۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
ساخت انبوه مسکن راهی برای دور زدن تحریم‌ها
«طرح جهش تولید مسکن» موتور محرکه اقتصاد؛

ساخت انبوه مسکن راهی برای دور زدن تحریم‌ها

ساخت یک میلیون واحد مسکونی در طرح جهش تولید و تامین مسکن موجب شده این طرح به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور عمل کرده و بیش از ۱۶۰ رشته شغلی و واحد صنعتی را با خود به حرکت در آورد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم، ساماندهی بازار مسکن یکی از مطالبات جدی مردم از مجلس بود و نمایندگان مردم در خانه ملت نیز از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار خود از وضعیت بازار مسکن انتقاد کرده و ورود جدی به این حوزه داشتند. طرح جهش تولید و تامین مسکن یکی از طرح هایی بود که بلافاصله پس از تشکیل کمیسیون عمران در مجلس یازدهم کلید خورد و با برگزاری چند ماه جلسات کارشناسی در مجلس دنبال شد.

سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه خواهد شد
با توجه به اینکه یکی از معضلات اساسی در حوزه مسکن، عدم عرضه متناسب با تقاضای مصرفی است، کاهش ساخت و ساز در سال‌های اخیر بیش از هر زمان تناسب میان عرضه و تقاضا مسکن را بر هم زده و موجب رشد افسارگسیخته قیمت خانه و اجاره بها شده است از این رو در طرح جهش تولید و تامین مسکن با در نظر گرفتن سازو کارهایی جهت تامین منابع مالی، تامین زمین، تامین مصالح ساختمانی و تامین خدمات ساختمانی، سعی شده تا بستر لازم برای ساخت مسکن به عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور فراهم شود. از این رو دولت مکلف شده تا طی ۴ سال، سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه نماید.

طرح جهش تولید پیشران اقتصاد کشور است
در همین راستا روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به تلاش برای افزایش تولید مسکن و همچنین روشن کردن موتور محرک اقتصادی کشور نوشت؛ در دی‌ماه سال گذشته رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش ۳۰ درصدی عرضه خانه جهت اجاره گفته بود: ‌گزارش مسوولان دولتی مبنی‌بر افزایش ۳۰ درصدی عرضه خانه در بازار اجاره فقط با تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی برای مبارزه با محتکران که می‌تواند منجر به کنترل رشد اجاره‌بها هم شود، نشان می‌دهد که مشکلات راهکار دارند و اقتصاد رهاشده ما با اتخاذ تصمیمات شجاعانه قابل مدیریت است.

اندکی بعدتر، کلیات طرح «جهش تولید و تامین مسکن» در ۲۱ ماده به تصویب رسید تا دومین اقدام مجلس در حوزه مسکن صورت گرفته باشد و اگر در زمینه سلبی مجلس، طرح مالیات بر خانه‌های خالی را تدوین کرده است در حوزه ایجابی هم با طرح جهش مسکن بتواند نقشی در بهبود وضعیت مسکن در کشور داشته باشد. در عین حال به گفته قالیباف، طرح جهش تولید مسکن به ‌عنوان پیشران اقتصاد، اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را نیز ایجاد می‌کند. رئیس قوه مقننه کشورمان در توییت خود تصویب این قانون را در راستای اقدام عملی در جهت نام سال عنوان کرد و نوشت که طبق این قانون می‌توان سالانه یک میلیون مسکن عرضه کرد. همچنین زمین‌های احتکار شده دولتی را هم در این طرح مورد استفاده قرار داد.

در پاسخ به این سوال که چگونه طرح جهش تولید مسکن می‌تواند به عنوان پیشران اقتصاد، اشتغال‌زایی قابل توجهی را به همراه آورد می‌توان گفت؛ تولید انبوه مسکن توسط دولت در هر کشوری حداقل چندین شغل را فعال می‌کند که البته تجربه این موضوع را در طرح مسکن مهر داشته‌ایم.

طرح جهش تولید و تامین مسکن تکمیل کننده پروژه مسکن مهر
به عقیده صاحبنظران باید از تجربه طرح مسکن مهر برای تداوم روند عرضه مسکن بهره‌برداری می‌شد و نواقص آن طرح، در طرحی جامع‌تر مانند طرح جهش تولید مسکن برطرف می‌شد. چرا که براساس اصول اولیه علم اقتصاد هر زمان که عرضه هر کالایی کاهش یابد، شاهد تقاضای انباشته برای آن کالا و خدمت خواهیم بود که نهایتا به جهش قیمت و احتکار تبدیل می‌شود. در نتیجه جای خالی طرحی برای تولید انبوه مسکن جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر خالی بود. با این وجود اما هنگامی که ایده طرح جهش تولید و تامین از سوی مجلس مطرح شد، دولت بنا به دلایل مختلفی مانند مشخص نبودن روش‌های تامین مالی و نرخ سود تسهیلات این پروژه با این ایده مخالفت کرد.

در مقابل اما مجلس از روش‌های تامین مالی این طرح نیز سخن گفته است. در همین راستا و در قالب طرح جهش تولید مسکن، تسهیلات‌ ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی کم‌بهره پرداخت خواهد شد. همچنین به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس، منابع مالی اجرای طرح جهش تولید از محل وصولی مالیات زمین و املاک، خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی مسکن مهر، بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی، وصولی مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه تامین خواهد شد.

برای اجرای طرح جهش تولید مسکن، منابع مالی پایدار بدون اثر تورمی تامین خواهد شد
به گفته کارشناسان اقتصادی، با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته برای اجرای طرح جهش تولید مسکن، منابع مالی پایدار بدون اثر تورمی تامین خواهد شد، چراکه در طرح مذکور برای مساکن حمایتی زمین به صورت رایگان تامین می‌شود و هزینه ساخت هر مترمربع حدود ۳.۵ میلیون تومان است. به عنوان مثال ساخت یک واحد ۱۰۰ متری ۳۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان آن از طریق تسهیلات کم‌بهره با بازپرداخت ۲۰ ساله تامین می‌شود، مبلغ باقیمانده نیز طی ۲ تا ۳ سال به عنوان آورده از متقاضیان دریافت می‌شود، همچنین از دیگر موارد قابل توجه در این طرح، تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی و گواهی پایان کار است که می‌تواند تاثیر بسزایی در پایین آوردن قیمت تمام‌شده مسکن داشته باشد.

 البته گفتنی است طبق مفاد این طرح، مجلس شورای اسلامی به منظور پیاده‌سازی هرچه دقیق‌تر این طرح، هر سه ماه یک‌بار گزارش مفصلی از روند اجرایی آن دریافت می‌کند که می‌تواند مانع از کجروی در اجرای طرح بزرگ جهش تولید مسکن شود. از دیگر مواردی که نمایندگان به عنوان فواید این طرح مورد نظر دارند، زمینه مناسب برای حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری این طرح است چراکه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از مواردی است که در طرح جهش تولید و تامین مسکن به آن تاکید شده است.

فعال‌شدن صنعت ساختمان یکی از ضروریات در توسعه اقتصاد کشور است/ رکود صنعت و اقتصاد در پی کاهش تولید مسکن
از سوی دیگر باید توجه داشت که فعال‌شدن صنعت ساختمان یکی از ضروریات در توسعه اقتصاد کشور است. در این باره کارشناسان معتقدند وقتی تولید مسکن کاهش می‌یابد، صنعت و اقتصاد وارد رکود می‌شود چراکه همان‌طورکه در بالا نیز اشاره شد، راه افتادن چرخ بسیاری از مشاغل و صنایع با تولید انبوه مسکن میسر خواهد شد.

سال‌های اخیر قیمت مسکن در کلانشهرها حدود ده برابر افزایش یافته است و تنها راه مدیریت قیمت‌ها در این حوزه، تولید مسکن است که طرح مذکور به دنبال اجرای آن است.

طرح جهش تولید مسکن مسیری برای دور زدن تحریم ها ایجاد می‌کند/ ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال ۱۶۰ رشته شغلی را فعال می‌کند
سید البرز حسینی در این رابطه می‌گوید؛ بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن سالانه حدود یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شود از این رو بخش مسکن می‌تواند به عنوان پیشران اقتصادی کشور عمل ‌کند چرا که حداقل ۱۶۰ رشته شغلی به این حوزه مرتبط بوده و با آغاز فرآیند ساخت تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی مذکور به حرکت در خواهند آمد.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در مراحل اولیه ساخت واحدهای مسکونی، صنایعی مانند فولاد و سیمان فعال شده و در مراحل بعدی صنایع مرتبط با تجهیزات داخلی ساختمان فعال می‌شوند. در واقع ساخت و ساز گسترده مسکن حدود یک میلیون شغل ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: اگر طرح جهش تولید و تامین مسکن پویا شده و شروع به کار کند با توجه به نشانه های نهفته در طرح به عنوان پیشران اقتصادی عمل کرده و واحدهای مختلفی را در حوزه صنعت به حرکت در می‌آورد.

حسینی با بیان اینکه در طرح جهش تولید و تامین مسکن هیچ مانعی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وجود ندارد، تصریح کرد: ساخت تمامی واحدهای مسکونی را بخش خصوصی برعهده می‌گیرند چرا که دولت وارد ساخت و ساز مسکن نشده بلکه شرایط را به لحاظ تامین منابع مالی، زمین و مصالح ساختمانی برای انبوه سازان فراهم می‌کنند تا یک میلیون واحد مسکونی در سال ساخته شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی یکی از مسیرهای دور زدن تحریم‌ها را افزایش ساخت و ساز مسکن ارزیابی کرد و افزود: فعال شدن بخش مسکن حدود ۱۶۰ رشته شغلی را به حرکت وادار کرده و حتی به کار بسیاری از تولیدکننده‌های لوازم خانگی و صنایع وابسته رونق می‌دهد. در واقع هر متر مکعب ساختمان‌سازی برای حدود۲۰۰ الی ۲۵۰ نفر شغل ایجاد می‌کند. بنابراین طرح جهش تولید و تامین مسکن هم صنعت را به حرکت در می آورد و زمینه را برای خانه دار شدن اقشار آسیب‌پذیر فراهم می‌کند.

با توجه به نظر کارشناسان طرح جهش تولید و تامین مسکن علاوه بر رونق بخشی به واحدهای صنعتی و اشتغالزایی موجب برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا شده که این خود موجب کاهش قیمت مسکن و همچنین تبدیل خانه از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالا مصرفی می‌شود. از این رو  طرح جهش تولید و تامین مسکن را می‌توان یک اقدام جهادی، انقلابی و علمی از سوی مجلس یازدهم برای ساماندی بازار مسکن دانست.

کد خبر: ۸۳٬۹۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha