۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸
از بین رفتن رنگ و بوی نقدشوندگی بازار| وضعیت بازار چه خواهد شد؟
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

از بین رفتن رنگ و بوی نقدشوندگی بازار| وضعیت بازار چه خواهد شد؟

کارشناس بازار سرمایه افت شدید نقدشوندگی در بازار سرمایه را علت اصلی ریزش شاخص کل دانست.

فاطمه میرزایی؛ بازار: ساعات ابتدایی بازار سرمایه امروز از همان ابتدای کار وارد فاز نزولی شده بود و در اکثر سهم‌های بازار شاهد افت قیمت بودیم، اما بعد از گذشت ساعاتی از معاملات، باز هم حمایت سهامداران حقوقی باعث شد تا تحرکات مثبت در بازار شکل بگیرد و برخی از سهم‌ها رنگ سبز را برای دقایقی ببینند، اما این حرکت‌ها باز هم کارساز نبود و شاخص کل بازار باز هم مانند روزهای گذشته افت کرد. کارشناسان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که افت قیمت دلار، خروج نقدینگی توسط برخی سهامداران حقوقی از بازار و تصمیم‌های کارشناسی نشده درباره بورس توسط سازمان بورس و سران سه‌قوه علل اصلی افت بازار هستند.

با اعلام خبر پیشروی سازنده در مذاکرات وین، ارزش ریال از روز گذشته در حال افزایش است و همین مسئله باعث شده است تا شاخص کل به صورت مداوم ریزش داشته باشد و سرمایه‌گذاران به فکر بازارهای دیگر برای سرمایه‌گذاری بیفتند. به این ترتیب، امروز هم با وجود تحرکات مثبتی که در ساعات انتهایی معاملات دیده شد، شاخص کل ۸ هزار و ۹۸ واحد دیگر هم افت کرد و به یک میلیون و ۲۱۶ هزار و ۶۹۶ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن از اولین دقایق معاملات روی مدار حرکت نزولی قرار گرفته بود و فشار بالای عرضه‌ها در سهم‌های کوچک و بزرگ بازار باعث شد تا با شیب نسبتا تندی افت داشته باشد و تا پایان معاملات با افت ۷۱۵ واحدی، در ارتفاع ۴۳۱ هزار و ۷۴۹ واحدی قرار بگیرد. شاخص فلزات اساسی هم امروز در ابتدای معاملات کاهش شدیدی را تجربه کرد، اما با حمایت سهامداران حقوقی و سگنال‌های مثبت ارسال شده مبنی بر لغو تحریم‌های بانکی، سهم‌های این گروه هم بالا آمدند، اما این رشد چندان قوی نبود و این شاخص تا انتهای معاملات، ۳ هزار و ۴۱۹ واحد سقوط کرد و رقم ۸۷۷ هزار و ۷۲۶ واحد را نشان داد.

در معاملات امروز، نمادهای «شستا»، «شپنا»، «فملی»، «فولاد»، «وبملت»، «اپال» و «بوعلی» بیشترین تراکنش را در میان نمادهای معاملاتی روز داشتند و نمادهای «فارس»، «فولاد»، «ونیکی»، «کگل»، «شپنا»، «کچاد» و «تاپیکو» بیشترین اثر منفی را روی روند حرکت شاخص داشتند.

امروز، اکثر نمادهای فولادی وضعیت بدی در معاملات داشتند، اما برخی نمادها هم مانند «کاوه» بودند که سبزپوش شدند، اما نمادهای «فولاد»، «فسازان» و «فولاژ» بیشترین افت قیمت را داشتند و در گروه کانه فلزی دو نماد «کگل» و «کچاد» با وجود حمایت‌ حقوقی‌ها باز هم منفی ماندند. در معاملات فرابورس نیز حدود ۲ درصد کاهش یافت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز و افت شاخص کل اظهار کرد: این روزها نقدشوندگی که مهم‌ترین مزیت بازار سرمایه به شمار می‌رفت، رنگ و بویی ندارد و بازار کاملا از تعادل خارج شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در این شرایط، تحلیل به صورت عملی کارساز نخواهد بود و حتی اگر بازارهای جهانی در بهترین وضعیت چند سال اخیر خود باشند بنابراین، توقع چندانی نمی‌توان از معامله‌گران غیر حرفه‌ای بازار داشت که در زمان اوج بورس وارد معاملات شده‌اند و بدون اطلاعات معاملات خود را انجام داده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سیگنال‌های مثبت از نشست وین تحرکاتی در بازار به وجود آورد، گفت: برداشته شدن تحریم‌های بانکی از بانک‌های کشور موجب افزایش همکاری ارزی با دیگر کشورها خواهد شد، اما این مسئله می‌تواند به بالا آمدن ارزش ریال کمک کند که در نهایت، به ضرر بازار سهام خواهد بود.

عقیلی درباره جلسه سران سه قوه درباره بورس نیز اشاره کرد: جلسه امروز سران قوا حتما تصمیم‌هایی هم در بر خواهد داشت، اما بازار اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به جریان پول دارد که باید از یک محل تأمین شود، در غیر این صورت، تا روشن‌تر شدن متغیرهای اقتصادی و سیاسی مانند برجام و نرخ دلار، روند بازار سرمایه صعودی نخواهد بود.

وی در پایان و در رابطه با روند معاملات بازار فردا خاطرنشان کرد: مسائل برجام، نرخ ارز، مذاکرات هسته‌ای و بسیاری از مسائل دیگر باعث مه‌آلود شدن جاده معاملات بازار سرمایه شده است و تا زمانی که این فضای مه‌آلود شفاف نشود شرایط بازار تغییر محسوسی نخواهد داشت.

کد خبر: ۸۴٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha