۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۳
اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳
جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار؛

اعداد و ارقام اقتصادی در هفته دوم اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش تولید جهانی نفت و کاهش تولید نفت اوپک، ادامه روند افزایش نرخ تورم در ترکیه و بهبود پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی منطقه آسیا از مهم‌ترین خبرهای اقتصادی هفته دوم اردیبهشت بوده است.

به گزارش بازار، در هفته‌ گذشته اعداد و ارقام متعددی درباره اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آن‌ها ازاین‌قرار است:

۳۰.۹۴ میلیارد
داده‌های مرکز آمار ویتنام نشان داد که صادرات این کشور در ماه آوریل نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۱۰.۶ درصد افزایش‌یافته و به ۳۰.۹۴ میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که تولید صنعتی در این ماه سالانه ۶.۳ درصد افزایش‌یافته است. این کشور آسیای جنوب شرقی که یکی از قطب‌های تولید منطقه‌ای به شمار می‌رود، برای رشد اقتصادی خود به‌شدت به صادرات متکی است. اداره کل آمار ویتنام در گزارشی اعلام کرد که واردات این کشور در ماه آوریل ۱۹.۹ درصد افزایش‌یافته و به ۳۰.۳ میلیارد دلار رسیده است که منجر به مازاد تجاری ۶۸۰ میلیون دلاری در ماه شده است. اداره کل آمار ویتنام اظهار کرد که برای دوره ژانویه تا آوریل، صادرات ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش‌یافته و به ۱۲۳.۶ میلیارد دلار رسیده است، درحالی‌که واردات با ۱۵.۴ درصد افزایش به ۱۱۵.۲ میلیارد دلار رسیده و به مازاد تجاری ۸.۴ میلیارد دلاری برای چهار ماه تبدیل‌شده است. اداره کل آمار ویتنام گفت که قیمت مصرف‌کننده در آوریل ۴.۴ درصد نسبت به سال قبل افزایش و خرده‌فروشی سالانه ۹ درصد افزایش یافت.

۲.۶ درصد
نرخ بیکاری ژاپن در ماه مارس به ۲.۶ درصد رسید. اداره آمار ژاپن اعلام کرد که نرخ بیکاری ژاپن در ماه مارس سال جاری به ۲.۶ درصد رسیده است که نسبت به انتظارات پیش‌بینی اقتصاددانان کمی متفاوت بوده و در مقایسه با نرخ بیکاری ۲.۶ درصدی ماه گذشته بدون تغییر باقی‌مانده است. داده‌های جدید نشان می‌دهد که تعداد بیکاران در ژاپن به ۱.۸۵ میلیون نفر رسیده است. نسبت فرصت شغلی به متقاضی در ماه مارس در ژاپن به ۱.۲۸ افزایش‌یافته است، به این معنی که برای هر ۱۰۰ جویای کار، ۱۲۸ فرصت شغلی وجود داشته است.

۵ میلیارد
اکتشافات جهانی نفت و گاز در سال میلادی گذشته، به ۵ میلیارد بشکه نفت کاهش و هم‌زمان، هزینه‌های اکتشاف نزدیک به ۲ برابر افزایش‌یافته است. گزارش مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) نشان می‌دهد ۶۰ درصد از ۵ میلیارد بشکه، اکتشاف نفتی جدید و مابقی آن، اکتشافات گازی بوده است. این ۵ میلیارد بشکه در مقایسه با ۱۰.۵ میلیارد بشکه نفت اکتشاف شده در سال ۲۰۲۲، روندی کاهشی را نشان می‌دهد و استدلال‌های اوپک مبنی بر اینکه باوجود رشد تقاضا، صنعت نفت و گاز به میزان کافی در تولید، سرمایه‌گذاری نمی‌کند را تائید می‌کند. اوپک، علت این روند را دلسردی سرمایه‌گذاران از مواضع آژانس‌های پیش‌بینی کننده و دولت‌های حامی گذار انرژی می‌داند. همچنین مشکل هزینه اکتشاف هم بر این مشکل دامن زده است. مجمع کشورهای صادرکننده گاز گزارش کرد هزینه اکتشاف گاز طبیعی معادل هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۳، به ۵.۳۰ دلار در مقایسه با ۲.۶۰ دلار در سال ۲۰۲۲، افزایش‌یافته است. براساس این گزارش، هزینه‌های اکتشاف برای نفت هم به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته و از ۳.۵۰ دلار درازای هر بشکه در سال ۲۰۲۲، به ۸.۸۰ دلار معادل رسیده است.

۳.۲ درصد
داده‌های دولتی کره جنوبی نشان داد تولید کارخانه کره جنوبی در ماه مارس بیشترین کاهش را طی ۱۵ ماه گذشته داشته است و انتظارات بازار را ازدست‌داده است. براساس این داده‌ها، شاخص تولید صنعتی پس از افزایش ۲.۹ درصدی در ماه فوریه و در مقایسه با رشد ۰.۶ درصدی در نظرسنجی رویترز، بر مبنای تعدیل فصلی نسبت به ماه قبل ۳.۲ درصد کاهش یافت. طبق آمار این کشور، این بیشترین ریزش ماهانه از دسامبر ۲۰۲۲ بوده و ناشی از کاهش پردازش فلزات و قطعات الکترونیکی است. هم‌زمان تولید سالانه کره جنوبی ۰.۷ درصد افزایش‌یافته است که بسیار کندتر از رشد ۴.۶ درصدی ماه قبل و افزایش ۵.۴ درصدی مورد انتظار اقتصاددانان بوده است.

۱۲۰ هزار
صادرات نفت روسیه در هفت روز منتهی به ۲۸ آوریل برای دومین هفته متوالی، و میانگین چهارهفته‌ای صادرات نفت این کشور کاهش یافت. باوجوداین کاهش، صادرات نفت روسیه بالاتر از میانگین صادرات از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون بوده است زیرا پالایش داخلی نفت به دلیل آسیب دیدن پالایشگاه‌های نفت در حملات پهپادی اوکراین و ورود آن‌ها به فصل تعمیرات، همچنان محدود مانده است. صادرات نفت روسیه از راه دریا، در هفته منتهی به ۲۸ آوریل، به میزان ۱۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و در مقایسه با ۳.۵۵ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۲۱ آوریل به ۳.۴۳ میلیون بشکه رسید. میانگین چهارهفته‌ای صادرات که نوسان کمتری دارد، به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳.۵۸ میلیون بشکه رسیده است. صادرات هفتگی هم حدود ۳۰ هزار بشکه در روز پایین‌تر از هدف صادراتی روسیه برای آوریل بود. اما صادرات چهارهفته‌ای، حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز بالاتر از این هدف بود. صادرات نفت روسیه به مشتریان آسیایی، ‌در چهار هفته منتهی به ۲۸ آوریل، در مقایسه با ۳.۳۶ میلیون بشکه در دوره قبل از آن به ۳.۲۷ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

۶۹٫۸ درصد
موسسه آمار ترکیه روز جمعه گزارش داد که تورم سالانه ترکیه در ماه آوریل به ۶۹٫۸ درصد رسیده است. براساس گزارش این مرکز بیشترین عوامل افزایش‌دهنده نرخ تورم در ماه آوریل در این کشور، ‌افزایش قیمت مصرف‌کننده در بخش‌های مربوط به آموزش‌وپرورش با ۱۰۳٫۸۶ درصد جهش و هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با ۹۵٫۸۲ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه در سال گذشته بوده است. تورم ماهانه ترکیه هم ۳٫۱۸ درصد افزایش‌یافته است که افزایش قیمت نوشیدنی‌ها، تنباکو، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها بوده است. نرخ تورم آوریل بالاترین افزایش سالانه از نوامبر ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد، یعنی زمانی که تورم حدود ۸۵ درصد بود. درحالی‌که نرخ افزایش تورم ماه آوریل بسیار قابل‌توجه به شمار می‌رود، ‌ اما این رقم کوچک‌تر ازرقمی است که بسیاری از تحلیلگران انتظار آن را داشتند. بااین‌همه به گفته اقتصاددانان، امید به کاهش نرخ بهره بسیار دور است.

۲۶.۴۹ میلیون
نتایج نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ماه آوریل، به ۲۶.۴۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۱۴ هزار بشکه در روز کمتر از سطح تولید این گروه در ماه مارس بود. این آمار بازبینی‌شده برای تولید اوپک، نشان می‌دهد تولید این گروه در آوریل، به میزان ۹۹ هزار بشکه در روز کاهش داشته است. این نظرسنجی بر مبنای آمار کشتیرانی و اطلاعات منابع صنعتی انجام می‌شود. طبق آمار منابع ثانویه، تولید کشورهای عراق، نیجریه، ونزوئلا، امارات عربی متحده و لیبی هم در مارس کاهش‌یافته است و بزرگ‌ترین کاهش در نیجریه مشاهده‌شده درحالی‌که عربستان سعودی و ایران، بزرگ‌ترین افزایش تولید را داشته‌اند.

۴٫۵ درصد
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد آسیا برای سال ۲۰۲۴ را با اتکا به خوش‌بینی خود نسبت به رشد اقتصادی در هند و تمرکز بر نیاز به محرک‌های بیشتر اقتصادی در چین، افزایش داد. این سازمان اکنون پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد آسیا در سال جاری ۴٫۵ درصد رشد کند که ۰٫۳ درصد نسبت به پیش‌بینی ۶ ماه قبل افزایش‌یافته است. پیش‌بینی این صندوق برای سال ۲۰۲۵ بدون تغییر ۴٫۳ درصد باقی‌مانده است. به گفته این مرکز چشم‌انداز آسیا و اقیانوسیه در سال ۲۰۲۴ روشن‌تر شده است و اکنون انتظار می‌رود اقتصاد منطقه کمتر ازآنچه قبلاً پیش‌بینی می‌شد کند شود، زیرا روند از بین رفتن فشارهای تورمی همچنان پابرجا است. این صندوق همچنین اعلام کرد که این تجدیدنظر در پیش‌بینی رشد منعکس‌کننده ارتقاء وضعیت در چین است، اقتصادی که صندوق انتظار دارد محرک‌های سیاستی از اقتصاد حمایت کنند. صندوق همچنین هند را سریع‌ترین اقتصاد بزرگ در حال رشد جهان نامید که سرمایه‌گذاری عمومی در آن همچنان یکی از مهم‌ترین محرک‌ها به شمار می‌رود. هند با تولید ناخالص داخلی ۳٫۷ هزار میلیارد دلار در حال حاضر پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود.

۰.۲ درصد
اقتصاد در سه‌ماهه اول سال جاری رشد اندکی را تجربه کرده و تولید ناخالص داخلی این کشور ۰.۲ درصد نسبت به سه‌ماهه قبلی در شرایط تعدیل‌شده افزایش‌یافته است. اقتصاددانان پیش‌ازاین برای دوره مذکور رشد ۰.۱ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. اداره آمار آلمان، داده‌های سه‌ماهه آخر سال گذشته را به‌جای کاهش ۰.۳ درصدی که پیش‌ازاین گزارش‌شده بود، ۰.۵ درصد کاهش داد. اقتصاد آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به شمار می‌رود، در میان همتایان بزرگ خود در منطقه یورو در سال گذشته ضعیف‌ترین عملکرد را به دلایلی همچون هزینه‌های بالای انرژی، سفارش‌های ضعیف جهانی و نرخ‌های بهره بالا داشته است. اگرچه انتظار می‌رود تورم در سال جاری کاهش یابد اما پیش‌بینی می‌شود که رشد نسبتاً ضعیف باقی بماند. هفته گذشته دولت آلمان پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را برای سال جاری از ۰.۲ درصد به ۰.۳ درصد افزایش داد.

کد خبر: ۲۸۵٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha