۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
درآمد ۲.۲ هزار میلیارد دلاری تکنولوژی ۵G طی ده سال

درآمد ۲.۲ هزار میلیارد دلاری تکنولوژی ۵G طی ده سال

در سال ۲۰۱۹ میلادی صنعت موبایل در دنیا یک هزار میلیارد دلار درآمد داشته است. این صنعت با داشتن ۵ میلیارد کاربر توانسته است امکان ارتباط بین ساکنین بخشهای مختلف دنیا را فراهم کند ولی انتظار می رود با توسعه استفاده از تکنولوژی ۵G سرعت و کیفیت این ارتباط جهانی بیشتر شود و تغییرات زیادی در دنیا ایجاد کند.

بازار-مونا مشهدی رجبی: دنیای تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است و این تغییر حتی در روزهای کرونایی دنیا هم متوقف نمی شود. در روزهایی که دنیای علم در پی یافتن راهی برای ویروس حمله ور شده به سلامت دنیا است، دنیای تکنولوژی از محصول تازه ای رونمایی می کند که می تواند تغییرات اساسی در زندگی انسانهای دنیا ایجاد کند و حتی سرعت توسعه اقتصادی و صنعتی دنیا را هم بیشتر کند.اتحادیه های فعال در این حوزه بر این باورند که این تکنولوژی های تازه می توانند امکان تحقق اهداف توسعه پایدار اقتصادی در دنیا را فراهم می کنند و حتی می توانند با افزایش سرعت اطلاع رسانی در دنیا زمینه را برای مقابله سریع تر با چالشهای ناشی از تغییرات جوی فراهم آورند.

 مرکز سیستم های جهانی برای ارتباطات موبایلی GSMA که اتحادیه مطالعه در مورد عملکرد اقتصادی و تجاری صنعت موبایل در دنیا است اخیرا مطالعه ای در مورد تاثیر عرضه نسل پنجم تکنولوژی مخابراتی ۵G منتشر کرده است. این اتحادیه که نمایندگی ۷۵۰ اپراتور تلفن همراه در دنیا و صدها شرکت فعال در عرصه مخابراتی را بر عهده دارد، در گزارش خود نوشت:  «سرعت وارد شدن تکنولوژی ۵G در دنیا بسیارکند بوده و هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در دنیای مصرف کنندگان یا عرضه کنندگان خدمات موبایل  پیدا کند ولی این تکنولوژی تازه مزایای زیادی برای تمامی ساکنان کره زمین دارد و می تواند به یکی از ثمر بخش ترین تکنولوژی های جدید تبدیل شود.»

چشم انداز درآمدی 

 این مرکز با اشاره به اینکه صنعت موبایل در دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱ هزار میلیارد دلار درآمد داشت نوشت:  «انتظار می رود با همه گیر شدن استفاده از تکنولوژی ۵G  دنیا ، در فاصله سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۴ میلادی درآمدی بالغ بر ۲.۴ هزار میلیارد دلار تنها به دلیل استفاده از این سیستم نصیب صنعت موبایل جهان شود. از طرف دیگر سرعت بالای ارتباطات با کمک این سیستم مخابراتی و ارتباطاتی باعث می شود تا دنیا دنیای تازه ای را تجربه کند و حتی حصول اهداف توسعه پایداری که سازمان ملل از آنها صحبت می کند هم ساده تر و امکان پذیرتر شود.»

وب سایت کامپیوترورلد در گزارشی هم به پیش بینی GSMA اشاره کرد و نوشت: «با افزایش سطح ارتباطات  افراد در دنیا و افزایش دسترسی به موبایل با سرعت بالای اینترنت و قدرت بالای ارتباطاتی ، امکان استفاده از تکنولوژی ها و خدمات بیشتری به مردم دنیا وجود خواهد دارد . در آن زمان دیگر موبایل تنها یک وسیله ارتباطاتی شخصی نخواهد بود بلکه می تواند ابزاری برای کار و مطالعه باشد و حتی به وسیله برای اطلاع رسانی در مورد وضعیت مناطق دورافتاده و کم امکانات دنیا تبدیل شود و از این طریق هم فرصت توسعه  اقتصادی و اجتماعی بیشتری را فراهم کند.»

 البته کامپیوتر ورلد به چالشهای پیش روی کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط برای دسترسی به تکنولوژی ۵G هم اشاره کرد و بر این نکته تاکید کرد : «در بسیاری از این کشورها حتی تکنولوژی ۴G هم به طور گسترده استفاده نمی شود . زیرا هم توان مالی لازم برای وارد کردن استفاده از این تکنولوژی برای دولتمردان وجود ندارد و هم اطلاعات لازم در مورد مزایای استفاده از این تکنولوژی در میان مردم دیده نمی شود. از طرف دیگر زیرساختهای موجود در این شهرها و کشورها هم برای استفاده از تکنولوژی ۵G مناسب نیست. در این شرایط باید سرمایه گذاری های زیادی در  انجام شود تا زمینه برای استفاده از این تکنولوژی ها فراهم شود.»

اینترنت زمینه رشد در کشورهای فقیر را فراهم خواهد کرد

مطالعات نشان داده است در انتهای سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۵ میلیارد کاربر موبایل در دنیا وجود داشته است که این افراد سازنده ۷۰ درصد جمعیت کره زمین هستند. انتظار می رود ظرف سه سال آینده ۶۰۰ میلیون کاربر تازه از کشورهای چین و پاکستان و نیجریه به  شمار کاربران موبایل در دنیا اضافه شوند و ۲۰۰ میلیون کاربر هم از دیگر کشورهای دنیا اضافه خواهند شد. با این حساب تا انتهای سال ۲۰۲۳ میلادی شمار کاربران موبایل در دنیا به ۵.۸ میلیارد نفر می رسد  و بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر از این افراد برای اولین بار می توانند به دنیای اینترنت وارد شوند و با انبوهی از اطلاعات و اخبار روزانه مواجه شوند. همین اطلاعات وسیع است که می تواند زمینه رشد را در کشورهای فقیر و کم درآمد دنیا فراهم کند و به افراد ایده های لازم برای کارافرینی یا تغییر زندگی خود و اطرافیانشان را بدهد.

 به گزارش GSMA استقبال و ابراز تمایل برای استفاده از این تکنولوژی جدید ارتباطی در میان تولیدکنندگان و ارایه دهندگان خدمات مخابراتی در دنیا افزایش یافته است. شرکتها با استفاده از انواع رباتها، هوش مصنوعی، سنسورها و دامنه وسیعی از تکنولوژی های روز دنیا تلاش کردند تا تغییرات زیادی را ایجاد کنند و استفاده از بخش زیادی از این تکنولوژی ها وابسته به دسترسی به اینترنت با سرعت بالا است که تکنولوژی نسل پنجم می تواند به خوبی این امکان را در اختیار جهان قرار دهد.

کد خبر: ۸٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha