۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
زیان ۱۱۳ میلیارد دلاری صنعت حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۲۰
اصلاح پیش بینی های خوشبینانه اثار کرونا

زیان ۱۱۳ میلیارد دلاری صنعت حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۲۰

اتحادیه حمل و نقل هوایی در مطالعه جدید خود که به فاصله ۱۲ روز از مطالعه قبلی انجام شد، پیش بینی کرد این صنعت در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا بیش از ۱۱۳ میلیارد دلار زیان کند در حالیکه در روز ۲۰ فوریه سال جاری زیان این صنعت برابر با ۲۹.۳ میلیارد دلار پیش بینی شده بود.

بازار-مونا مشهدی رجبی : یکی از صنایعی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا در دنیا بیشترین آسیب را متحمل شد، صنعت حمل و نقل هوایی است. ارایه هشدارهای مسافرتی توسط دولتهای کشورهای مختلف به منظور ممانعت از شیوع ویروس به دیگر کشورهای دنیا، کاهش حجم فعالیتهای صنعتی و تولیدی و تعطیلی بسیاری از این واحدها در کشورهای درگیر با ویروس کرونا و در نتیجه کاهش سفرهای تجاری این شرکتها و در نهایت نگرانی جامعه جهانی در مورد این ویروس ناشناخته که موجب شده است تا سفرهای توریستی هم کاهش یابد، همگی باعث شد تا تقاضا برای سفرهوایی در جهان کمتر شود. در دو ماه اخیر تقاضا برای سفرهای هوایی در دنیا کاهش چشمگیری پیدا کرده است و به نظر می رسد هنوز دنیا برای حل این مشکل به چاره ای دست نیافته باشد.

 به همین دلیل است که اتحادیه حمل و نقل هوایی اخیرا مطالعه جامعی در مورد تبعات شیوع ویروس کرونا روی صنعت هوایی دنیا تهیه کرده است.

به گزارش اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی به دلیل کنسل شدن بخش زیادی از پروازها و کاهش تقاضا برای سفر در دیگر کشورهای دنیا نیمی از آسمان دنیا خالی شده است و زیانی بین ۶۳ تا ۱۱۳ میلیارد دلار به این صنعت تحمیل خواهد شد.

طبق برآورد تازه اتحادیه حمل و نقل هوایی (IATA)  که نمایندگی ۲۹۰ شرکت هواپیمایی را در دنیا  دارد و ۸۲ درصد کل سفرهای هوایی در دنیا را پوشش می دهند، آسیب اقتصادی ناشی از انتشار ویروس کرونا روی این صنعت بزرگتر از میزانی است که پیشتر برآورد شده بود.

این اتحادیه در روز ۲۰ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد در نتیجه شیوع ویروس کرونا صنعت حمل و نقل هوایی در دنیا ۲۹.۳ هزار میلیارد دلار زیان خواهد کرد. این زیان ناشی از کاهش درآمد شرکتهای هوایی به دلیل توقف پروازها به کشور چین یا پروازهای خروجی از چین محاسبه شده بود. ولی هم اکنون که بالغ بر ۱۰۰ کشور دنیا با این ویروس درگیر هستند و پروازهای زیاد کنسل شده است، وضعیت کاملا متفاوت است.

 اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی بر مبنای اطلاعاتی که تا روز ۲ ماه مارس سال جاری از شیوع و گستردگی کرونا در دنیا وجود داشته است دو سناریوی مختلف برای زیان این صنعت مهم  در نظر گرفت . در سناریوی اول  فرض بر این بود که شیوع ویروس کرونا تنها در کشورهایی که در روز ۲ مارس بالغ بر ۱۰۰ مبتلای اثبات شده داشتند، محدود شود  و دیگر کشورها بتوانند مانند از ورود ویروس به کشور شوند. در این شرایط زیان ناشی از شیوع ویروس کرونا به صنعت حمل و نقل هوایی به رقمی بالغ بر ۶۳ میلیارد دلار  می رسد که معادل کاهش ۱۱ درصدی درآمد صنعت حمل و نقل هوایی از بخش سفرهای انسانی است. تحقق این سناریو با توجه به وضعیتی  که در یک هفته اخیر شاهد ان بودیم بسیار  غیر محتمل است زیرا ما شاهد این هستیم که ویروس بسیار سریع به کشورهای مختلف سفر می کند و هر روز بر شمار مبتلایان به این ویروس اضافه می شود.

  در سناریوی دوم که سناریوی شیوع گسترده نام دارد و با توجه به وضعیت کنونی حاکم بر جهان محتمل تر است، فرض شده که شمار سفرهای هوایی  از کشورهایی که بالغ بر ۱۰ مورد ابتلا به ویروس در آنها مشاهده شده است، تنزل یابد. در این حالت صنعت حمل و نقل هوایی دنیا بیش از ۱۱۳ میلیارد دلار زیان خواهد دید که رقمی بسیار زیاد خواهد بود.

این اتحادیه در گزارش خود تاکید کرد: «ما در نظر داریم هر دو هفته یک بار مطالعه ای در مورد وضعیت صنعت در نتیجه انتشار ویروس کرونا ارایه دهیم . باید  در نظر داشت که این صنعت در برابر انتشار ویروس بسیار آسیب پذیر است و با توجه به گستردگی ابتلا به این ویروس در دنیا، انتظار می رود ابعاد مشکل بزرگتر هم شود.»

الکساندر جی جونیاک دبیر کل اتحادیه حمل و نقل هوایی در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: «شرایط کنونی برای اقتصاد دنیا شرایط سخت و بی سابقه ای است. این ویروس دو ماه قبل به دنیا حمله کرد و هم اکنون بخشهای زیادی از دنیا را درگیر کرده است. ما شاهد این هستیم که بانکهای مرکزی از سیاست تزریق به اقتصاد و کاهش نرخ بهره برای حمایت از اقتصاد در شرایط بحرانی کنونی استفاده کرده اند و حمایت از صنعت حمل و نقل هوایی هم در این وضعیت ضروری است.»

وی ادامه داد: «در شرایط فعلی که صنعت حمل و نقل هوایی با کاهش تقاضا و کاهش درآمد روبرو شده است، باید سیاستهایی برای حمایت از این صنعت وضع شود. سیاستهایی از قبیل  کاهش نرخ مالیات، یا کاهش هزینه های جانبی پروازها  که می تواند در شرایط خاص  کنونی  از صنعت حمایت کند.»

 دبیر کل اتحادیه حمل و نقل هوایی معتقد است اگر این ویروس تا انتهای ماه مارس کنترل شود، صنعت حمل و نقل هوایی از سال ۲۰۲۱ میلادی می تواند به وضعیت  عادی درآمد و سودآوری بازگردد ولی اگر این بحران ادامه داشته باشد، احتمال ورشکستگی شرکتهای هوایی  و تداوم بحران ایجاد شده در این صنعت تا انتهای سال آتی هم وجود دارد.

کد خبر: ۸٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha