۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
۹۵ درصد از پروپیلن تولید داخل، صرف تولید پلی پروپیلن می‌شود
مدیر برنامه ریزی شرکت صنایع پتروشیمی:

۹۵ درصد از پروپیلن تولید داخل، صرف تولید پلی پروپیلن می‌شود

عباس زاده، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: به دلیل خاص واردات پروپیلن نداریم.

به گزارش بازار، حسن عباس زاده افزود: در حال حاضر سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار واردات مشتقات پروپیلن داریم البته این میزان شامل محصولات متنوعی می‌شود و بخش کوچکی از آن را پلی پروپلین تشکیل می‌دهد.

او ادامه داد: ۹۵ درصد از پروپیلن تولید داخل، صرف تولید پلی پروپیلن می‌شود و فقط پنج درصد آن صرف سایر محصولات می‌شود.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تولید متوسط یک میلیون تن پروپیلن در کشور گفت: یکی از دلایلی که بخشی از مشتقات پروپلین در کشور تولید نمی‌شود، کمبود تولید پروپلین مورد نیاز در کشور است. محمدرضا اکبری کارشناس صنعت نفت در سوی دیگر استودیو عدم برنامه ریزی مناسب برای رشد همزمان صنایع بالادستی و پایین دستی را می‌توان به عنوان دلیل تولید ناکافی پروپیلن در کشور عنوان کرد.

عباس زاده، پالایشگاه‌ها را به عنوان متولیان تولید پروپیلن در کشور نام برد و افزود: پالایشگاه‌ها به دلیل ضعف در تکنولوژی و کاتالیست‌های مورد نیاز، متاثر از تحریم ها، نتوانسته و نمی‌توانند پروپیلن مورد نیاز بازار را تامین کنند.

او ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای گذر از موضوع ضعف در تکنولوژی و کاتالیست‌های مورد نیاز، اقدام به تولید دانش فنی ایرانی تولید پروپیلن از متانول دست یافته، ایران جز معدود کشورهای صاحب تکنولوژی تولید پروپلین از طریق متانول است.

همچنین محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت به معرفی صنایع وابسته به محصول پروپیلن پرداخت و افزود: پروپیلن در صنایع همچون نساجی، قطعات پلاستیکی، نوشت افزارها و بسیاری از کالاها و محصولاتی که در اطراف ما وجود دارد کاربرد دارد.

او گفت: روی هم رفته از ۲۷ میلیون تن موادی که برای پروانه‌های صادره و مجوزهای بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی صادر می‌شوند حدود چهار میلیون تن پروپیلن مورد نیاز است این در حالی است که ظرفیت تولید واحدهای تولیدکننده پروپیلن در شرایط فعلی کشور حدود یک میلیون و صدهزار تن در سال است که بخشی از این میزان تولید هم صادر می‌شود.

عباس زاده در استودیو افزود: تا پایان برنامه هفتم توسعه برنامه تولید چهار میلیون تن پروپیلن داریم که تا آن زمان تا پایان سال ۱۴۰۵ باید حجم مورد نیاز پروپلین کشور را وارد کنیم.

مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز بهترین روش پروپیلن در کشور را روش PDS عنوان کرد و گفت: در راستای تولید پروپیلن در کشور، واحدهای تولید کننده با چالش خوراک اولیه این محصول مواجه هستند در حال حاضر طبق آمار رسمی وزارت نفت، حدود دو میلیون تن گاز LPG، که یکی از خوراک‌های اولیه تولید پروپیلن می‌باشد، در لوله ها، سوخت و هدر می‌رود.

او ادامه داد: بحث انتقال مواد اولیه از پالایشگاه‌ها به پتروشیمی ها، طرح مناسبی نبوده و بهتر است مواد اولیه در محل تولید، ‌ صرف شوند، اما در کمیسیون انرژی مجلس طرحی در حال بررسی است مبنی بر استفاده واحدهای PDH خوراک اولیه در زمان تنفس خوراک ضمناً مسیر استفاده از روش PDH ارزانتر و کوتاه‌تر از روش تولید پروپیلن از طریق متانول است.

کد خبر: ۸۴٬۳۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha