۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
دولت سیزدهم تفکر ضد تولید را کنار بگذارد
نایب‌ رئیس اتاق ایران:

دولت سیزدهم تفکر ضد تولید را کنار بگذارد

امیرزاده، نایب‌رئیس اتاق ایران می‌گوید: اقتصاد ایران نیازمند یک تحول فکری و عملی است تا تفکر ضدتولید برای همیشه از اقتصاد به کنار گذاشته شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کمتر از دو ماه به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و مشخص شدن دولت جدید باقی‌مانده است. اقتصاد ایران که در چند سال گذشته با مشکلات متعددی در داخل و خارج از کشور مواجه بوده است، انتظار می‌رود با نزدیک شدن به شروع دولت جدید و هم‌زمان رایزنی‌ها برای احیای برجام، فصل جدیدی را تجربه کند؛ اما فعالان اقتصادی تاکید می‌کنند تا زمانی که دولت‌ جدید برای هرگونه برنامه‌ریزی، بخش خصوصی را محور اصلی برای مشورت قرار ندهد، اقتصاد همان تلاطماتی را تجربه خواهد کرد که در طول هشت سال گذشته با آن مواجه بود.

فعالان بخش‌خصوصی، همچنین تاکید دارند که مشورت و اعتماد به بخش‌خصوصی نه در حرف، بلکه باید در عمل هم محقق شود.

در همین زمینه، محمد امیرزاده، نایب‌رئیس اتاق ایران معتقد است: اقتصاد ایران نیازمند یک تحول فکری و عملی است تا تفکر ضدتولید برای همیشه از اقتصاد به کنار گذاشته شود.

او می‌افزاید: کشورهای مختلف با روش‌های سیاسی متفاوتی وجود دارد که اگر جریان رشد آنها را بررسی کنیم، درمیابیم همه یک الفبای فکری مشترک در اقتصاد داشته‌اند. چراکه اقتصاد یک علم است و هر علمی هم اصول خود را دارد. متاسفانه به رغم اینکه طبق قانون، بخش‌خصوصی یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور است اما طی چند سال گذشته این بخش به ضعیف‌ترین حد خود رسیده است و عملا در مقایسه با بخش‌های بزرگ دولتی مانند فولاد و ... این بخش خصوصی واقعی است که قربانی سیاست‌های نادرست دولتی شده است. برای نمونه پهنه‌های مختلف معدنی در کشور تعریف شده است، اما چه‌قدر از این پهنه‌ها دست بخش‌خصوصی واقعی است؟

او معتقد است: تا زمانی که بخواهیم اقتصاد را با آزمون و خطا پیش ببریم، گره‌ای از مشکلات تولید و تولیدکنندگان باز نخواهد شد.

امیرزاده می‌گوید: همه به این نکته واقفیم که کشور در شرایط عادی نیست. در این وضعیت رعایت حال تولیدکنندگان یکی از مهم‌ترین اصولی است که در همه کشورها چه تحریم باشند و چه در آن کشور کرونا رواج داشته باشد یا خیر، پذیرفته و انجام می‌شود. اما متاسفانه وضعیت در کشور ما کاملا برعکس است. بنابراین باید فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه را مورد توجه قرار دهیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران ادامه می‌دهد: به نظر من برای حل مشکلات اقتصادی که در حال حاضر کشور درگیر آنهاست و هیچ زمان هم به علت‌های به وجود آمدن این مشکلات توجهی نمی‌شود، دولت جدید باید به الگوبرداری از مسیر کشورهای موفق در حوزه‌ اقتصاد بپردازد. اما وقتی این پیشنهاد داده می‌شود دولت و مسئولان می‌گویند که نمی‌شود وضعیت ایران را با سایر کشورها مقایسه کرد. درست است؛ الان نمیتوانیم خودمان را با چین فعلی مقایسه کنیم اما با چین سال ۱۹۷۶ که می‌توانیم؟

امیرزاده همچنین تاکید می‌کند برای تحقق رشد اقتصادی باید زمینه‌ای فراهم شود تا همه بخش‌های ذینفع در اقتصاد امکان مشارکت داشته باشند و از طرفی هم تبعیض بین هیچکدام از این بخش‌ها نباشد.

 او با اشاره به مذاکرات در حال انجام از سوی تیم ایرانی در وین، تاکید می‌کند: یا ما می‌خواهیم در فضای تشنج کار خود را پیش ببریم یا در فضای تعامل؛ به نظر من هر زمان که در فضای تعامل و گفت‌وگوی سازنده با کشورهای جهان قدم برداریم و اقتصاد را پیش ببریم، آسیب کمتری خواهیم برد و فضای اطمینان بخش‌تری برای فعالان اقتصادی فراهم شد. از آن طرف، تعامل با کشورهای مختلف محیط رقابتی‌تری به وجود خواهد آورد که می‌توانیم از این فضا در مذاکرات به نفع خود بهره گیریم.

کد خبر: ۸۴٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha