۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲
تیغ کرونا بر گردن واحدهای تولیدی خراسان شمالی؛ انتظار برای رفع موانع
بازار گزارش می‌دهد؛

تیغ کرونا بر گردن واحدهای تولیدی خراسان شمالی؛ انتظار برای رفع موانع

بجنورد- واحدهای تولیدی خراسان شمالی همانند اغلب استان‌های کشور آن‌قدر درگیر مشکلات هستند که هرسال امید به شعار سال دارند تا مسئولان به خود آمده و دردی از دردهایشان را دوا کنند.

بازار، گروه استان‌ها: با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل مانند مغازه‌دارها و کسبه، صاحبان کارگاه‌های کوچک، بخش خصوصی و تولیدکنندگان بسیار آسیب دیدند و با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند که قطعاً نیازمند حمایت بیشتری از سوی دولت هستند و حتماً دولت باید سریعاً نسبت به شناسایی مشاغل و اقشار آسیب‌پذیر اقدامات لازم را انجام دهد.

خراسان شمالی این استان محروم کشور تنها دریچه امید توسعه آن، توجه به واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی، گردشگری و...است اما متأسفانه این بخش‌ها بعضاً از سوی مسئولان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد که همین امر باعث می‌شود تا استان نه‌تنها پله‌ها بالاتر نرود بلکه در جا بزند.

فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز
یک تولیدکننده شیشه و سکوریت دوجداره لمینت در خراسان شمالی می‌گوید: حدود ۱۴۰ نفر نیروی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در این کارگاه مشغول به کار هستند. این ویروس منحوس کرونا، از سال گذشته به‌نوعی تمام واحدهای تولیدی را با مشکل و ضرر مواجه کرده است.

خراسان شمالی این استان محروم کشور تنها دریچه امید توسعه آن، توجه به واحدهای تولیدی صنعتی، کشاورزی، گردشگری و...است

محمود روحانی با ابراز گلایه از مدیران استان می‌افزاید:  مدیران بدون انجام کار و عملی مثبتی برای حمایت از تولیدکنندگان تنها حرف می‌زنند و تا زمانی که این روال پیش رود این مشکلات برسر راه تولیدکنندگان وجود دارد از سوی دیگر مدیران به‌جای اینکه در این اوضاع نابسامان هوای تولیدکننده را داشته باشند بالعکس مشکل ایجاد کردند تا قبل از کرونا تمام بخشودگی جرایم بخشیده می‌شد اما در دوران سخت کرونا این بخشودگی‌ها حذف شد.

وی به فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز در استان اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از عوامل ورشکستگی واحدهای بزرگ، کارگاه‌های غیرمجاز و غیرقانونی است که بدون پرداخت بیمه، مالیات و... در استان فعالیت می‌کنند و متأسفانه هیچ برخوردی با آنان نمی‌شود که این خود موجب کاهش درآمدزایی واحدهایی می‌شود که به‌صورت قانونی کار می‌کنند.

تیغ کرونا بر گردن واحدهای تولیدی خراسان شمالی؛ انتظار برای رفع موانع

عدم‌حمایت دولت از تولیدکنندگان
یکی دیگر از تولیدکنندگان پوشاک در خراسان شمالی در خصوص مشکلات بازار کار می‌گوید: یکی از مشکلاتی که مدت‌هاست تولیدکنندگان با آن مواجه هستند تأمین ارز بوده که این موضوع در واردات مواد اولیه فشار زیادی به ما وارد کرده است.  اکنون آنچه در نبود کالا و افزایش قیمت‌ها می‌بینید دلیل آن مشکلات ارزی است که متأسفانه دولت از تولیدکنندگان و اصناف حمایت‌های خاصی به عمل نیاورد.

عباس رحیمی نژاد همچنین در ادامه با اشاره به تأثیر ویروس کرونا به تولیدکنندگان اظهار می‌دارد: متأسفانه وعده‌های مسئولین مبنی بر حمایت از واحدهای آسیب‌دیده ناشی از کرونا، به شکل ملموس و مؤثر محقق نشده است لذا از مسئولان می‌خواهیم قبل از ابلاغ و اجرای مصوبات و آئین‌نامه‌هایی که مستقیم با تولید سروکار دارند، از نظرات تخصصی آنان نیز استفاده شود تا از سیاست‌گذاری‌های غلط و خلاف مسیر حمایت از تولید و درنتیجه اثرگذاری منفی و مخرب تا حد امکان کاسته شود.

وی با بیان اینکه با شیوع کرونا کار تولید کارگاه ما راکد شد و تعداد زیادی از نیروهای خود را به‌ناچار تعدیل کردم زیرا درآمدی نداشتم که بخواهم حقوق و بیمه آنان را پرداخت کنم، ابراز کرد:  در بسیاری از کشورهای پیشرفته، دولت برای جلوگیری از تعدیل نیرو و همچنین تشویق تولیدکنندگان، بخشی از هزینه‌های حقوق، بیمه و مالیات کارکنان را تقبل می‌کند و از این طریق از تولیدکنندگان در دوره شیوع کرونا حمایت می‌کنند.

این تولیدکننده پوشاک می‌گوید: اعطای وام‌های بدون بهره یا کم‌بهره به واحدهای تولیدکننده نیز می‌تواند از دیگر راهکارهای حمایتی دولت باشد. اگر دولت از تولیدکنندگان حمایت نکند پس از مهار کرونا، شاهد تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی خواهیم بود و شعار سال نیز تحقق نخواهد یافت.

افزایش تسهیلات بانکی
معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز مشکلات مالیاتی و چک برگشتی را از معضلات برای تولید عنوان می‌کند و می‌گوید: افراد زیادی با این مشکل در استان مواجه هستند و فردی که سرمایه چندانی ندارد و با تسهیلات اشتغال‌زایی می‌کند مسکن خود را برای ضمانت گذاشته و با کلی دغدغه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

محمود قنبری بابیان اینکه در سال جاری چند مانع بزرگی که در این استان سر راه تولیدکنندگان وجود دارد باید برطرف شود اظهار می‌دارد: با توجه به تأکید دوباره مقام معظم رهبری به بحث تولید ضرورت دارد تا بانک‌ها و مسئولان تمام تلاش خود را معطوف به بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه تولید کنند.

با توجه به تأکید دوباره مقام معظم رهبری به بحث تولید ضرورت دارد تا بانک‌ها و مسئولان تمام تلاش خود را معطوف به بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه تولید کنند

وی با بیان اینکه  بانک‌های دولتی و خصوصی مجوز پرداخت تسهیلات بیشتر از دو میلیارد تومان را از مرکز دریافت می‌کنند که بایستی این میزان از پرداختی در سال جدید افزوده شود، افزود:  در اولین جلسه ستاد تسهیل در سال جدید مصوب کردیم که اختیارات بانک‌ها پنج برابر افزایش یابد، چراکه طرح‌های بزرگی در استان داریم  و نیاز به بودجه زیادی است.

احیای واحدهای تولیدی راکد
استاندار خراسان شمالی نیز پیش‌ازاین در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خواستار تعیین اولویت‌ها در جهت رفع موانع تولید استان شد و اظهار داشت: با پیشنهاد مدیران اولویت‌ها در راستای احیای واحدهای تولیدی راکد و رفع موانع تولید و قوانینی که مانع ایجاد کرده‌اند مشخص شود.

محمد شجاعی خاطرنشان کرد: ۶۰ درصد مصوبات این کارگروه به‌طور کامل اجرا و ۱۳ درصد آن خود سرمایه‌گذار ورود پیدا نکرد لذا باید مصوبات این کارگروه به‌صورت صددرصدی و با تشکیل کمیته تخصصی اجرا شود همه مسئولان مخاطب اصلی مقام معظم رهبری در قبال اجرای شعار سال هستند و اگر صحبتی از مانع زدایی است همه ما در اجرای آن مسئول هستیم.

تیغ کرونا بر گردن واحدهای تولیدی خراسان شمالی؛ انتظار برای رفع موانع

حمایت از تولیدکننده واقعی
رئیس اتاق بازرگانی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «تولید، پشتیبانی و مانع زدایی» در ادامه توجهات ویژه رهبری به‌منظور حمایت از تولید داخلی، توانمندی‌های اقتصادی موجود و رفع موانع تولید در کشور عنوان می‌کند.

سعید پور آبادی اظهار می‌دارد: برای تحقق شعار سال مطابق با رهنمودهای مقام معظم رهبری نیاز به تلاش مضاعف برای از میان برداشتن موانع است چراکه فعالان اقتصادی در خط مقدم مبارزه با تحریم و همچنین آثار اقتصادی کرونا قرار دارند و می‌دانند که فشارهای ناشی از این دو مهم سخت‌ترین فشارها را برای تولیدکنندگان وارد کرده و برای استفاده کامل از ظرفیت‌های اقتصادی کشور رفع آن‌ها گریزناپذیر است.

وی نبود مشوق سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین مانع برای ورود کارآفرینان در این حوزه می‌داند و می‌افزاید: باید دستگاه‌های ذی‌ربط در سال جدید در کنار بخش خصوصی بیشتر دیده شوند و تمامی مدیرانی که عضو شورای گفت‌وگوی دولت هستند در جلسات فعالیت مستمری داشته باشند. امسال باید در بخش تولید به‌صورت سلیقه‌ای عمل نکنیم و تولیدکننده واقعی را حمایت کنیم و میدان را برای بخش خصوصی هموار و نگاه استانی به این حوزه داشته باشیم.

حال باید دید چشم انتظاری تولیدگران استان خراسان شمالی در سالی که به نام پشتیبانی و رفع موانع نامگذاری شده تا کجا ادامه خواهد داشت و مسئولان دست به چه اقدامات عملیاتی خواهند زد.

کد خبر: ۸۴٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha