۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
 قیمت‌گذاری؛ بزرگترین مانع بر سر راه صنعت خودرو است
رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو:

قیمت‌گذاری؛ بزرگترین مانع بر سر راه صنعت خودرو است

نجفی‌منش، رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو بزرگترین مانعی که بر سر راه صنعت خودرو وجود دارد را قیمت گذاری مطرح و اظهار کرد: صنعت خودرو خودش تولید می کند اما قیمتش را باید جای دیگری تعیین کند.

به گزارش بازار، محمدرضا نجفی منش از صنعت خودرو به عنوان صنعت مادر یاد کرد و گفت: دو ماه پیش در کنفرانس برخطی که با سازمان جهانی کار داشتیم آن ها از صنعت خودرو با عنوان صنعت صاحب صنایع سخن می گفتند. چون صنعتی است که سایر صنایع را هم به حرکت در می آورد. لذا وقتی که در کشور به صنعت خودرو ورود کردیم شاهد رشد دیگر صنایع هم بودیم.

وی بزرگترین مانعی که بر سر راه صنعت خودرو وجود دارد را قیمت گذاری مطرح و اظهار کرد: خوشبختانه امسال را رهبر معظم انقلاب سال مانع زدایی و حمایت ها از تولید نام گذاری کردند. صنعت خودرو خودش تولید می کند اما قیمتش را باید جای دیگری تعیین کند. و متاسفانه قیمتی را که تعیین می کنند باعث ضرر و زیان تولید می شود و نتیجه اش این می شود که تولید نمی تواند رشد پیدا کند و گسترده شود.

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو با اظهار به اینکه ضرر عمده قیمت گذاری خودرو ها را قطعه سازان می بینند، تصریح کرد: چون وقتی قطعه سازان قطعات تولیدی شان را به خودروسازان تحویل می دهند، چهار پنج ماه و یا حتی هشت ماه منتظر می مانند تا پولشان را تحویل بگیرند ولی با تورمی که ما داریم ارزش پولشان به شدت از دست می رود و قطعه ساز ما هم امکان توسعه و تامین موادش را از دست می دهد.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم به پیام مقام معظم رهبری عمل کنیم و موانع را از سر راه برداریم بزرگترین مانع سر راه ما که خودش باعث مشکلات دیگری برای تمام قسمت ها می شود، مسئله نقدینگی است. دلیل ایجاد نقدینگی هم فروش خودرو پایین تر از قیمت تمام شده در کارخانه است و این ضرر و زیان همین طوری در این چند سال به این صنعت تحمیل شده است.

نجفی منش افزود: ما هم همانند دنیا که هیچ دولتی در قیمت گذاری خودرو دخالتی نمی کند، دولت هم دخالت نکند و از طریق وزارت صمت نظارت کند تا خودرو با قیمت و کیفیت مناسب و عادلانه به دست مردم برسد. متاسفانه هرگونه دخالتی که دولت در قیمت یا قیمت گذاری کرده با ناکامی مواجه شده است و این مورد بر صنعت خودرو فشار زیادی را وارد می کند.

وی به نقش سرمایه گذاری در صنعت خودرو و افزایش تولید اشاره کرد و گفت: قطعه سازان اگر پولشان را به موقع دریافت کنند و از آن طرف نظام بانکی و بورسی کمک کند قطعه سازان سرمایه گذاری انجام دهند می توان برای تولید مثبت نگریست کما اینکه در این مدت هم انجام دادند و جلوی خیلی از آن وارداتی که تاکنون انجام می گرفته بسته شده است.

رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو در عین حال بیان کرد: اما نگرانی بعدی برای بعد از کار است. چون الان در تحریم هستیم خیلی از قطعات را داخلی سازی کردیم. این نگرانی جدی وجود دارد که اگر روزی این تحریم ها برداشته شود دوباره واردات نیاید آن دستاوردی که ما در قطعه سازی و داخلی سازی در این مدت به دست آوردیم را از دستمان بگیرد. این بزرگترین نگرانی است که می توان با وضع قانون یا اعمال مکانیزمی جلویش را گرفت.

وی متذکر شد: متاسفانه هرآنچه که ما تولید می کنیم بدخواهان و دشمنان ما برای اینکه تولید ما را تحت تاثیر و آسیب قرار دهند می روند و مشابه آن را می آورند. ما با واردات مخالف نیستیم اما وارداتی باشد که در داخل تامین نکرده باشیم. همچنین باید با سازو کارهایی جلوی واردات قاچاق کالا هم گرفته شود. که با امکانات جدید و شناسایی و ردیابی کالاها امکان پذیر است.

کد خبر: ۸۴٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha