۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
افزایش عطش در باغ ویلاها | آب شرب سرقت می‌شود
بازار از مشهد مقدس گزارش می دهد؛

افزایش عطش در باغ ویلاها | آب شرب سرقت می‌شود

مشهد- درحالی‌که دشت‌های مشهد مقدس امسال سال کم‌بارشی را تجربه کردند اما ویلاسازی و عطش برای آبیاری آن‌ها با برداشت از آب‌های زیرزمینی حتی به قیمت سرقت آب شرب همچنان و با شدت ادامه دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: هنوز چند کیلومتری از مشهد فاصله نگرفته‌ایم که چهره بسیاری از تانکرهای حمل آب و تراکتورهایی که به‌جای کشت و زرع باید در خدمت کشاورزان باشند با حمل آب برای باغ ویلاها نانی از چاه موتور درمی‌آورند.

فروش آب توسط تانکر یکی از شغل‌هایی است که در حومه شهر مشهد به‌ویژه در فصل گرم بسیار پرطرفدار است، این تانکرها به‌طورمعمول آب را از صاحبان چاه موتور خریداری و به صاحبان باغ ویلاها به فروش می‌رسانند.

گرانی آب
باوجوداینکه هنوز وارد ماه‌های گرم و خشک‌سال نشدیم و در ابتدای اردیبهشت قرار داریم اما قیمت تانکرهای آب به دلیل کاهش بارندگی و کاهش ساعت برداشت آب از چاه‌ها افزایش‌یافته است.

ابراهیم کارده راننده یکی از تانکرهای آب ۵ هزار لیتری به ما می‌گوید: سال گذشته یک تانکر آب را به قیمت ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تومان می‌فروختیم اما در حال حاضر باید در صف‌های طولانی برای بارگیری آب معطل شویم و لذا نرخ آب به ازای هر پنج هزار لیتر به ۱۵۰ هزار تومان افزایش‌یافته است.

افزایش عطش در باغ ویلاها | آب شرب سرقت می‌شود

وی بابیان اینکه بیشترین مشتریان وی را صاحبان باغ ویلاها تشکیل می‌دهند ابراز می‌کند: اکثر باغات احداث‌شده در این منطقه توسط تانکر آب‌رسانی می‌شود و لذا اگر فعالیت ما نباشد دوسوم این باغات خشک می‌شود.

این راننده تانکر آب رسانی با اشاره به این موضوع که چندین سال است از همین راه امرارمعاش می‌کند به ما می‌گوید: این در حالی است که گاهی اوقات مأموران خودروهای ما را تعقیب و آن‌ها را متوقف می‌کند.

وی اظهار می‌کند: به ما گفته‌شده فروش آب با تانکر ممنوع است اما اگر ما فعالیت خود را تعطیل کنیم حومه مشهد به بیابان تبدیل می‌شود.

کارده بابیان اینکه در این دشت چاه‌های زیادی است که در حال حاضر مالکان آن آب برداشت‌شده را به فروش می‌رسانند می‌افزاید: جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای اجازه  فروش آب را به این افراد می‌دهد اما متأسفانه چوبش را ما می‌خوریم و به ما اجازه فعالیت نمی‌دهند.

سرقت آب روستایی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار احداث باغ ویلاهای غیرمجاز و تکثر آن‌ها را یکی از مشکلات جدی بر سر راه تأمین  و عطش روستاها عنوان می‌کند.

حسین  اسماعیلیان  در این رابطه اظهار می‌کند: یکی از چالش‌های اساسی ما در بحث تأمین آب همین باغ ویلاهایی است که متأسفانه برخی از آن با دستبرد زدن به شبکه توزیع مانع توزیع آب  در روستاها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از این باغ ویلاها دارای انشعابات غیرمجاز هستند ادامه می‌دهد: تعداد زیادی روستا داریم که آبی که در آنجا تأمین می‌شود، متناسب با جمعیت آن روستا نیست از طرفی چاه‌هایی که برای تأمین آب شرب است که  معمولاً خارج از روستاست و با خطوط انتقالی به طول صدها کیلومتر آب را به روستا منتقل می‌کنند.

اسماعیلیان اذعان می‌کند: متأسفانه در طول مسیر خطوط انتقال آب  برخی از افراد سودجو برای تأمین آب  مورد مصرف به شبکه آب روستا  دستبرد می‌زنند.

رصد انشعابات غیرمجاز
وی بابیان اینکه شبکه‌های آب در روستا زیرزمینی و گسترده بوده و لذا امکان رصد و رؤیت لحظه‌ای برای تشخیص انشعابات غیرمجاز بسیار سخت است می‌گوید: بااین‌حال سال گذشته از طرف دستگاه‌های قضایی  و نیروی انتظامی همت  و کارهای  خوبی انجام شد و ازاین‌رو بالغ‌بر سه هزار انشعاب غیرمجاز را جمع‌آوری کردیم.

افزایش عطش در باغ ویلاها | آب شرب سرقت می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه این کار نیاز به برخوردهای بازدارنده و پیشگیرانه جدی‌تری دارد تا از ساخت‌وسازهای غیرمجاز جلوگیری شود ادامه می‌دهد: ساخت‌وساز ای بی‌رویه نیاز و عطش مصرف آب را بالا می‌برد و لذا برخی افراد راحت‌ترین راه ممکن را دستبرد زدن به شبکه انتقال می‌دانند و لذا این موضوع بسیاری هم‌وطنان ما به‌ویژه در روستاها را با کمبود آب مواج می‌کند.

ممنوعیت فروش آب
مدیر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب استان خراسان رضوی در این رابطه اعتقاد دارد که رشد و توسعه باغات و بدون ضابطه در اطراف مشهد برای منابع آبی تهدیدکننده است.

غلامرضا ممدوحی در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: صاحبان این باغات در سال اول که نهال می‌کارند با بطری آب دهی می‌کنند، سال دوم با بشکه‌های ۲۰ لیتری، سال سوم با تانکر و درنهایت در سال چهارم که هزینه آبیاری با تانکر برای آن‌ها سنگین می‌شود به حفر چاه غیرمجاز اقدام می‌کنند

وی با اشاره به این موضوع که متأسفانه برخی مجوزها که برای تغییر اراضی به افراد جهت احداث باغات داده می‌شود در ادامه منجر به حفر چاه‌های غیرمجاز یا تغذیه آب به‌صورت تانکری می‌شود ادامه داد: شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی کاملاً با فروش آب به‌صورت تانکری مخالف است، زیرا این امر خلاف مقررات و قوانین بوده و همچنین بر اساس ماده ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب، کسی حق فروش آب اراضی را ندارد، چراکه آب متعلق به همان اراضی بوده است.

کلاف سردرگم
بر اساس بررسی تصاویر هوایی حدود یک هزار و ۵۰۰ باغ ویلا در حریم مشهد دارای استخر است که به‌صورت غیرمجاز ساخته‌شده است.

هم‌چنین این تصاویر حاکی از آن است که تعداد ۲۳ هزار باغ ویلا در پهنه ۸۶ هزار هکتاری حریم مشهد قرارگرفته که اغلب به‌صورت غیرقانونی ساخته‌شده‌اند.

بیشتر باغ ویلاهای غیرمجاز به شبکه آب شرب روستایی متصل نیستند و آب مورداستفاده در استخرهای آن‌ها از طریق تانکر و با هزینه شخصی مالکان تأمین می‌شود، تأمین این‌گونه منابع آب نیز به‌صورت مجاز و غیرمجاز است و آب استخرها نیز از روان آب‌های دائمی و موقت اطراف تأمین می‌شود و لذا دولتی‌ها نه توان تخریب این تعداد ویلا رادارند و نه سفره‌های زیرزمینی کشش تأمین آب این باغ‌ها را دارد لذا باید چاره‌ای اساسی در این رابطه اندیشید.

کد خبر: ۸۴٬۰۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha