۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
توسعه‌ صنعت باید بر محور بخش‌خصوصی حرکت کند
عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران:

توسعه‌ صنعت باید بر محور بخش‌خصوصی حرکت کند

انصاری، عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران، می‌گوید: برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ باید بپذیریم که توسعه اقتصادی در چارچوب فعالیت بخش‌خصوصی که حامی منافع بازار است، عملیاتی می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، کمتر از دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری و شروع کار دولت سیزدهم زمان باقی‌مانده است. اقتصاد ایران که در چند سال گذشته با مشکلات متعددی در داخل و خارج از کشور مواجه بوده است، انتظار می‌رود با نزدیک شدن به شروع دولت جدید و هم‌زمان رایزنی‌ها برای احیای برجام، فصل جدیدی را تجربه کند.

علاوه بر این، مقام معظم رهبری که در چند سال گذشته به مسئله تولید و فعالان بخش خصوصی توجه ویژه‌ای داشته‌اند، در پیام نوروزی خود سال ۱۴۰۰ را سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» نام‌گذاری کردند و فرمودند: «شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه کاملاً محقق شود.»

شعاری که به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهور تداوم شعار سال‌های اخیر است و دولت در سال جاری نیز با تمام توان درزمینه برداشته شدن موانع برای فعالان بخش تولید تلاش خواهد کرد.

در همین زمینه، حبیب‌الله انصاری عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران، نبود برنامه راهبردی در حوزه صنعتی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت عنوان می‌کند.

او معتقد است: تعدد سازمان‌های مختلف، موازی‌کاری آن‌ها و عملکردهای جزیره‌ای از مهم‌ترین موانعی هستند که عملاً توان حرکت از توسعه‌ صنعتی را گرفته‌اند. او تاکید می‌کند: توسعه‌ اقتصادی را زمانی می‌توانیم محقق کنیم که این توسعه در نتیجه توسعه‌ صنعت شکل گرفته باشد. توسعه‌ صنعت هم بدون شک باید بر محور بخش‌خصوصی حرکت کند.

انصاری می‌گوید: برای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ باید نگاهی جامع و متفاوت از سال‌های قبل گیریم و بپذیریم که توسعه اقتصادی در چارچوب فعالیت بخش‌خصوصی که حامی منافع بازار است، عملیاتی می‌شود.

او می‌افزاید: یکی از مشکلات ما در اقتصاد این است که مدام از معلول‌ها صحبت می‌کنیم. اما معتقدم به جای اینکه مرتب معلول‌ها را مطرح کنیم باید به علت بپردازیم. تورم، نقدینگی و ... بارها در اقتصاد مطرح می‌شود بدون اینکه علت به وجود آمدن آنها تشریح و برای مقابله با آنها راهکاری پیشنهاد داده شود. همین امر باعث شده که در دهه‌های اخیر، به خصوص در دوسال گذشته که تاکید بر رونق و جهش تولید بوده اما صنعت ما با بزرگترین مشکلات درگیر باشند و هیچ توجهی به ایجاد ارزش افزوده تولیدات نشود.

انصاری تاکید می‌کند: تصدی‌گری دولت بزرگترین مشکل صنعتگران ما هست که به رغم تاکیدات فراوان اما متاسفانه هیچ توجهی به کاهش حاکمیت دولت نمی‌شود. بارها از تفویض امور به بخش خصوصی و تشکل‌های بخش خصوصی صحبت به میان آورده می‌شود اما همه در حد حرف است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران به مساله پایداری در بازار اشاره می‌کند که نقش مهمی در توسعه فعالیت‌های تولیدکنندگان ایفا می‌کند. او در همین زمینه می‌گوید: متاسفانه ظرف دو سال گذشته شرایط به نحوی رقم خورد که صنعتگران ما حتی از برنامه‌ریزی برای میان‌مدت خود ناتوان بودند. در حالی که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها برای نقش‌آفرینی در اقتصاد، قدرت پیش‌بینی‌ است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران، جلوگیری از قاچاق و ورود و خروج بی‌رویه کالاها از بازارچه‌های مرزی را از دیگر مواردی عنوان می‌کند که در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ باید مورد توجه قرار گیرد.

او در همین زمینه یکی از مهمترین وظایف مجلس یازدهم را نظارت بر اجرای قوانین می‌داند تا مشخص شود کدام قوانین لازم برای تسهیل فضای کسب و کار اجرا نمی‌شود. از طرفی این مجلس باید حذف قوانین مزاحم را در دستور کار قرار دهد. انصاری در همین زمینه تاکید می‌کند: برخی قوانین خاص مناسب شرایط خاصی بوده‌اند که با اتمام آن شرایط آن قوانین هم باید حذف شوند اما همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند.

کد خبر: ۸۳٬۷۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha