات کیفی مورد نیاز مردم به بیان واضحات بپردازند که باید روستاهای ما توسعه یابد! گویا کسی هم هست که بگوید نباید روستاهای ما توسعه یابد! شرایط فعلی، نگاه کمی محور مدیریت، عدم توجه به توسعه روستایی و ناتوانی در مدیریت آب این روزها ضربات مهلکی را بر روستاهای استان سمنان وارد کرده است.

ما محکوم هستیم که امروز در نبود تولید روستایی در نبود کشاورزی و دامداری برای مثال در بخش بی ارجمند مزیتی به نام گردشگری را محور قرار داده و همه چیز را در حول آن بچینیم حتی ورزش، حوزه دین، کشاورزی، محیط زیست و همه ارگان‌های دیگر می‌بایست بر پایه گردشگری برنامه توسعه دهند اما در نبود این نوع نگرش بیارجمند که امروز در فقر و بی آبی می‌سوزد میزبان کارخانه سیمانی است که شاید تا ۱۰ سال دیگر هم راه نیفتد. با این نگاه حاکم بر استانداری سمنان تا پنج سال دیگر روستاهای متعددی از سکنه خالی می‌شوند.

کد خبر: ۸۴٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha