۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
کلاهبرداری بانک ها با فرمول دریافت سود و بی تفاوتی بانک مرکزی| کسب سودهای سرشار از محل سپرده ها
«بازار» گزارش می دهد

کلاهبرداری بانک ها با فرمول دریافت سود و بی تفاوتی بانک مرکزی| کسب سودهای سرشار از محل سپرده ها

در حالیکه رئیس کل بانک مرکزی، بانک‌ها را ملزم به رعایت نرخ مصوب سود بانکی کرده است اما خیلی از بانک ها با ترفندهای زیرکانه سود بالایی را از وام گیرنده اخذ و به سپرده گذاران سود بالا پرداخت می کنند.

اسدالله خسروی؛ بازار: نبود نظارت درست بر عملکرد بانکها و کم توجهی بانک مرکزی به چگونگی فعالیت این بنگاههای مهم اقتصادی موجب شده است تا خیلی ها ازعملکرد سیستم بانکی در ارایه خدمات ناراضی باشند. چرا که اکثر بانک ها با فاصله گیری از مسئولیت خود مسیر سودآوری قابل توجه را از طریق منابعی که در دست دارند در پیش گرفته و کمتر به تامین نیاز مالی متقاضیان فکر می کنند.

کسب سودهای سرشار بانک ها از محل سپرده های مردمی 
از بنگاهداری گرفته تا ورود مستقیم و غیر مستقیم به بازار سرمایه و شرکت داری و شراکت غیرمستقیم در پروژه های بزرگ و طرح های توسعه ای و... زیرا از این طریق سودهای سرشاری و نجومی را کسب می کنند اما در پرداخت وام و تسهیلات به مردم چون سود قانونی ۲ تا ۳ درصدی دارد بی توجه اند.

بانکها فقط و فقط به فکر سودآوری خودشان هستند و چه بسا بعضا در فعالیت های خود حتی قانون را هم دورمی زنند. طوری که خیلی از بانک ها بخصوص بانک های خصوصی از رقم تعیین شدن نرخ سود بانکی و تسهیلات پا فراتر گذاشته و با هزاران ترفند و زیرکی سودی بالاتر از سود معین مصوبه شورای پول و اعتبار را از مردم اخذ و یا به آنها پرداخت می کنند

هرچند طبق قانون، بنگاهداری بانکها غیر قانونی است و سیستم بانکی در انجام فعالیت های خود باید به مردم خدمت کند اما متاسفانه این چنین نیست زیرا بانکها فقط و فقط به فکر سودآوری خودشان هستند و چه بسا بعضا در فعالیت ها خود حتی قانون را هم دور می زنند. طوری که خیلی از بانک ها بخصوص بانک های خصوصی از رقم تعیین شدن نرخ سود بانکی و تسهیلات پا فراتر گذاشته و با هزاران ترفند و زیرکی سودی بالاتر از سود معین مصوبه شورای پول و اعتبار را از مردم اخذ و یا به آنها پرداخت می کنند.

در چنین شرایطی است که رئیس کل بانک مرکزی اخیرا با حضور در جمع مدیران بانکی تاکید کرد؛ بانک‌ها باید به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار پایبند باشند و ضروری است که در این زمینه معاونت نظارت بانک مرکزی، نظارت خود را تشدید و با بانک‌هایی که نرخ ها را رعایت نمی کنند، برخورد لازم را به عمل آورد تا نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار رعایت و بانک ها در تسهیلات‌دهی به منابع و مصارف خود دقت کنند.

خیلی از بانک ها بخصوص بانک های خصوصی مصوبات شورای پول و اعتبار را رعایت نمی کنند 
«مرتضی افقه» اقتصاددان درباره وضعیت خدمات دهی و سرویس رسانی سیستم بانکی در کشور طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» گفت: بانک ها بزرگترین بنگاههای اقتصادی سود آورکشور محسوب می شوند زیرا از منابعی که دارند حداکثر استفاده لازم را به عمل می آورند بدون اینکه توجه آنچنانی به انجام رسالت کاری خود که همانا خدمت به مردم و تامین نیازهای مالی متقاضیان است داشته باشند.

اکنون که نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است بانکها به هر شکل ممکن سعی می کنند راهی برای افزایش سود البته به شیوه های خاص پیدا کنند از طرفی نیز در رقابتی تنگاتنگ برای جذب سپرده های مردمی بعضا با ترفندهای زیرکانه و ایجاد راهکارهای خاص، سودی فراتر از نرخ مصوب شورای اعتبار را به سپرده گذاران اعطا می کنند

وی با بیان اینکه خیلی از بانک ها بخصوص بانک های خصوصی از قوانین بانک مرکزی و مصوبات شورای پول و اعتبار نسبت به تکالیفی که دارند تمرد می کنند، خاطرنشان کرد: اکنون که نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است بانکها به هر شکل ممکن سعی می کنند راهی برای افزایش سود البته به شیوه های خاص پیدا کنند از طرفی نیز در رقابتی تنگاتنگ برای جذب سپرده های مردمی بعضا با ترفندهای زیرکانه و ایجاد راهکارهای خاص، سودی فراتر از نرخ مصوب شورای اعتبار را به سپرده گذاران اعطا می کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: با وجودی که بانک ها باید درانجام وظایف و تکالیفی که دارند به خوبی عمل کنند اما خیلی از آنها دستورالعمل های بانک مرکزی را رعایت نمی کنند. به طورمثال برای جذب سپرده هر چه بیشتر با دستکاری فرمولها و ایجاد روش هایی ابداعی کاری می کنند که سپرده گذاران ترغیب به ایجاد سرمایه گذاری در بانک شوند.

ضعف نظارتی بانک مرکزی در کنترل بازار پول و عملکرد بانک ها
افقه تصریح کرد: البته این موضوع مسئله تازه ای نیست و از دیر باز به دلیل ضعف نظارتی بانک مرکزی برعملکرد سیستم بانکی وجود داشته و دارد. وجود املاک و دارایی های فراوان بانک ها و انباشت معوقات نیز به دلیل پرداخت تسهیلات به پروژه های بی بازده همچنین انحراف منابع به جای جذب آن در بخش تولید نیز از دیگر معایب سیستم بانکی است که نظارت دقیقی بر چگونگی نحوه پرداخت تسهیلات به افراد لایق که توان استفاده درست از این منابع را دارند مشاهده می شود.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: روی آوری بانک ها به تاسیس مالها و مارکت ها و مشارک در طرح های سودآور از طریق شرکت های زیر مجموعه آنگونه که با ایجاد سرمایه گذاری به بازگشت سرمایه سرشاری برسند اهدافی است که سالهاست بانک های خصوصی در این مسیر گام بر می دارند.

از آنجایی که بانکها باید کمک یار توسعه اقتصاد کشور و تامین کننده نیاز مالی مردم با حفظ جوانب لازم باشند اما خیلی از این بانک ها کمک چشم گیر به رونق اقتصادی کشور نکرده اند و برخی از آنها با روی آوری به سفته بازی و ورود در بازارهای پرسود چون خرید املاک و فعالیت های غیر مولد اهداف خود را که همانا کسب سود هنگفت است دنبال می کنند

افقه ادامه داد: از آنجایی که بانکها باید کمک یار توسعه اقتصاد کشور و تامین کننده نیاز مالی مردم با حفظ جوانب لازم باشند اما خیلی از این بانک ها کمک چشم گیر به رونق اقتصادی کشور نکرده اند و برخی از آنها با روی آوری به سفته بازی و ورود در بازارهای پرسود چون خرید املاک و فعالیت های غیر مولد اهداف خود را که همانا کسب سود هنگفت است دنبال می کنند.

وی افزود: این بانکها اقدام به جذب سپرده های مردمی با شگردهای خاص کرده و از این طریق با دردست داشتن منابع عظیم به نفع خود کار می کنند بدون اینکه توجه آنچنانی به تامین نیازهای مردم در سیستم بانکی کنند.

بانک مرکزی مثل سایر دستگاهها در مدیریت بازار ضعیف است
افقه در پاسخ به اینکه چرا بانک مرکزی توان نظارتی قوی برای ساماندهی نظام بانکی و ملزم کردن آنها به رعایت اصول، قواعد و مصوبات قانونی را ندارد گفت: کل بازار اکنون آشفته است وهیچ نظارت دقیقی بر بازارها به چشم نمی خورد. مگر کالاها هر روز در بازار گران می شود مورد کنترل قرار می گیرند و یا نظارتی بر بازار به چشم می خورد؟ پول نیز یک کالا مثل سایر کالاهایی است که در بازار وجود دارد و بانک مرکزی نیز چون سایر ارگانها و دستگاهها در مدیریت بازار پول ناتوان است. نمونه آن کاهش شدید ارزش پول ملی است که طی چند سال اخیر به دلیل ضعف مدیریتی مردم را فقیر کرده است.

وی افزود: اقصاد کشور این روزها حال خوشی ندارد خیلی از مراکز تولید تعطیل و یا با ظرفیت کمی کار می کنند بانک ها نیز در تامین سرمایه در گردش این بنگاههای اقتصادی کوتاهی می کنند از طرفی با توجه به افزایش هزینه های تولید، کالاها و محصولات نیز در بازار گران شده اند و مردم در فشار قرار دارند در چنین شرایطی است که همانطور که سال جاری بنام سال حمایت از تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده باید در این مسیر گام برداشت تا اقتصاد کشور به تدریج رونق گیرد.

بنا به این گزارش، خیلی ها از بانک مرکزی نسبت به بی توجهی آن در مجازت سری بانک هایی که در تامین نیازهای مالی، متقاضیان وام و تسهیلات را اذیت می کنند گله مندند و بانک مرکزی را مقصر اصلی این بی توجهی ها و عدم همراهی و همگامی بانک ها در عدم پرداخت تسهیلات و یا سخت گیری و بروکراسی پیچده اخذ وام می دانند. آنها معتقدند بانک ها باید رسالت کاری خود را به خوبی انجام دهند و از اصول و قواعد بانک مرکزی در انجام فعالیت ها عدول نکنند.

کد خبر: ۸۴٬۲۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha