۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
افزایش نابرابری اقتصادی به دنبال کرونا؛ یک دهه اقتصادی از دست می رود
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش نابرابری اقتصادی به دنبال کرونا؛ یک دهه اقتصادی از دست می رود

اقتصاد جهان یک سال بسیار سخت را پشت سر گذاشت ولی به نظر می رسد این بحران اقتصادی تا سالها دست از سر اقتصاد جهان بر نخواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: دراین روزها کشورهای در گیر واکسیناسیون هستند و هر از گاهی خبرهایی در مورد از سر گیری رشد اقتصادی در شماری از کشورها ارایه می شود. طبق گزارشهای موجود در سال گذشته میزان افت ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا بیشترین میزان از زمان رکود بزرگ اقتصاد دنیا تا کنون بود.

از طرف دیگر سازمان بین المللی کار اعلام کرد ۲۵۵ میلیون شغل در این سال از بین رفته است. پژوهشگران موسسه مطالعاتی پیو اعلام کردند برای اولین بار از سال ۱۹۹۰ میلادی تاکنون طبقه متوسط اقتصادی در دنیا کوچک شده است و شمار زیادی از افرادی که در این طبقه اقتصادی قرار داشتند به طبقه فقیر اضافه شدند.

نکته  مهم این است که تاثیرات منفی این بحران اقتصادی سالها و حتی دهه ها بر پیکره اقتصاد دنیا باقی خواهد ماند. آثاری  از قبیل نرخ بالای بیکاری و تاثیرات منفی ان روی فقر و بحران سلامتی و اموزش یکی از اصلی ترین و مهمترین مسایل خواهد بود. البته تمامی کشورها به یک اندازه این بحران را تجربه نخواهند کرد.

استرالیا و ژاپن کمترین آسیب را  متحمل می شوند
مرکز مطالعاتی اکونومیست در گزارش اخیر خود به بررسی عملکرد کشورها در پسا کرونا با توجه به ۳۱ شاخص مهم اقتصادی پرداخته است. بر مبنای این مطالعه شماری از کشورها که بالاترین موفقیت را در کنترل ویروس داشتند یا بهترین برنامه را برای گذر از بحران  طراحی کرده اند، کترین تاثیر منفی اقتصادی را متحمل خواهند شد.

به تعبیر دیگر اثران منفی کرونا روی این گروه کوتاه تر از دیگر کشورها خواهد بود. کشورهای استرالیا، ژاپن، آلمان و سوییس در این دسته قرار دارند. از طرف دیگر کشورهایی مانند فیلپین، پرو، کلمبیا و اسپانیا قرار دارند که بالاترین آسیب را در جریان کرونا متحمل شدند و تاثیرات منفی این بحران روی اقتصاد آنها هم برای دوره ای طولانی تر باقی می ماند. پیش بینی می شود این کشورها بالغ بر ۱۰ سال تبعات منفی اقتصادی این بحران را تجربه کنند.

بانک جهانی در این مورد نوشت: «تاثیر اقتصادی کرونا روی تمامی کشورها مشابه نیست. کشورهای صنعتی و توسعه یافته کمترین تاثیر اقتصادی را پذیرفتند و حتی در کشوری مانند امریکا که اسیب زیادی در جریان کروما متحمل شد، تزریق های کلان دولت به اقتصاد و سرعت بالای واکسیناسیون باعث می شود تا سرعت بازگشت به شرایط عادی بالاتر از دیگر کشورها باشد.

از طرف دیگر کشورهای کم درامد و کشورهای در حال گذار مدت بیشتری درگیر این بحران خواهند بود.این در حالیست که در جریان بحران اقتصادی دنیا در سال ۲۰۰۹، بیشترین آسیب اقتصادی را کشورهای صنعتی متحمل شدند.

بازگشت به شرایط پیش از کرونا به سرعت اتفاق نمی افتد
حال سوال این است که با توجه به ابعاد وسیع آسیبهای اقتصادی وارد شده به کشورها و احتمال ماندگاری این اثرات مخرب برای دوره طولانی، تا چه زمانی می توان انتظار گذر از این روزهای سخت و بازگشت به پیش از کرونا را داشت.

کارمن رینهارت، اقتصاد دان ارشد بانک جهانی در این مورد گفت: «بدون شک بازگشت به روزهای قبل از کرونا پروسه ای زمان بر است . بدون شک شمار زیادی از کشورهای دنیا با سرعت نمی توانند از این روزهای سخت عبور کنند و بسیاری حتی تا انتهای امسال هم نمی توانند پروسه واکسیناسیون را تکمیل کنند و اجازه فعالیتهای اقتصاری را به مردم بدهند.»

بانک جهانی  درگزارش اخیر خود نوشت:«اقتصاد دنیا در نتیجه همه گیری کرونا بالغ بر یک دهه را از دست خواهد داد مگر اینکه برنامه ریزی های اصلاحی اقتصادی به طور موازی در تمامی دنیا اجرا شود و زمینه برای اصلاح اوضاع اقتصادی تمامی کشورهای دنیا فراهم شود.

انتظار می رود در نتیجه بحران کرونا ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا تا سال ۲۰۲۵ میلادی بالغ بر ۵ درصد نسبت به شرایط قبل از کرونا تنزل پیدا کند.در این دهه اقتصاد دنیا با نرخ پایین بیکاری روبرو خواهد بود که رقمی معادل ۲ درصد است در حالیکه در دهه اول قرن بیست و یکم  نرخ تورم در دنیا برابر ۲.۵ درصد بود و در دهه قبل از ان دنیا با تورم ۳.۳ درصدی روبرو بود.»

مساله مهم دیگری که در این گزارش مورد تایید قرار گرفته است این است که در صورتیکه دنیا سیاستهای اصلاحی اقتصادی را به طور همزمان اجرا کند، دیگر شاهد از دست رفتن یک دهه در اقتصاد دنیا نخواهیم بود. البته این وضعیت در شرایطی محقق می شود که در حوزه هایی از قبیل ایجاد اشتغال، مهارت اموزی به نیروی کار و اجرای سیاستهای تشویقی اقتصادی برنامه ریزی شود.»

کد خبر: ۸۴٬۱۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha