۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
قصه پرفراز و نشیب مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد؛ دست سودجویان در سفره مردم
نوسان در بازار مرغ؛

قصه پرفراز و نشیب مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد؛ دست سودجویان در سفره مردم

یاسوج- در روزهای اخیر مرغ در بازار یاسوج کمیاب شد و مردم در شهر یاسوج با مشکل کمبود مرغ مواجه بودند.

صدیقه امیدی؛ بازار: مشکل کمبود مرغ در بازار یاسوج سبب شده که مردم به خرید بیش از نیاز خود در زمان موجود شدن مرغ در بازار روی بیاورند که این امر خود به کمبود مرغ در بازار منجر می شود.

بنابر بررسی ها یکی از دلایل کمبود مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد ناشی از تامین نشدن صد درصد این محصول در استان و وابستگی ۳۰ درصدی به استانهای همجوار است.

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی، مرغ استان ۷۰ درصد نیاز استان را تامین می کند.

حشمت الله صمیمی دوست در گفتگو با بازار افزود: ۳۰ درصد مرغ مورد نیاز استان از استان فارس تامین می شود.

وی با بیان اینکه با تحقیقات انجام شده مشخص شد که برخی مرغداریها در جوجه ریزی تخلف کرده اند، گفت: مرغداریها جوجه ریزی را انجام نداده و این امر به کمبود مرغ در بازار و افزایش قیمت منجر می شود.

صمیمی دوست تصریح کرد: در راستای ثبات در موجودی مرغ در بازار استان، استانهای معین و توزیع کننده مرغ باید مرغ با قیمت مصوب استان را تامین کنند.

قصه پرفراز و نشیب مرغ در <a class=بازار کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد؛ دست سودجویان در سفره مردم" height="418" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/03/18/4/71900.jpg" width="600" />

خروج هر گونه مرغ از استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ممنوع است و این امر با توجه به کسری مرغ در استان انجام می شود

وی افزود: خروج هر گونه مرغ از استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ممنوع است و این امر با توجه به کسری مرغ در استان انجام می شود.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به دلایل کمبود مرغ در استان گفت: مرغداری‌ها نهاده دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده اند، اما متأسفانه هیچ گونه جوجه ریزی انجام نشده است.

براتعلی صالحی افزود: متأسفانه تعدادی از عاملین مرغ استان و صنوف نیز عرضه خارج شبکه مرغ دولتی به استان‌های همجوار با هدف افزایش قیمت را داشته‌اند.

وی بیان داشت: در این راستا تعزیرات حکومتی و دادستانی و نیروی انتظامی از خروج مرغ زنده جلوگیری می کنند.

مرغداری های متخلف استان که با دریافت نهاده دولتی، جوجه ریزی نداشته اند، شناسایی و جریمه شدند

صالحی تصریح کرد: مرغداری های متخلف استان که با دریافت نهاده دولتی، جوجه ریزی نداشته اند، شناسایی و جریمه شدند.

وی اظهار داشت: متصدیان مرغداری به پرداخت هشت میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شدند.

قصه پرفراز و نشیب مرغ در <a class=بازار کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد؛ دست سودجویان در سفره مردم" height="412" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/11/25/4/54041.jpg" width="600" />

مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا گفت: وجود سودجویان از استان‌های همجوار در بازار مرغ استان بر مشکلات عرضه مرغ در کهگیلویه و بویراحمد افزوده است.

عبدالله بهمنش با بیان اینکه تولیدات استان خود، جوابگوی نیاز بازار استان نیست، افزود: با این حال برخی افراد مرغ تولید استان را در استانهای همجوار به فروش می رسانند.

در ستاد تنظیم بازار، قیمتی عادلانه برای عرضه مرغ ارائه می شود اما با این حال فروش و عرضه مرغ توسط مرغداریها بر اساس قیمت مصوب شده نیست

وی بیان داشت: همچنین در ستاد تنظیم بازار، قیمتی عادلانه برای عرضه مرغ ارائه می شود اما با این حال فروش و عرضه مرغ توسط مرغداریها بر اساس قیمت مصوب شده نیست.

بهمنش تصریح کرد: فروش مرغ تولید استان با قیمت بیشتر در استان‌های همجوار سبب شده تا این کالای اساسی به دست مردم استان نرسد.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز روزانه مرغ در بازار استان ۵۰ تن است اما کهگیلویه و بویراحمد هنوز در تولید مرغ به خودکفایی نرسیده و بخشی از نیاز بازار استان از استانهای همجوار تامین می شود و با توجه به این امر، افزایش قیمت مرغ در بازار استانهای همجوار بر قیمت مرغ عرضه شده از این استانها برای تامین نیاز بازار استان کهگیلویه و بویراحمد تاثیر می گذارد.

در بازدید میدانی خبرنگار بازار از بازار شهر یاسوج، گلایه توزیع کنندگان از نوسان در قیمت مرغ بود.

قصه پرفراز و نشیب مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد؛ دست سودجویان در سفره مردم

محمد از توزیع کنندگان مرغ در یکی از محلات شهر یاسوج است؛ وی با بیان اینکه مرغداریها از قیمت مصوب شده مرغ تبعیت نمی کنند، گفت: متاسفانه بازار مرغ به سمت عدم عرضه برای سود بیشتر و افزایش قیمت پیش می رود.

وی می افزاید: ما هم شرمنده مردم می شویم که در فاصله کمی باید مرغ را با قیمت بیشتر به مردم ارائه دهیم.

روزهایی هست که مرغ برای خرید و عرضه وجود ندارد و مردم را در بازار برای تامین مرغ مورد نیاز خود سرگردان می کند

محمد تصریح می کند: روزهایی هست که مرغ برای خرید و عرضه وجود ندارد و مردم را در بازار برای تامین مرغ مورد نیاز خود سرگردان می کند.

وی می افزاید: در چند روز اخیر بازار با کاهش شدید مرغ مواجه بود اما دیروز مرغ کشتار روز در اختیار توزیع کنندگان قرار گرفت اما باید در راستای ثبات قیمتها چاره اساسی اندیشیده شود.

با آنکه دیروز ۶۵ تن مرغ زنده در کشتارگاه های یاسوج کشتار و ۵۰ تن مرغ کشتار در سطح بازار توزیع شد اما قصه بازار مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان با بود و نبودها دست و پنجه نرم می کند.  به نظر می رسد در این میان سودجویان این بازار، مرغداری هایی هستند که از ارز دولتی استفاده کرده اما تولیدی نداشته اند و یا تولید داشته و آن را در بازارهای دیگر استان ها با سود بیشتر به فروش می رسانند.

قصه پرفراز و نشیب مرغ در بازار کهگیلویه و بویراحمد ادامه دارد؛ دست سودجویان در سفره مردم

در حال حاضر مرغ با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان وجود ندارد زیرا در ستاد تنظیم بازار کشوری تصمیم برای افزایش قیمت مرغ به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان گرفته شده و این قیمت مصوب در استان باید از سطح واحدهای مرغ داری تا کشتارگاه و واحدهای فروش با نظارت توزیع شود اما با این حال برخی توزیع کنندگان نیز از بازار آشفته مرغ سوء استفاده کرده و گاهی مرغ را به قیمتهایی بالاتر از قیمت تعیین شده به مردم ارائه می دهند.

به نظر می رسد آنچه می تواند آبی بر این آتش باشد، هماهنگی و نظارتی بیشتر و به وجود آمدن زمینه ای بهتر برای ایجاد مرغداریهای بیشتر در کهگیلویه و بویراحمد برای یکسان سازی عرضه و تقاضا باشد.

کد خبر: ۸۳٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha