۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸
نخستین روتور توربین بخار ساخت ایران رونمایی شد
با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو؛

نخستین روتور توربین بخار ساخت ایران رونمایی شد

روتور توربین بخار نیروگاه بعثت به عنوان نخستین نمونه ایرانی ساخته شده، همزمان با سومین هفته پویش هرهفته الف ب ایران با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو رونمایی شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، این روتور توربین ۸۲.۵ مگاواتی توسط متخصصان شرکت تعمیرات نیروگاهی ساخته شده و ایران با ساخت این روتور توربین بخار در میان پنج کشور برتر سازنده این روتورها قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، به منظور تامین ارز مورد نیاز برای خرید خارج توربین یاد شده می‌بایست ۹۰۰ میلیارد ریال (حدود سه میلیون یورو) اختصاص می‌یافت که با ساخت داخل این روتور، تمامی هزینه‌های صرف شده به ۳۵۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

دور نامی این توربین سه هزار دور در دقیقه، تعداد مراحل پره ۱۹ ردیف، تعداد پره ۲۵۳۹ عدد، فشار نامی بخار ورودی ۸۶.۱۸ بار و دمای نامی بخار ورودی ۵۱۰ درجه سانتی‌گراد است.

مدت زمان عملیاتی ساخت این روتور توربین ۶ ماه بوده و دمای بخار بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند. همچنین در ساخت این توربین ۷۵ هزار نفر ساعت کارکرد در بخش‌های مهندسی متالورژی، مکانیک و ساخت، تدارکات، ماشینکاری، پره‌سازی، تست‌های غیرمخرب و کنترل ابعادی برنامه‌ریزی و اجرا شده است.

این گزارش حاکی است، سازنده پیشین این روتور شرکت جنرال الکتریک آمریکا بوده که تیم مهندسی شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران با وجود عدم دسترسی به مدارک ساخت، نقشه‌های مربوطه و امکان ارتباط با شرکت سازنده، توانسته است با اندازه‌برداری از روتور موجود در نیروگاه و از روش مهندسی معکوس اقدام به ساخت داخل روتور توربین یاد شده کند.

کد خبر: ۸۴٬۴۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha