۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸
خشک شدن زمین‌های کشاورزی پایتخت سیر ایران درسایه نبود مدیریت صحیح آب رودخانه گنبرف
بازار گزارش می‌دهد؛

خشک شدن زمین‌های کشاورزی پایتخت سیر ایران درسایه نبود مدیریت صحیح آب رودخانه گنبرف

تبریز- شهر تیمورلو به عنوان پایتخت سیر ایران در سال های اخیر درسایه نبود مدیریت صحیح آب رودخانه گنبرف چای آذرشهر با چالش جدی خشک شدن زمین های کشاورزی و نابودی محصولات کشاورزی روبه رو شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تیمورلو یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در شهریور ماه ۱۳۹۰ با تصویب هیئت دولت، روستای تیمورلو به شهر تبدیل و به‌عنوان شهر تیمورلو شناخته شد. این شهر از گذشته‌های دور به دلیل خاک حاصلخیز و آب کافی یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و دامی استان بود.

هم‌اکنون این شهر به قطب سیر آذربایجان و ایران تبدیل‌شده و سالانه قسمت زیادی از محصولات کشاورزی تولیدی این شهر به خارج از کشور صادر می‌شود.

محصول عمده کشاورزی در تیمورلو سیر است و به جهت موقعیتی که این شهر دارد، یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خریدوفروش سیر شمال غرب کشور در این منطقه قرارگرفته و بسیاری از کشاورزان و خریداران محصولات کشاورزی و به‌خصوص سیر برای خریدوفروش به بازار تیمورلو می‌آیند.

خشک شدن زمین‌های کشاورزی پایتخت سیر ایران درسایه نبود مدیریت صحیح آب رودخانه گنبرف

خشک شدن محصولات زراعی در سایه بی‌توجهی‌ها
در سال‌های اخیر چالش کم‌آبی و یا شاید بتوان گفت بی‌آبی متوجه کشاورزان این شهر و روستاهای اطراف شده است به‌طوری‌که حقابه این شهر برای پر کردن سد ینگجه استفاده‌شده و زمین‌های کشاورزی پایین‌دست رودخانه گنبرف در شهر تیمورلو و روستاهای هم‌جوار از آن بی‌نصیب می‌مانند.

کشاورزان شهر تیمورلو و روستاهای اطراف پایین‌دست رودخانه گنبرف‌چای به دلیل نبود مدیریت صحیح آب این رودخانه با مشکلات متعدد و خشک شدن محصولات زراعی مواجه بوده و خواستار توزیع عادلانه آب این رودخانه و توزیع بر اساس الگوی کشت هستند.

خشک شدن زمین‌های کشاورزی پایتخت سیر ایران درسایه نبود مدیریت صحیح آب رودخانه گنبرف

مدیریت نشدن آب رودخانه گنبرف چای آذرشهر و عدم توزیع عادلانه آن بین شهرها و روستاهای مختلف باعث شده تا زمین‌های کشاورزی تیمورلو، گوگان، قراغیل، خاصلو و فیروز سالار خشک‌شده و محصولات کشاورزی آن‌ها همچون گندم و سیر از بین بروند و هیچ‌کدام سهمی از این آب نداشته باشند.

ولی در مقابل، چند کیلومتر آن‌طرف‌تر هدایت آب بیش‌ازحد نیاز به یک روستا باعث سرازیرشدن آن به زمین‌های بایر و بلااستفاده شده است.

ضرورت توزیع عادلانه آب و بهره‌مندی همه کشاورزان منطقه از رودخانه گنبرف
رئیس شورای اسلامی شهر تیمورلو در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: شهر تیمورلو دارای اقتصاد کشاورزی و زمین‌های حاصل خیز عمدتاً با کشت محصول سیر است ولی به علت شوری آب‌های زیرزمینی  مردم ازلحاظ آبیاری محصولات خود در مشکل جدی هستند و  از روی ناچاری  نسبت به کشت محصول سیر در شهرستان‌های مختلف می‌پردازند که در صورت تأمین آب این امر صورت نخواهد گرفت.

علیرضا بشیری ادامه داد: تیمورلو آخرین بستر رودخانه گنبرف است ولی به علت عدم توزیع عادلانه آب و نداشتن زیرساخت‌ها و امکانات در مسیر آب و فقدان قوانین لازم‌الاجرا جهت توزیع عادلانه  نتوانسته است از این نعمت خداوندی برخوردار شود، به‌گونه‌ای که در مواقع کم‌آبی، آب در بالادست برداشت‌شده و در مواقع طغیان رودخانه مزارع و محصولات و منازل شهروندان دچار تهدید و آسیب جدی شده که نمونه آن در سیل شدید سال ۹۶ شهرستان آذرشهر مشاهده شد.

خشک شدن زمین‌های کشاورزی پایتخت سیر ایران درسایه نبود مدیریت صحیح آب رودخانه گنبرف

وی افزود: اکنون با توجه به اینکه نظارت جدی از سوی مسئولین برای توزیع عادلانه و بهره‌مندی همه کشاورزان از این آب لازم و ضروری است.

تمامی بندهای موجود در مسیر رودخانه باید لوله‌گذاری شود
بشیری سپس به‌ضرورت توزیع عادلانه بر اساس اسناد و مدارک موجود ازجمله سند حقابه سال ۱۳۱۱ تأکید کرد و گفت: ایجاد لوله‌گذاری در تمامی بندهای موجود در مسیر رودخانه جهت توزیع عادلانه و به نسبت سهم جهت جلوگیری از تضییع حقابه پایین‌دست ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهر تیمورلو با اشاره به لزوم عدم ایجاد مانع در مسیر آب توسط آب بران بالادست به‌جز سهم مشارالیه گفت: در وضعیت کنونی دریاچه ارومیه، حقابه دریاچه نیز از مسیر رودخانه گنبرف جهت احیای دریاچه در نظر گرفته شود.

وی به‌ضرورت استفاده از تجربه شهرستان‌های هم‌جوار ازجمله عجب‌شیر در توزیع عادلانه آب رودخانه تأکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد عدم نظارت جدی بر توزیع عادلانه آب در سالیان گذشته حقی بر بالادست ایجاد نموده که تمایلی به اجرای موارد فوق ندارند و استفاده همیشگی از آب را حق خود می‌دانند.

خشک شدن زمین‌های کشاورزی پایتخت سیر ایران درسایه نبود مدیریت صحیح آب رودخانه گنبرف

بشیری ادامه داد: باید توزیع آب عادلانه و بر اساس الگوی کشت انجام شود به طوری که در این فصل از سال محصولات کشاورزی همچون گندم و سیر نیاز به آب دارند و در مقابل محصولاتی همچون گوجه فرنگی و درختان گردو چندان نیاز به آب ندارند.

وی گفت: سد ینگجه نیز دیگر چالش این منطقه است به طوری که این سد از حقابه کشاورزان تیمورلویی و روستاهای همجوار پر می شود و موقع استفاده نیز آبی به اراضی کشاورزی این مناطق نمی رسد.

 توزیع عادلانه آب رودخانه گنبرف خواسته تمامی مردم منطقه بوده و شهروندان تیمورلویی و روستاییان هم‌جوار عنوان می‌کنند که نباید همه آب رودخانه به یک روستا سرازیر شود و بقیه در بی‌آبی بمانند و محصولات کشاورزی‌شان از بین رود.

کد خبر: ۸۴٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha