۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
تقلای مشاغل خانگی برای تولید مواد ضدکرونایی/ بانوانی که مردانه ایستادند
بازار گزارش می دهد؛

تقلای مشاغل خانگی برای تولید مواد ضدکرونایی/ بانوانی که مردانه ایستادند

بهشهر - اگرچه نحسی کرونا دامن‌گیر و همه‌گیر شده اما بانوان سرپرست خانوار و جوانان با برپایی مشاغل مقیاس کوچک و خیاط‌خانه‌ها در تلاش هستند تا کمبود اقلام بهداشتی را در مازندران رفع کنند.

گروه استانها- فوزیه حمزه پور: بانوان محله و خیاط بهشهری و برخی دیگر از مناطق مازندران از وقتی‌که کرونا شدت گرفته با کمک‌های مردمی دورهم جمع شده‌اند تا برای کمک به همنوعان اقدام به تولید ماسک و لباس‌های بیمارستانی کنند.

در روزهای اخیر، گروه‌های کوچکی از بانوان محله و خیاط در گوشه و کنار مازندران جمع شده‌اند تا دوشادوش مدافعان سلامت و پزشکان برای سلامتی مردم گام بردارند، این بانوان تلاش دارند با تولید ماسک در این راه نقش‌آفرینی کنند.

کبرا خانم ۵۰ سال دارد، به‌اتفاق یک گروه از بانوان محله که تعدادشان به ۱۳ نفر می‌رسد و در خیاطی نیز سررشته‌دارند، در کارگاه خانگی‌شان روزانه تعداد زیادی ماسک تولید می‌کنند و آن را در اختیار مردم قرار می‌دهند.

خیران و مردم به کمک ما آمده‌اند و با تهیه مواد اولیه و پارچه اقدام به تولید ماسک می‌کنیم تا بتوانیم این ویروس را شکست دهیم

وی که به‌شدت از شیوع ویروس ناخوانده کرونا بین مردم نگران است، می‌گوید: خیران و مردم به کمک ما آمده‌اند و با تهیه مواد اولیه و پارچه اقدام به تولید ماسک می‌کنیم تا بتوانیم این ویروس را شکست دهیم.

چند چرخ‌خیاطی کوچک با پارچه‌های سفید و آبی‌رنگی، فضای کارگاه را پرکرده است و صدای چرخ‌خیاطی که هیچ‌گاه قطع نمی‌شود، ادامه می‌دهد: بیشتر خانم‌هایی که در این کارگاه کار می‌کنند خودسرپرست خانوار هستند و برای رضای خدا و یا کمترین حقوق به‌صورت شیفتی در این کارگاه مشغول کار هستند.

خانم مزیدی از دیگر بانوان خیاط بهشهری است که به اتفاق تعداد دیگری از بانوان اقدام به تولید ماسک می‌کند، می‌گوید: به‌صورت دسته‌جمعی و با حضور بانوان خیاط مسئولیت تولید ماسک و اقلام بهداشتی را عهده‌دار شدیم و امیدواریم با کمک هم این مشکل را پشت سر گذاریم.

در آمل جمعی از دانشجویان و جوانان محقق کنار هم جمع شده‌اند و اقدام به تولید ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی‌کننده می‌کنند، حسین نجفی مسئول این گروه می‌گوید: روزانه ۵۰۰ دست ماسک توسط خیاطان و جوانانی که با این گروه همکاری دارند تولید و بین شهروندان توزیع می‌شود.

وی افزود: با جذب مشارکت‌های مردمی و خیران برخی از اقلام بهداشتی در کارگاه‌های خانگی توسط بانوان و جوانان تولید می‌شود و از طریق گروه در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

در کنار مردم، واحدهای تولیدی و نیروگاهی مازندران نیز برای تولید محلول ضدعفونی‌کننده در مازندران پیش‌قدم شده‌اند، محسن نعمتی مدیرعامل نیروگاه نگا می کویت: بیش از ۳۰ هزار لیتر محصول ضدعفونی‌کننده توسط محققان این واحد تولیدشده است.

محلول ضدعفونی‌کننده تولیدشده از نوع هیپو کلریت سدیم ۰.۲ درصد است که به شهرداری‌ها، علوم پزشکی، محیط‌زیست و برخی روستاها ارائه‌شده است

وی تولید محصول ضدعفونی‌کننده را در راستای مسئولیت اجتماعی و کمک به مردم برای پیشگیری از شیوع کرونا دانست و گفت: محلول ضدعفونی‌کننده تولیدشده به شهرداری‌ها، علوم پزشکی، محیط‌زیست و برخی روستاها ارائه‌شده است.

گروه‌های دانشجویی نیز برای تولید محلول‌های بهداشتی پیش‌قدم شده‌اند و به گفته سعید الماسی مسئول گروه جهادی علوم پزشکی مازندران در آخرین مرحله ۳۵۰ لیتر محلول ضدعفونی‌کننده توسط دانشجویان در دانشکده داروسازی علوم پزشکی تولیدشده است.

وی کمبود ماده اولیه الکل را ازجمله مشکلات بیان می‌کند و می‌گوید: در صورت تأمین این ماده اولیه قادر هستیم مازندران را از نظر تولید مواد بهداشتی خودکفا کنیم.

کمبود اقلام بهداشتی به دلیل تقاضای بالا مردم در روزهای کرونایی مازندران بیشتر احساس می‌شود و برای رفع این مشکل، ۱۵ واحد تولیدی مازندران نیز تغییر خط داده‌اند.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در تولید شوینده‌ها مشکل نداشتیم به تغییر خط ۱۵ واحد تولیدی در استان اشاره کرد و گفت: باید الکل موردنیاز این واحدها تأمین شود و در حوزه توزیع ضدعفونی‌کننده مسئولیت به عهده وزارت بهداشت و علوم پزشکی است.

نیاز به ۲۴۰۰ تن الکل در مازندران

وی میزان نیاز استان برای سه ماه را دو هزار و ۴۰۰ تن اعلام کرد و گفت: با این میزان ماده اولیه سه هزار تن مواد ضدعفونی‌کننده تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: برای انتقال الکل در چند روز گذشته با مشکل مواجه بودیم و با حل مشکل و مدیریت در روزهای آتی این مسئله عادی می‌شود.

رئیس سازمان صنعت و معدن مازندران درباره تولید ماسک گفت: کل ظرفیت ماسک در کشور یک‌میلیون عدد بود و اکنون سه برابر شده اما بازهم مشکل‌داریم زیرا اگر هر ایرانی یک ماسک استفاده کند با کمبود مواجه هستیم و باید با واردات تأمین کنیم.

قوانلو بابیان اینکه قیمت جهانی ماسک دو تا سه برابر قبل از کرونا شده است، افزود: در تلاشیم با واردات، افزایش تولید و فرهنگ‌سازی کمبود را حل کنیم زیرا ماسک را فقط بیماران استفاده کنند زیرا افراد سالم نیاز به ماسک ندارند.

کد خبر: ۸٬۴۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha