۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۲
وضعیت نابسامان گردشگری خراسان جنوبی؛لزوم حمایت از سرمایه گذاران در ایام نفس گیر کرونا
گزارش بازار؛

وضعیت نابسامان گردشگری خراسان جنوبی؛لزوم حمایت از سرمایه گذاران در ایام نفس گیر کرونا

بیرجند- رکود بی سابقه گردشگری به دلیل شیوع کرونا مشکلات زیادی را برای سرمایه گذاران این بخش در خراسان جنوبی ایجاد کرده و نیازمند حمایت های مداوم در ایام نفس گیر کرونا هستند.

بازار؛ گروه استان ها: با گذشت بیش از یک سال از شیوع کرونا، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی از این مسئله متضرر شده‌اند و تبعات جبران ناپذیر اقتصادی را با خود به همراه داشته است. تبعات اقتصادی که در برخی از حوزه‌ها و مشاغل آنان را به سمت تعطیلی کشانده است.

یکی از مشاغلی که در این مدت بسیار متضرر شده‌اند، فعالان گردشگری در بخش هتلداری، اقامتگاه های بوم گردی و آژانس های مسافرتی هستند. حوزه نوپای گردشگری که به تازگی در خراسان جنوبی جان گرفته بود، اما شیوع کرونا همه برنامه‌ریزی‌ها را در این شرایط برهم زد و حالا مشخص نیست که چه سرنوشتی در انتظار این صنعت است.

تعطیلی ۵۰ درصدی هتل ها
رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی در این باره به بازار گفت: هتل ها پیشانی یک شهر هستند که مسافران با فرهنگ و شئونات یک شهر از این طریق آشنا می شوند.

سیدمحمد آذرکار تصریح کرد: قبل از شیوع کرونا هتل ها خدمات شایسته ای ارائه کردند و بخشی از هویت شهر را به نمایش گذاشتند ولی با شیوع این بیماری به شدت متضرر شده اند، این مراکز که قبل از کرونا محل اقامت و ارائه خدمات بوده اند اکنون شایسته حمایت معنوی و مالی هستند.

وی با اشاره به مصوبات ستاد ملی کرونا عنوان کرد: بخشی از این مصوبات اجرایی و بخشی نیز اجرایی نشده است.

به گفتۀ وی در بخش هتلداری نیروهای آموزش دیده ای وجود داشتند که به دلیل شیوع کرونا بیکار شده اند و بیمه بیکاری اندکی دریافت می کنند، همچنین ۵۰ درصد از هتل ها تعطیل هستند و نیمی دیگر نیز کج دار و مریز به راه خود ادامه می دهند.

آذرکار اضافه کرد: مراجعات کاهش داشته است و توجیهی ندارد که حدود ۲۰ تا ۵۰ نیرو مشغول باشد و هرینه ها نیز با توجه به مسائل و رعایت پروتکل های بهداشتی ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

ادامه دار بودن بسته های حمایتی
رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی درخواست کرد: ممکن است برخی از درخواست ها با توجه به منابع مالی امکان پذیر نباشند ولی می توان بسته های حمایتی ادامه دار باشد چرا که هنوز مشکلات و مسائل شیوع کرونا ادامه دارد.

آذرکار این بسته های حمایتی را شامل مالیات، اقساط بانکی، بیمه تأمین اجتماعی و حامل های انرژی دانست و افزود: بعد از کرونا نیز این حمایت ها باید تقسیط شوند چرا که امکان پرداخت همزمان آنها وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مالیات باید یک تا ۲ سال به تعویق بیفتد، بیمه تأمین اجتماعی و  حامل های انرژی همکاری خود را ادامه دهند، اقساط بانکی حداقل برای یک سال دیگر امحال شوند و پرداخت تسهیلات ارائه شده برای کرونا به تعویق بیفتد.

وضعیت نابسامان گردشگری خراسان جنوبی؛لزوم حمایت از سرمایه گذاران در ایام نفس گیر کرونا

خسارت ماهیانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی
به گفتۀ وی با وجود دستور ستاد ملی کرونا به حامل های انرژی ولی ما به دلیل عدم پرداخت قبض، قطعی برق داشته ایم و همکاری نداشته اند.

رئیس جامعه هتلداران خراسان جنوبی در زمینه مبلغ خسارت این جامعه نیز گفت: با توجه به سطوح فعالیت و یک تا ۴ ستاره بودن هتل ها می توان گفت ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ماهیانه خسارت دیده اند.

آذرکار درخواست کرد: تسهیلات و حمایت های قرض الحسنه ای از این قشر آسیب دیده انجام شود چرا که تسهیلات کنونی ارائه شده با سود بالا و با شرایطی مانند نداشتن چک برگشتی و قسط معوق بود که خیلی از افراد امکان دریافت آن را نداشتند.

با وجود دستور ستاد ملی کرونا به حامل های انرژی ولی ما به دلیل عدم پرداخت قبض، قطعی برق داشته ایم و همکاری نداشته اند

وی خاطر نشان کرد: هتلداران حداقل با ۱۰ میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری کرده اند و باید حمایت ها از آنها به نوعی باشد که در آینده انگیزه ای برای دیگر افراد وجود داشته باشد که بدانند در شرایط سخت، دولت نیز از آنها حمایت می کند.

از چاله درآمدیم به چاه افتادیم
عضو هیئت رئیسه انجمن اقامتگاه های بوم گردی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با بازار عنوان کرد: دو سال است به دلیل شیوع کرونا بهترین فصل های گردشگری را از دست می دهیم.

حسن کیانی زاده با بیان اینکه اقامتگاه های بوم گردی جزو مشاغل تازه تأسیس است، گفت: در سال ۹۷ رشد خوبی داشتیم ولی با شیوع کرونا در سال ۹۸، ضربه سنگینی بر بدن نیمه جان این شغل وارد شد و ماهیانه حدود ۸  میلیون تومان خسارت دیده ایم.

وی در زمینه کمک های دولت نیز بیان کرد: مقرر شد که اقساط بانکی امحال شود ولی برخی از بانک ها آن را قبول نکردند و در نهایت بعد از چندین ماه که اجرایی شد، وام های با سود ۲، ۴ و ۱۰ درصدی به صورت رأسی با نرخ سود ۱۸ درصد درآمدند که یکجا باید با این سود پرداخت شوند.

به گفتۀ وی میراث فرهنگی استان همکاری لازم را داشته و رایزنی هایی انجام داده اند ولی این موضوعات باید از مرکز پیگیری شود، چرا که در اردیبهشت ۱۴۰۰ مهلت امحال تمام می شود و با وجود ادامه دار بودن مشکلات نمی توانیم این اقساط را پرداخت کنیم، گویا از چاله درآمدیم و به چاه افتادیم.

کیانی زاده همچنین در زمینه وام حمایتی برای کرونا نیز گفت: این تسهیلات با سود ۱۲ درصد بود که بازپرداخت آن هم از  اردیبهشت ۱۴۰۰ شروع می شود و باید این حمایت ها ادامه دار باشد و بازپرداخت ها و امحال اقساط به تعویق بیفتد.

وضعیت نابسامان گردشگری خراسان جنوبی؛لزوم حمایت از سرمایه گذاران در ایام نفس گیر کرونا

درخواست حمایت از سرمایه گذاران
عضو هیئت رئیسه انجمن اقامتگاه های بوم گردی خراسان جنوبی درخواست کرد: از بخش گردشگری حمایت کنند چرا که شغل منسجمی است که در دیگر استان ها مورد حمایت قرار دارد ولی در خراسان جنوبی از سوی مسئولان حمایت چندانی نمی شود.

کیانی زاده در بخش حامل های انرژی هم بیان کرد: قطعی برق را داشته ایم و گاهی از شرکت گاز نیز تماس می گیرند، این در حالی است که مصوب شد که از پرداخت آنها معاف هستیم.

وی با اشاره به اینکه دیگر درآمدی نداریم، گفت: از جیب می خوردیم و اکنون آن هم تمام شده است و وام می گیرم تا بتوانیم مخارج زندگی را پرداخت کنیم.

به گفتۀ وی برخی گفته اند که شغل خود را تغییر دهید ولی زمان و هزینه ای که باید صرف کسب و کار دیگری بکنیم سنجیده نشده است.

عضو هیئت رئیسه انجمن اقامتگاه های بوم گردی خراسان جنوبی گفت: بخشودگی مالیات و بیمه، پراخت وام هایی با سود کم، و تمدید بازپرداخت اقساط حداقل یک سال بعد از پایان کرونا، می تواند بخشی از مشکلات این حوزه را کاهش دهد.

کیانی زاده افزود: همچنین در طول سال با رعایت پروتکل های بهداشتی اجازه فعالیت به اقامتگاه ها داده شود.

غیرفعال شدن ۲۷ دفتر گردشگری در استان
نماینده آژانس‌های مسافرتی خراسان جنوبی با بیان اینکه صنعت گردشگری در خراسان جنوبی یک نهال رو به رشد بود، گفت: این موضوع برای استان های دیگر اینگونه نیست و استان هایی مانند اصفهان، تهران و یزد و دیگر کلان شهرها صنعت گردشگری آنها به یک درخت تنومند تبدیل شده بود.

احمد کاشانی تصریح کرد: درست است آسیب یکی بود ولی ضربه وارد شده متفاوت است چرا که نهال خراسان جنوبی در حال خشک شدن است.

وی بیان کرد: در همین راستا باید حمایت ها متفاوت باشد چرا که استانی که میلیون ها دلار در طی چندین سال درآمد داشته با استان کوچکی مانند خراسان جنوبی که به تازگی گردشگری در آن رونق یافته بود، برابر نیست.

به گفتۀ وی از ۳۷ دفتر گردشگری در حال حاضر کمتر از ۱۰ مورد فعال هستند و اشتغال زایی که ایجاد شده بود اکنون معکوس شده و تعدیل نیروی کار را دارند.

نماینده آژانس‌های مسافرتی خراسان جنوبی با بیان اینکه حمایت هایی که تاکنون شده ایم، گفت: در بخش بیمه، مالیات و حامل های انرژی حمایت داشته ایم و تسهیلاتی داده اند اما از آنجایی که مشکل ادامه دارد باید حمایت ها نیز ادامه دار باشد.

وضعیت نابسامان گردشگری خراسان جنوبی؛لزوم حمایت از سرمایه گذاران در ایام نفس گیر کرونا

در سال جاری  باید این حمایت ها متناسب با استان ها و بهتر و بیشتر باشد، چرا که اگر این مشکلات ادامه دار شود، خیل عظیمی از فعالان گردشگری از این صنعت کوچ می کنند و زنجیره گردشگری از هم می پاشد و بعد از کرونا باید تمام این زنجیره را از اول شروع به بازسازی کنند

کاشانی با اشاره به حمایت های تسهیلاتی از بخش کشاورزی، عنوان کرد: وام های ارائه شده به این بخش با سود بسیار کم بود و این اختلاف نظر باید برداشته شود.

وی گفت: مالیات در سکوت جریمه برای عدم پرداخت ها در نظر گرفته است.

به گفتۀ وی در سال ۱۴۰۰ باید این حمایت ها متناسب با استان ها و بهتر و بیشتر باشد، چرا که اگر این مشکلات ادامه دار شود، خیل عظیمی از فعالان گردشگری از این صنعت کوچ می کنند و زنجیره گردشگری از هم می پاشد و بعد از کرونا باید تمام این زنجیره را از اول شروع به بازسازی کنند.

حمایت ها متناسب با مقدورات کشوری بود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در پاسخ به این درخواست ها در گفتگو با خبرنگار  بازار گفت: اکنون بازپرداخت ها تا خرداد ماه تمدید شده است.

حسن رمضانی با بیان اینکه ضوابط و شرایط کشوری است، عنوان کرد: نامه نگاری هایی در زمینه اینکه شرایط خراسان جنوبی متفاوت است داشته ایم و امیدواریم تغییراتی انجام شود.

وی درباره حمایت ها نیز بیان کرد: مقدورات کشوری در این حد بوده است و باید شرایط کشور را هم در نظر بگیریم که متناسب با آن و شاید بیشتر از حد توان کمک کرده اند.

به گفتۀ وی در کل تمام مصوبات به صورت هفتگی ابلاغ می شود و باید منتظر باشیم که در آینده برنامه چگونه خواهد بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در بخش امحال ها اعلام کرد: تمدید خواهد شد.

مرتضی عربی عنوان کرد: برخی از بانک ها و مؤسسات مالی باید از شعب مرکزی خود ابلاغ بگیرند و همراهی لازم را نداشتد ولی نامه نگاری هایی داشته ایم و حوزه جذب و سرمایه گذاری استانداری نیز پیگیری داشتند و در کل حمایت ها ادامه دار خواهد بود.

با توجه به ادامه دار بودن مشکلات شیوع کرونا باید مسئولان استانی بر آن شوند تا از فروپاشی زنجیره گردشگری خراسان جنوبی جلوگیری کنند چرا که این زنجیره بعد از سالیان سال تلاش، چند سالی رونق گرفته بود و با فروپاشی آن تمام زحماتی که برای این حوزه کشیده شده از بین می رود. در همین راستا نیاز است مسئولان استانی شفاف سازی در بخش حمایت ها از صنعت گردشگری در سال ۱۴۰۰ را داشته باشند.

کد خبر: ۸۴٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha