۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
دست های سیمانی دلالان در کرمان؛ ساخت و سازها زیر فشار کمبودها کمر خم کردند
نظارت ها از وعده تا واقعیت؛

دست های سیمانی دلالان در کرمان؛ ساخت و سازها زیر فشار کمبودها کمر خم کردند

کرمان- کمبود سیمان در استان کرمان که دارای سه کارخانه تولید سیمان است باعث گلایه مندی مردم از ضعف نظارت ها شده و این در حالیست که مسئولان دلالان را مسئول این آشفته بازار می دانند.

بازار؛ گروه استان ها: «کمبود سیمان» چالشی که ماه هاست گریبانگیر بسیاری از نقاط کشور از جمله کرمان شده است، استانی که با دارا بودن سه کارخانه سیمان خود از تولیدکنندگان این کالا در کشور به شمار می رود.

 این کمبود در حالی رخ داده که مسئولان امر معتقدند میزان تولید سیمان استان کرمان تغییر چندانی نداشته است و البته «قطعی برق و گاز کارخانه ها» و «دلالان و سودجویان» را متهمان اصلی بروز این مشکل معرفی می کنند. دو دلیلی که خود ناشی از سوءمدیریت در نظام تولید و توزیع این حوزه حکایت دارد.

از زمانی که مساله کمبود کالاها یک به یک مطرح می شود کالایی نیست که در کمبود آن نقش دلالان و واسطه ها هویدا نباشد، حال این سوال پیش می آید که چطور دلالان می توانند بازار را اینگونه به دست بگیرند که باعث آشفتگی بازار و کمیاب شدن کالاها از جمله سیمان، روغن و مرغ و... شوند؟

البته در حالی مسئولان یکی از دلایل این وضعیت را خریدهای هیجانی مردم و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه اعلام می کنند که در عمل مردم این مساله را قبول ندارند و می گویند سیمان آنقدر کم است که یا اصلا گیر نمی آید یا به میزان بسیار محدود در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و عملا امکان احتکار توسط افراد عادی وجود ندارد

البته در حالی مسئولان یکی از دلایل این وضعیت را خریدهای هیجانی مردم و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه اعلام می کنند که در عمل مردم این مساله را قبول ندارند و می گویند سیمان آنقدر کم است که یا اصلا گیر نمی آید یا به میزان بسیار محدود در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و عملا امکان احتکار توسط افراد عادی وجود ندارد.

سیمان کرمان کجا می رود؟
محمد که در صف طولانی دریافت سیمان است به بازار گفت: من از دیروز در حال پی گیری هستم اما مسئولان و عاملان توزیع فقط وعده می دهند که فلان روز سیمان می رسد اما وقتی که مراجعه می کنیم می گویند نرسیده است.

وی در پاسخ به اینکه علت کمبود سیمان را چه می داند؟ گفت: احتمالا دلال بازی دلیل این کمبود است، سیمان کالای خاصی نیست که کمبود داشته باشد؛ خدا را خوش نمی آید مردم وقتشان را بگذارند و در نهایت هم نتوانند سیمان مورد نیازشان را تهیه کنند.

علی یکی دیگر از افراد حاضر در صف سیمان است او هم در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سوال من این است که آیا مسئولان سری به سیمان فروشی ها نمی زنند؟ سیمان گیر نمی آید و باید ساعت ها در صف باشیم؛ چرا مسئولان به کار مردم رسیدگی نمی کنند؟

وی ادامه داد: در استان کرمان سه کارخانه سیمان وجود دارد؛ سیمان ها را چکار می کنند؟ فقط وعده می دهند؛ چه کسی مسئول حل این مشکل است؟ تداوم این مشکل می تواند به گرانی مسکن دامن بزند در حالی که در شرایط کنونی هم بسیاری توان خانه دار شدن را ندارند.

زهرا هم به بازار چنین گفت: همسرم ماشین توزیع سیمان دارد؛ از قبل از سال جدید کارخانه ها سیمان نمی فروشند و پاسخگو نیستند؛ به نظر من مسئولان باید پی گیری کنند که چرا کارخانه ها سیمان نمی فروشد؟

هیچگونه نامه و مکاتبه ای در خصوص افزایش قیمت سیمان به سازمان ها ابلاغ نشده و کماکان سیمان بر اساس نرخ مصوب قبل قابل توزیع است

فعالیت ۳ کارخانه و کمبود سیمان!
معاون بازرسی صمت شمال استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سطح استان کرمان سه کارخانه سیمان «ممتازان»، «ماهان» و «کرمان» با ظرفیت اسمی روزانه هشت هزار تن اقدام به تولید سیمان می کنند. زمستان امسال به دلیل سردی هوا گاز و برق این کارخانه ها قطع و باعث کاهش تولید کلینکر یکی از مواد اصلی تولید سیمان شد.

محسن یزدانپناه ادامه داد: به دنبال این مساله عده ای سودجو اقدام به پخش شایعه عدم تولید سیمان و گران شدن آن در سطح جامعه کردند. اعلام می کنم تا این لحظه هیچگونه نامه و مکاتبه ای در خصوص افزایش قیمت سیمان به سازمان ها ابلاغ نشده و کماکان سیمان بر اساس نرخ مصوب قبل قابل توزیع است. اگر هر واحد صنفی مصالح فروشی و عامل توزیع از این قیمت تخطی کند با او برخورد می کنیم و از مردم در خواست می کنیم در صورت مشاهده اینگونه موارد، تخلفات را به ۱۲۴ صمت یا ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اعلام کنند.

وی بیان کرد: این شایعه پراکنی ها و کم شدن تولید در پی قطعی گاز و برق کارخانه ها، باعث شد که مردم احساس کنند قرار است سیمان گران شود؛ بنابراین برای خرید سیمان هجوم آوردند و عطش دارند تا قبل از افزایش قیمت، سیمان مورد نیازشان را تامین کنند. در نتیجه این شرایط احتکارهای خانگی ایجاد شده و صف های طولانی برای خرید این کالا شکل گرفته است.

معاون بازرسی صمت شمال استان کرمان ادامه داد: از چند روز قبل بازرسان را در کارخانه های «سیمان کرمان» و «ممتازان» مستقر کرده ایم تا خروجی سیمان را کنترل کرده و به بازرسان سطح شهر اطلاع دهند که عامل توزیع سیمان در حال عزیمت به سمت شهر کرمان است؛ سپس بازرسان مستقر در سطح شهر ماشین حامل سیمان را رصد کرده و نسبت به تخلیه و توزیع آن اقدام می کنند.

یزدانپناه در پاسخ به اینکه آیا قطعی گاز قابل پیش بینی نبود و چرا از قبل برای چنین شرایطی تمهیدات لازم در نظر گرفته نشده بود؟ گفت: قطعی گاز از اول دی تا پایان بهمن اتفاق افتاد و حدود دو ماه گاز کارخانه ها قطع بود. سالانه کارخانه ها این مساله را پیش بینی می کنند و قطعی گاز را اعلام و نسبت به تامین سوخت مازوت از شرکت فرآورده های نفتی اقدام می کنند که ظاهرا با مشکلاتی مواجه شدند اما این مساله در دست بررسی است که امسال این مشکل تکرار نشود.

دلالانی که حذف شدنی نیستند
وی در خصوص سودجویان هم گفت: هر کالایی یکسری مافیا و دلالی دارد که باعث می شود این کمبودها در بازار به وجود آید؛ سیمان یکی از این کالاهاست. سودجویان در شهر شایعه می کنند که قرار است سیمان گران شود یا کارخانه دیگر تولید نمی کند در نتیجه مردم برای خرید هجوم می آورند. در شرایط عادی مردم خرید معقول و در حد نیاز دارند اما در شرایط کنونی قصد دارند خرید مازاد بر نیاز داشته باشند و انبارهایشان را پر کنند که به گرانی بر نخورند.

میزان سیمان خروجی از کارخانه ها کنترل می شود و تا مرحله تحویل به عاملان و توزیع در سطح شهر توسط بازرسان کنترل می شود

معاون بازرسی صمت شمال استان کرمان در خصوص گلایه های مردم در خصوص ضعف سیستم نظارت بر توزیع سیمان موجود و تشکیل صف های طولانی در شریط کرونایی گفت: با توجه به حجم زیاد درخواست خرید سیمان، برخی از عاملان اسامی تعدادی از مشتریان را نوشته اند و موظف بودند به آنها سیمان بدهند. ضمن اینکه میزان سیمان خروجی از کارخانه ها کنترل می شود و تا مرحله تحویل به عاملان و توزیع در سطح شهر توسط بازرسان کنترل می شود.

سیمان تولیدی کرمان صادر می شود؟
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده مشکل سیمان حل شود، افزود: در گذشته کمبود سیمان استان کرمان را از استان های همجوار هرمزگان و یزد تامین می کردیم اما اکنون وضعیت این استان ها هم مانند کرمان است و در نتیجه سیمان مورد نیاز را نمی توانیم از این مناطق هم تامین کنیم.

متاسفانه وقتی سیمان به شهرستان های جنوبی ورود می شود، افراد سودجو کرایه های بالای پشت بارنامه ای به رانندگان می دهند و سیمان را از استان خارج می کنند

معاون صمت شمال استان کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا سیمان تولیدی کرمان از استان خارج می شود و به مرزها برده می شود؟ گفت: کارخانه ها مجوز دارند درصدی از سیمان را به صادرات اختصاص بدهند. متاسفانه وقتی سیمان به شهرستان های جنوبی ورود می شود، افراد سودجو کرایه های بالای پشت بارنامه ای به رانندگان می دهند و سیمان را از استان خارج می کنند. البته این کار غیرقانونی است و به شهرستان ها هم اعلام کردیم در صورت مشاهده چنین مواردی آنها را به تعزیرات معرفی کنند و سیمان هم در همان شهر توزیع شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در چنین شرایطی نمی توان صادرات را متوقف کرد؟ بیان کرد: سازمان صمت نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد و مجوز ندارد که جلوی صادرات را بگیرد و باید در سطح کشوری این بحث مطرح و در صورت نیاز به استان ها اعلام شود.

تولید سیمان در استان کرمان تغییر چندانی ندارد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان هم در گفتگو با بازار اظهار کرد: واسطه ها و دلالان نقش اصلی در ایجاد این مشکل را بر عهده دارند.

سید مهدی حسینی نژاد با تاکید بر لزوم رصد دقیق خروجی کارخانه های سیمان بیان کرد: برای این منظور بازرسانی در کارخانه ها و سطح شهر مستقر شده اند.

وی مشکل کمبود سیمان را مربوط به سیستم توزیع دانست و گفت: تعطیلی کارخانه سیمان هرمزگان و قطعی گاز در بروز این مشکل دخیل بوده است.

حسینی نژاد بیان کرد: تولید سیمان در استان کرمان تغییر چندانی ندارد ولی با این حال شاهد کمبود سیمان در سطح استان هستیم.

برخورد با اخلاگران بازار سیمان در کرمان
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان هم به بازار از عزم جدی برای برخورد با اخلاگران بازار سیمان در کرمان خبر داد و گفت: ما حامی تولیدکنندگان هستیم اما با سودجویان و دلالان که سود اصلی از این آشفته بازار را می برند قطعا برخورد می کنیم.

ارسلان میری با تاکید بر لزوم رصد دقیق توزیع سیمان گفت: دلالان با ایجاد اخلال در نظم توزیع و عرضه اقدام به سودجویی می کنند که باید از این کار جلوگیری شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان افزود: تا زمان فروکش کردن تب مصرف کننده نهایی باید سیمان به پروژه ها به صورت کنترل شده عرضه شود.

حالا مردم کرمان با وجود فعالیت سه کارخانه سیمان در این استان مجبورند با مشکل کمبود این کالا دست و پنجه نرم کرده و در انتظار تدبیری از سوی مسئولان روزشماری کنند. دیگر وقت آن رسیده است که دستگاه های نظارتی به صورت قاطع و جدی به مساله سیمان و کمبود کالاها ورود کرده و دست واسطه ها و دلالان را برای همیشه کوتاه کنند.

کد خبر: ۸۴٬۱۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha