۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
رکورد رشد اقتصادی چین؛ پکن از واشنگتن پیشی می گیرد؟
بازار گزارش می‌دهد؛

رکورد رشد اقتصادی چین؛ پکن از واشنگتن پیشی می گیرد؟

اگرچه رشد اقتصادی چین طی ماه های گذشته بسیار قابل توجه و چشم گیر بوده است، اما همزمان مقامات چینی نگرانی های عمده ای نیز در حوزه اقتصادی دنبال میکنند.

بازار؛ گروه بین الملل: گزارش ها و آمارها نشان می دهد که چین توانسته در سال ۲۰۲۱ به رشد اقتصادی مطلوبی دست یابد و اقتصاد چین در سه ماهه اخیر نیز توانسته به رشد ۱۸.۳ درصدی برسد.

این میزان رشد اقتصادی در چین همزمان با همه گیری جهانی کرونا یک رکورد جدید اقتصادی برای این کشور به شمار می رود و نشان دهنده بهبود اوضاع اقتصادی این کشور پس از دوران کرونا و ادامه حرکت رو به رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان است.

در همین ارتباط نیز وال استریت ژورنال نوشته است:« در دو فصل اخر سال قبل اقتصاد چین رشد کرده بود و انتظار می رفت در این فصل ما شاهد افزایش سرعت رشد اقتصادی این کشور باشیم . برخی از مراکز مطالعاتی پیش بینی کرده بودند در فصل اول امسال اقتصاد چین با نرخ ۱۹.۲ درصد و در فصل دوم با نرخ بالغ بر ۱۷ درصد رشد کند. با وجود اینکه نرخ رشد محقق شده برای این کشور اندکی کمتر از این برآوردها است ولی همین آمار به خوبی نشان می دهد اقتصاد چین با اقتدار در مسیر رشد حرکت می کند و از این بحران گذر کرده است. در فصل آخر سال قبل نرخ رشد اقتصادی چین برابر با ۶.۵ درصد بود.»

چین مصمم است با سرعت بالایی از بحران اقتصادی ناشی از کرونا عبور کند و با توجه به طرح های حمایتی دولت، اجرای پروژه های زیر ساختی و نرخ بالای واکسیناسیون در این کشور می توان انتظار داشت در فاصله زمانی کوتاهی این گذر به طور کامل انجام شود.

نگرانی های همراه با رشد اقتصادی
اگرچه رشد اقتصادی چین طی ماه های گذشته بسیار قابل توجه و چشم گیر بوده است، اما همزمان مقامات چینی نگرانی های عمده ای نیز در حوزه اقتصادی دنبال می کنند.

در همین ارتباط گفته شده با وجود رشد اقتصادی ماه های اخیر، اما رشد اقتصادی سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سه ماه انتهایی سال ۲۰۲۰ فقط ۰.۶ درصد رشد داشته است که این میزان ناچیز مایه نگرانی برخی کارشناسان اقتصادی در چین شده است.

از سوی دیگر براساس گزارش وال استریت ژورنال، بهبود اقتصاد چین در حال حاضر با چالش‌هایی نیز از جمله  تورم نوپا، بهبودی در سطح توانایی و قدرت خرید مصرف کنندگان پس از همه گیری کرونا، حباب دارایی و افزایش تنش های ژئوپلیتیکی در مناطق جنوبی دریای چین روبروست.

نرخ بیکاری اگرچه به تازگی از ۵.۵ درصد به ۵.۳ کاهش یافته، اما این نرخ بیکاری همچنان برای چین بالا و نگران کننده ارزیابی می شود.

در کنار این شرایط، موانع فرهنگی و نهادیه شده در ارتباط با جلوگیری از افزایش جمعیت در چین باعث شده تا نرخ زاد و ولد در این کشور آسیایی همچنان پائین و کم مقدار باشد و همین موضوع وضعیت را برای مقامات چین نامطلوب ساخته است.

حتی در هفته های اخیر تورم نگران کننده تر شده است، زیرا افزایش قیمت فلزات از جمله مس، آلومینیوم و فولاد سازندگان لوازم خانگی را ترغیب کرده است که قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

همچنین همه گیری کرونا هنوز به طور کامل کنترل و مهار نشده و بروز سویه ها و تغییرات جدید در ویروس کرونا باعث شده تا وضعیت کنترل شده فعلی در مقابله با کرونا بسیار شکننده و نگران کننده به نظر رسد.

اقتصاد چین از آمریکا پیشی می گیرد
با وجود رشد اقتصادی چین و نگرانی های همزمان، اما پیش بینی بنیاد کارنگی حاکی از آن است که اقتصاد چین تا سال ۲۰۳۵ از اقتصاد آمریکا پیشی خواهد گرفت و تا میانه قرن میلادی جاری اندازه و وسعت اقتصاد چین دو برابر آمریکا خواهد شد.

در این ارتباط «آلبرت کیدل»، اقتصاد دان در بنیاد کارنگی گفته است که رشد سریع اقتصادی چین بیش از صادرات ناشی از تقاضای داخلی است و همین تقاضای داخلی باعث خواهد شد تا این رشد در دهه های آینده نیز پایدار بماند.

از سوی دیگر پیش بینی شده است که تغییر چشمگیر اقتصادی به چین کمک خواهد کرد  تا این کشور در سایر حوزه ها از جمله امور نظامی و دیپلماتیک نیز به یک قدرت مهم تر تبدیل شود و این نفوذ مالی و اقتصادی چین به سایر ابعاد قدرت در نظام و روابط بین الملل نیز سرایت خواهد کرد.

به گفته کیدل با دو برابر شدن اندازه اقتصاد چین تا نیمه قرن میلادی جاری، رهبری نهادها و سازمان های بین المللی به سمت این کشور گرایش پیدا می کنند و ائتلاف تحت رهبری چین خواهد توانست تا معادل سازمان ملل، بانک جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک های توسعه بین المللی منطقه ای و ارگانهای تخصصی تر را طراحی کند و همزمان مقر سازمان های بین المللی مختلف می توانند به پکن و شانگهای نقل مکان کنند و یا در آن جا تاسیس و شروع بکار جهانی خود را اعلام کنند.

در عین حال همچنان موانعی در مسیر دستیابی به این اهداف برای چین وجود خواهد داشت که مهمترین این چالش ها مشکلات اجتماعی و ناآرامی های احتمالی بویژه در مناطقی خواهد بود که تحت فشار حزب حاکم قرار دارند. در واقع با وجود رشد اقتصادی قابل پیش بینی در چین، اما برخی کارشناسان گفته اند در صورتی که این رشد اقتصادی نتواند تحولات و تغییرات اجتماعی را با خود همراه کند با چالش و موانعی روبرو خواهد شد که ممکن است زمینه ساز برخی تغییرات داخلی در چین شود.

کد خبر: ۸۴٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha