۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۸
کارآفرینی با چند قطعه قرقاول؛ از پشت بام خانه تا بازار صادراتی
بازار گزارش می‌دهد؛

کارآفرینی با چند قطعه قرقاول؛ از پشت بام خانه تا بازار صادراتی

سوادکوه- کارآفرینی چندان سخت و پیچیده نیست چراکه همانند جوان سوادکوهی با پرورش چند قطعه قرقاول در پشت بام منزل نیز می توان کارآفرین شد.

بازار؛ گروه استان ها: برای ایجاد شغل و کارآفرین شدن صرف داشتن سرمایه بالا وایده های بزرگ ملاک نیست بلکه می توان با فکری ناب و سرمایه ای خرد و اندک، نام خود را در لیست کارآفرینان ثبت کرد.

برای تهیه گزارش مسیر ۱۰۰ کیلومتری ساری به زیرآب سوادکوه را طی می کنیم و در شهر از هرکس آدرس عموصالح را بگیرید، می شناسند و راهنمایی می کنند. خانواده ای که با پرورش قرقاول برای خود کسب و کار پایداری را ایجاد کردند.

پدر خانواده که جانباز دوران دفاع مقدس است و نشان ایثار را سینه دارد، اکنون در وادی جهاد اقتصادی پا به میدان گذاشت و با پرورش جوجه های قرقاول به اتقاق و همسرش، دست به کارآفرینی زده است.

کارشان را از پرورش ۲۵ قطعه قرقاول در پشت بام خانه و با سرمایه دو میلیون تومانی شروع کردند و اکنون به مجموعه پرورش قرقاول شامل ۷۵۰ متر سوله و ۱۵۰۰ متری مزرعه پرورش سبزیجات برای خوراک پرندگان دست یافته اند.

در این مجموعه هزار و ۵۰۰ قرقاول گوشتی و ۵۰۰ قرقاول مولد نگهداری می شود.

سوادکوه مستعد پرورش قرقاول است
اقا صالح پدر خانواده و موسس مزرعه قرقاول که نشان جانبازی بر سینه دارد و روی ویلچر نشسته است، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: سوادکوه به دلیل وجود پرندگان قرقاول در جنگل‌های خود که نشان از سازگاری این پرندگان با این محیط بوده، منطقه مناسبی برای پرورش قرقاول است.

وی با بیان اینکه کارمان را چند سال پیش با ۲۵ قطعه قراول و از پشت بام منزل شروع کردیم، افزود: در حال حاضر در این مجموعه ۳ نوع قرقاول آمریکایی و پاکستانی و هلندی، از نوع گوشتی و تزئینی نگهداری  و پرورش داده می شود.

در حال حاضر در این مجموعه ۳ نوع قرقاول آمریکایی و پاکستانی و هلندی، از نوع گوشتی و تزئینی نگهداری  و پرورش داده می شود

وی با عنوان اینکه در حال حاضر در این مجموعه جوجه کشی و فروش جوجه‌های یک روزه و بالاتر به بازار و صادرات انجام می‌گیرد، ادامه داد:  مازندران زیستگاه قرقاول جنگلی است از این رو برای پرورش این گونه پرنده قابلیت های زیادی دارد.

صالح نژاد با عنوان اینکه منطقه سوادکوه نیز به واسطه نزدیکی با جنگل برای پرورش قرقاول، پتانسیل بالایی دارد، گفت: پرنده قرقاول هم تحمل بالایی در سرمای شدید دارد و هم گرما را می تواند تحمل کند.پارس پندار نهاد

این کارآفرین با عنوان اینکه غذای قرقاول را نیز از مزعه خودمان تامین می کنیم، سبزی، یونجه های سبز، چغندر، کاهو و غیره را از جمله غذای این پرنده زیبا بیان کرد و گفت: در مجموع پرورش و نگهداری قرقاول چندان سخت نیست بلکه مقرون به صرفه بوده و هزینه های تولید را به راحتی می توان تامین کرد.

وی یادآور شد: اگر جوانی و یا حتی فرد کهنسالی ۲۵۰ متر فضا داشته باشد به راحتی می تواند به پرورش قرقاول بپردازد و درآمد پایداری داشته باشد.

آوای قرقاول این پرنده زیبا تمام محله را پرکرده است و هر رهگذاری که از اطراف باغ عبور می کند با شنیدن صدای پرندگان برای دیدن و خرید راه رغبت پیدا می کند و به گفته جوان سوادکوهی که در کنار پدر و اعضای خانواده اش به پرورش قرقاول می پردازد، به راحتی می توان در این حرفه درآمد کسب کرد.

شمار پرندگان مولد به ۳۵۰ قطعه رسید
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه  سه نوع قرقاول آمریکایی، پاکستانی و هلندی به عنوان گوشتی و تزئینی در این مجموعه پرورش و نگهداری می شوند، افزود: این پرندگان روزانه ۳۰۰ عدد تخم تولید می کنند که یا آن را در بازار عرضه و یا در سالن به جوجه تبدیل می کنیم.

وی با عنوان اینکه قرقاول تخم گذار در هر ۲۵ ساعت یک تخم می گذارد، افزود: در حال حاضر ۳۵۰ پرنده مولد و ۱۵۰ نرد داریم و به ازای به ازای هر قفس سه ماده و یک نر نگهداری می شود.

بازار صادراتی" height="375" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2021/04/20/4/74459.jpg" width="500" />

این جوان کارآفرین با اظهار اینکه قرقاول یک پرونده وحشی است، افزود: هیچ نوع واکسن و یا دارویی به پرنده تزریق نمی کنیم، از این رو این پرندگان پرورشی ارگانیگ و طبیعی هستند.

پرورش قرقاول را از پشت بام خانه شروع کردیم
وی درباره شروع کار پرورش قرقاول نیز گفت: چند سال پیش پرورش این پرنده را با ۲۵ جوجه و از پشت بام خانه شروع کردیم و سال قبل تعداد مولد ها به ۹۰ قطعه و امسال به ۵۰۰ قطعه رسیده است.

وی سرمایه اولیه برای شروع کار را دو میلیون تومان کر کرد و گفت: این درحالی است که سال قبل ۲۰۰ میلیون تومان برای ساخت قفس هزینه کردیم.

قرقاول پرنده ای که به صورت وحشیت زندگی می کند و این پرنده سالانه ۶۰ تا ۷۵ تخم می گذارد و مدت جوجه کشی از تخم آن ۲۵ روز و سن بلوغ آن هشت ماه است.

ابتکار خانواده کارآفرین سوادکوهی حتی پای مسئولان مازندران و استاندار را به این مجموعه کشاند و احمد حسین زادگان در بازدید از این مجموعه بر لزوم توسعه طرح های کارآفرینی در روستاها برای ایجاد اشتغال جوانان تاکید کرد.

کد خبر: ۸۳٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha