۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
رشد ۱۸ درصدی اقتصاد چین در فصل اول امسال؛ عبور از کرونا یا بازسازی اقتصادی؟
بازار گزارش می دهد

رشد ۱۸ درصدی اقتصاد چین در فصل اول امسال؛ عبور از کرونا یا بازسازی اقتصادی؟

اقتصاد چین در فصل اول امسال درمقایسه با سال قبل ۱۸.۲ درصد رشد کرد. رشدی قابل ملاحظه در دنیایی که هنوز درگیر بحران کرونا است. سوال این است که آیا اقتصاد چین به شرایط قبل از کرونا بازگشته است؟

بازار؛ گروه بین الملل: در سالی که اقتصاد دنیا با رکود روبرو بود، رشد اقتصادی چین و گذر از سخت ترین بحران تاریخ در این کشور به موضوع اصلی مورد بحث در رسانه های دنیا تبدیل شد و حال که چند ماه از شروع سال جدید میلادی می گذرد، بازهم خبر ها از عملکرد حیرت آور اقتصاد چین  حکایت دارد.

طبق گزارشهای موجود در فصل اول سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی چین نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۸.۳ درصد رشد کرد. رشدی که نشان از تسریع روند بازسازی اقتصاد چین بعد از تجربه بحران کرونا دارد.

وال استریت ژورنال در این مورد نوشت:« در دو فصل اخر سال قبل هم اقتصاد چین رشد کرده بود و انتظار می رفت در این فصل ما شاهد افزایش سرعت رشد اقتصادی این کشور باشیم . برخی از مراکز مطالعاتی پیش بینی کرده بودند در فصل اول امسال اقتصاد چین با نرخ ۱۹.۲ درصد و در فصل دوم با نرخ بالغ بر ۱۷ درصد رشد کند. با وجود اینکه نرخ رشد محقق شده برای این کشور اندکی کمتر از این برآوردها است ولی همین آمار به خوبی نشان می دهد اقتصاد چین با اقتدار در مسیر رشد حرکت می کند و از این بحران گذر کرده است. در فصل آخر سال قبل نرخ رشد اقتصادی چین برابر با ۶.۵ درصد بود.»

نکته ای که وال استریت ژورنال به آن اشاره کرده است وضعیت اقتصادی چین در فصل اول سال ۲۰۲۰ است. بر مبنای این گزارش در فصل اول سال قبل یعنی در اوایل همه گیری کرونا در دنیا، اقتصاد چین نه تنها رشد نکرد بلکه با نرخ ۶.۵ درصد منقبض شد. این اولین بار طی بیست سال گذشته بود که این کشور رشد منفی اقتصادی را در یک فصل از سال تجربه کرده بود. بنابراین نرخ بالای رشد اقتصادی چین در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال قبل را باید با توجه به وضعیت اقتصادی کشور در اوایل همه گیری تفسیر کرد.

رکورد شکنی های چین ادامه دارد
با وجود اینکه امار مربوط به رشد اقتصادی چین در فصل اول امسال توجه کارشناسان اقتصادی را به خود جلب کرده است ولی آمارهای دیگری هم در مورد این کشور وجود دارد که بسیار بحث بر انگیز است.

 از جمله این امارها می توان شاخص های اقتصادی گزارش شده در دو هفته اول ماه اوریل اشاره کرد که حکایت از رشد بالغ بر ۳۰ درصدی  نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. دویچه وله در این مورد نوشت:« این شاخص ها نشان می دهد تولیدات صنعتی، سرمایه گذاری و مصرف در این کشور رشد زیادی کرده است.

رشد تولید در چین در شرایطی اتفاق افتاد که در بازارهای خارج از چین هم تقاضا برای کالاهای صنعتی و مصرفی افزایش یافته است و چین برای تامین نیاز بازار، تولید را با سرعت افزایش داده است.در ماه مارس ارزش تولیدات صنعتی در این کشور ۱۴.۱ درصد بیش از سال قبل بود و در دو هفته اول آوریل رشدی بیش از ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل مشاهده شده است. البته نرخ رشد خرده فروشی در چین در ماه مارس ۳۴ درصد  و در آوریل ۳۹ درصد بود. این روند افزایشی از ماه مارس شروع شده بود ولی در اوریل سرعت بیشتری گرفت.»

 چین مصمم است با سرعت بالایی از بحران اقتصادی ناشی از کرونا عبور کند و با توجه به طرح های حمایتی دولت، اجرای پروژه های زیر ساختی و نرخ بالای واکسیناسیون در این کشور می توان انتظار داشت در فاصله زمانی کوتاهی این گذر به طور کامل انجام شود.

اقتصاد چین در مرحله بازسازی است یا رشد؟
دویچه وله در بخش دیگری از گزارش خود این سوال مهم را مطرح کرد که آیا اقتصاد چین در حال رشد است یا مسیر بازسازی را طی می کند. در صورتی که اقتصاد در مرحله بازسازی باشد یعنی هنوز به سطحی که قبل از همه گیری داشت نرسیده است و در تلاش است تا زیان های یک سال قبل را جبران کند ولی اگر وارد فاز رشد اقتصادی شده باشد، به این معنا است که تمام خسارتهای سال قبل را جبران کرده است و رشد را شروع کرده است.

دویچه وله در این مورد نوشت:«  نرخ رشد اقتصادی تجربه شده در چین در فصل اول سال ۲۰۲۱ بالاترین نرخ رشد اقتصادی فصلی از سال ۱۹۹۲ تا کنون بوده است. این کشور با افزایش تولیدات صنعتی در تلاش است تا آسیبهای وارد شده به اقتصاد طی یک سال قبل را جبران کند ولی باید در نظر داشت که اقتصاد این کشور در مرحله بازسازی و احیا است و هنوز به وضعیتی که قبل از کرونا داشت، نرسیده است.

اقتصاد این کشور تا رسیدن به رشد چندین ماه فاصله دارد.باید در نظر داشت زمانی که اقتصاد  چین وارد فاز رشد می شود و از مرحله بازسازی عبور می کند شمار زیادی از اقتصادهای صنعتی هنوز فاز بازسازی اقتصادی را شروع نکرده اندو همچنان درگیر بحران کرونا خواهند بود.»

کد خبر: ۸۳٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha