۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۳
صدور اسناد کاداستر، شفافیت زمین و مسکن در مناطق آزاد
رئیس سازمان ثبت اسناد کشور مطرح کرد

صدور اسناد کاداستر، شفافیت زمین و مسکن در مناطق آزاد

خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اجرای قانون جامع حدنگار و صدور اسناد کاداستر در مناطق آزاد تجاری _ صنعتی و ویژه اقتصادی را باعث شفافیت زمین و مسکن دانست.

به گزارش بازار، ذبیح اله خدائیان در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری _ صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: با تاکیدات رئیس قوه قضائیه بر تسریع در اجرای طرح کاداستر و به ویژه تسریع در اجرای قانون جامع حدنگار در اراضی دولتی و تثبیت مالکیت دولتی در این اراضی اعم از اراضی ملی، منابع طبیعی و اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی و مناطق آزاد، تثبیت این اراضی در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال ۹۹ در اجرای قانون جامع حدنگار که قابل مقایسه با چند دهه گذشته نبود افزود: توفیقات خوبی را در تثبیت مالکیت دولت در اراضی ملی و منابع طبیعی به دست آوردیم.

خدائیان با بیان اینکه تثبیت مالکیت دولت در مناطق آزاد از جهات مختلف حائز اهمیت است گفت: با اجرای طرح کاداستر، ضمن اینکه حدود دقییق اراضی و ابعاد آن مشخص و مشخصات زمین در سامانه درج می‌شود، شفافیتی را نیز ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه شفافیت باعث مدیریت بهتر در تصمیم گیری مربوط به اراضی می‌شود افزود: در برخی مناطق مشکلاتی از نظر تداخل اسناد وجود دارد و در گذشته اسنادی صادر شده که میان اراضی دولتی و مردم، مشکلاتی به وجود آمده است و حدود اراضی مشخص نیست.

خدائیان اضافه کرد: با اجراری این طرح و تثبیت مالکیت دولت، این شفافیت ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حفاظت و حراست از اراضی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را از دیگر مزایای اجرای قانون جامع حدنگار (کاداستر) بیان کرد و گفت: اراضی این مناطق به علت داشتن ارزش افزوده، مورد طمع افراد سودجود قرار می‌گیرد.

وی افزود: در صورت موفقیت در صدور اسناد کاداستری برای اراضی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، امکان حفاظت از اراضی این مناطق را فراهم می‌کنیم.

خدائیان با بیان اینکه صدور اسناد مالکیت کاداستر در مناطق آزاد باعث افزایش ارزش افزوده اراضی می‌شود گفت: این موضوع می‌تواند در رشد و توسعه این مناطق بسیار موثر باشد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم نامه، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف می‌شوند در محدوده زمانی مشخص، نقشه اراضی در اختیار را با کمک سازمان ثبت تهیه و در اختیار این سازمان قرار دهند و واحدهای ثبتی مستقر در مناطق، مکلفند ظرف یک هفته، نقشه‌ها در سامانه جانمایی و در صورت مطابقت داشتن با اطلاعات موجود، در خصوص صدور سند مالکیت، اقدام کنند.

خدائیان، تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای را از دیگر مزایای این تفاهم نامه برشمرد و گفت: در برخی از این اسناد دفترچه ای، حدود اراضی و املاک، توصیفی است و مرز دقیق اراضی مشخص نیست.

وی افزود: با تعویض اسناد دفترچه‌ای به اسناد کاداستری، هم حدود اراضی مشخص و هم مالکیت افراد و نهادها تثبیت می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تشکیل کارگروه‌هایی با مشارکت دو دستگاه برای نظارت بر اجرای این تفاهم نامه مشترک و هرچه سریعتر عملیاتی شدن آن را ضروری خواند و گفت: اگر تفاهم نامه‌ای امضاء می‌شود باید اجرا و در مدت مناسبی به نتیجه برسد به گونه‌ای که در زمان مشخص، ادعا کنیم هیچ اراضی‌ای در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فاقد سند کاداستری نیست.

کد خبر: ۸۳٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha