۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
مزارع کلزا آب رفت؛ تبعات قیمت پارسالی امسال رو شد
بازار گزارش می‌دهد؛

مزارع کلزا آب رفت؛ تبعات قیمت پارسالی امسال رو شد

ساری- تبعات قیمت ۴۶ هزار ریالی کلزا و دانه های روغنی در سال قبل، امسال در مزارع مازندران هویدا شد و دشت های زرد کلزا در استان آب رفت.

بازار؛ گروه استان ها: دشت های زرد کلزا که در گذشته های نه چندان دور بخش وسیعی از مزارع مازندران را خوش رنگ کرده بود، اکنون به پایین ترین حد طی چند سال رسید و دیگر از مزارع طلایی کلزا خبری نیست.

سال زراعی گذشته طبق برنامه قرار بود ۲۷ هزار هکتار کلزاکاری در مازندران انجام شود که از این میزان هشت هزار و ۵۰۰ هکتار زیر کشت رفت و آمارهانشان می دهد فقط شش هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع کلزا، زرد شد و به بار نشست.

بررسی دلایل افت سطح کلزاکاری در مازندران بیش از آنکه ابر و باد و مه و خورشید را به میان آورد، سیاست های نامناسبت حمایتی و پایین بودن قیمت را دلیل اصلی عدم اقبال کشاورزان برای کشت کلزا می داند.

سال زراعی قبل قیمت محصول کلزا ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال به ازای هر کیلوگرم بود و اختلاف نظر در اندازه گیری کیفیت، دیرپرداخت شدن مطالبات و به صرفه نبودن قیمت خرید تضمینی، سبب شد تا پاییز پارسال کشاورزان رغبتی برای کلزاکاری نداشته باشند.

همزمان با اردیبهشت فصل برداشت دانه های کلزا در مازندران آغاز می شود و قیمت های پارسالی و سیاست های متناقض حمایتی بر سطح زیرکشت کلزا در مازندران تاثیر منفی گذاشت و بخشی از کلزازارها، لم یزرع باقی ماند

همزمان با اردیبهشت فصل برداشت دانه های کلزا در مازندران آغاز می شود و قیمت های پارسالی و سیاست های متناقض حمایتی بر سطح زیرکشت کلزا در مازندران تاثیر منفی گذاشت و بخشی از کلزازارها، لم یزرع باقی ماند.بیشتر کلزای استان در مراکز مرکزی و شرق مازندران کشت می شود و در آستانه برداشت اندک محصول باقیمانده کارشناسان بر لزوم مبارزه به بیماری ها و آفات و مدیریت مزارع تاکید می کنند.

برداشت زودهنگام محصول جلوگیری شود
یک کارشناس کشاورزی با عنوان اینکه مبارزه با بیماری قارچی ضروری است، افزود: این بیماری سبب می شود تا عملکرد کلزا کاهش یابد از این رو باید از سموم مورد نظیر فلویکول به میزان یک لیتر در هکتار استفاده شود.

مزارع کلزا آب رفت؛ تبعات قیمت پارسالی امسال رو شد

احمد جعفری در گفتگو با خبرنگار بازار همچنین به کلزاکاران توصیه کرد به دلیل آنکه کلزا در زمان برداشت ریزش می کند، از این رو باید زمان مناسب برداشت را درنظر گرفت و ادامه داد: هر زمان که گیاه آماده برداشت شد و ۴۰ درصد بذرهای داخل غلاف به رنگ سیاه و قهوه ای شد، می توان برداشت کرد.

وی یادآور شد: برداشت زودهنگام سبب می شود تا بذرها نارس و کیفیت محصول پایین باشد.

وی با اشاره به رشد قیمت خرید تضمینی محصول کلزا نسبت به سال قبل گفت:امسال قیمت خرید تضمینی کلزا به ازای هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان به احتساب دو درصد ناخالصی و ۹ درصد رطوبت تعیین شد و این افزایش قیمت قطعا در رشد سطح کشت در سنوات آتی تاثیرگذار خواهد بود.

وی یادآور شد: قیمت کلزا در سال جاری نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش یافت و کشاورزان می توانند محصول را به مراکز خرید اعم از شرکت های دولتی و یا بخش خصوصی تحویل دهند.

جعفری با اشاره به زمان انعقاد قراداد سویا از کشاورزان خواست برای عقد قرارداد به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه داشته باشند.

اگرچه متولیان امر در پاییز سال قبل و موقع کشت کلزا، نبود بارندگی مناسب را دلیل افت سطح کشت کلزا مطرح کرده بودند اما به اعتقاد جمعی از کشاورزان و کلزاکاران، نامناسب بودن قیمت خرید سبب شد تا کشاورزان رغبتی برای کشت نداشته باشند.

قیمت کلزا امسال ۱۱ هزار تومان تعیین شد
منصورعلی زارعی رئیس مجمع نمایندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تعیین قیمت ۱۱ هزار تومانی برای محصول کلزا از سوی شورای سیاست گذاری و قیمت گذاری محصولات کشاورزی اظهار داشت: این افزایش قیمت نسبت به سال قبل منجر به افزایش تولید در سال های آتی می شود.

وی افزود: یکی از دلایلی که منجر به بی انگیزه شدن کشاورزان برای تولید می شود، پایین بودن نرخ محصولات کشاورزی است و از این رو با حمایت کشاورزان خبره تلاش داریم قیمت ها را منطقی و متناسب با تورم کنیم.

مزارع کلزا آب رفت؛ تبعات قیمت پارسالی امسال رو شد

قیمت محصول کلزا در سال قبل به ازای هر کیلوگرم ۴۶ هزار تومان بود و بالابودن هزینه های تولید و نامناسب بودن قیمت سبب شد تا پارسال کلزاکاران، مزارع خود را به دست آب و باد سپارند و تبعات قیمت ۱۱ هزاز تومانی امسال را باید در سال های دیگر به نظاره نشست.

سطح مزارع کلزا کمتر شد
حقیقی مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در سال زارع جاری سطح زیر کشت کلزا شش هزار و ۷۸۱ هکتار بود، افزود: عمده مزارع کلزا در شرق استان است و از این میزان شش هزا و ۲۹۶ هکتار در دشت و ۴۸۵ هکتار در منطقه کوهستانی میان بند واقع شده است.

حقیقی افزود: عمده مزارع میان بند واقع شده در مرحله گل و تشکیل کپسول است و باید با آفات گرده خوار در این مرحله مبارزه شود.

وی یادآور شد: پیش بینی می شود امسال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن محصول تولید شود و ۱۸ مرکز خرید نیز برای خرید محصولات کشاورزان پیش بینی شده است.

برداشت کلزا از نیمه اردیبهشت در مازندران آغاز می شود و و کلزاکاران، کشته های مدیران و سیاست های متناقض حمایتی آنان را امسال درو می کنند.

کد خبر: ۸۴٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha