۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۹
شبکه های اجتماعی و کانالهای تلگرامی عامل گرانی نرخ ارز | بی اعتنایی بازار ارز به تنش های سیاسی
«بازار» گزارش می دهد؛

شبکه های اجتماعی و کانالهای تلگرامی عامل گرانی نرخ ارز | بی اعتنایی بازار ارز به تنش های سیاسی

بازار ارز پس از غنی سازی ۶۰ درصدی ایران و بروز برخی تنش های سیاسی دچار تغییر نشد چرا که قیمت واقعی دلار در شرایط تحریم همان حدود ۲۵ هزار تومان است، اما با انجام توافقات برجامی نرخ ارز سقوط می کند.

اسدالله خسروی؛ بازار: با آنکه خیلی ها فکر می کردند در صورت اقدام ایران به غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیم و  برخی اتفاقات چون خرابکاری درنطنز و ... موجب خواهد شد تا تغییرات بر نرخ ارز در بازار ایجاد شود اما بازار طی دو سه روز اخیر با آرامش خاصی همراه بود و نرخ ارز دچار تغییر اساسی نشد.  
بازاری که در گذشته با کوچکترین اتفاقی واکنش نشان می داد اما این روزها  بازار ارز بدون هرگونه تحرک خاص و یا جنب و جوشی فعال است با این تفاوت که دیگر چون گذشته بازار در دست دلالان سودجود نیست و واسطه ها نیز مدت هاست بازار گرمی را به خود ندیده اند.

فراز و نشیب قیمت ارز در طول مذاکرات برجامی
قیمت ارز نیز که از ابتدای سال جاری بین ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان و در مقاطع چند ساعته ای حتی به بیش از ۲۵ هزار تومان نیز رسیده است در نوسان است نوسان قیمتی که برگرفته از جو حاکم در بازار به دلیل چگونگی روند مذاکرات برای توافقات برجامی است. طوری که با انتشار اخبار و گزارش های امیدوار کننده نسبت به روند انجام مذاکرات و توافقات برجامی قیمت ارز و سکه کاهشی و بعضا با مشاهده برخی موانع و ... در تداوم مذاکرات قیمت ها به قدری در بازار افزایشی می شود. به هرحال مدتهاست بازارارز در شرایط تقریبا سکون قرار دارد و قیمت ها در این بازار طی چند ماه اخیر سقوط و یا جهشی را تجربه نکرده است.

بازار ارز مدتهاست شرایط مساعد و آرامی را سپری می کند اما با انجام توافقات برجامی البته با حفظ چهارچوب ها بی تردید قیمت این کالا در بازار بشدت کاهش خواهد شد

محسن صادقی، کارشناس بازار مالی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار ارز گفت: بازار ارز مدتهاست شرایط مساعد و آرامی را سپری می کند اما با انجام توافقات برجامی البته با حفظ چهارچوب ها بی تردید قیمت این کالا در بازار بشدت کاهش خواهد شد.

ریزش قیمت ارز با انجام توافقات برجامی
وی روند مذاکرات برجامی را خوشبینانه توصیف کرد و اظهار داشت: دور نمای مذاکرات به دلیل نردیک بودن نظرات ۲ طرف، مثبت به نظر می رسد و آنگونه که مشاهده می شود باید به نتایج آن امیدواربود چرا که در صورت انجام توافق در مذاکرات و نتیجه گری مثبت، پیش بینی می شود قیمت ارز در بازار ریزشی و تا ۱۸ هزار تومان نیز برسید.

اکنون و با وجودی که در این هفته بروز مسائلی چون خرابکاری نیروگاه نطنز وغنی سازی ۶۰ درصدی اورانینم اتفاق افتاد اما بازار ارز به هم نریخت و قیمت ها در این بازار همچنان ثبات نسبی را سپری کرد

این کارشناس بازارمالی، به عدم واکنش بازار ارز به خرابکاری های نطنز و از سر گیری غنی سازی اورانیم درایران اشاره کرد و اظهارداشت: اکنون و با وجودی که در این هفته بروز مسائلی چون خرابکاری نیروگاه نطنز وغنی سازی ۶۰ درصدی اورانینم اتفاق افتاد اما بازار ارز به هم نریخت و قیمت ها در این بازار همچنان ثبات نسبی را سپری کرد.

قیمت ارز دیگر چون گذشته در بازار جهشی رشد نمی کند
صادقی قیمت تعادلی نرخ دلار در شرایط تحریمی کشور را همان ۲۵ هزار تومان عنوان کرد و گفت:  قیمت ارز دیگر چون گذشته در بازار رشد جهشی آنچنانی ندارد چرا که قیمت واقعی آن حتی در شرایط کنونی اقتصاد کشور همان ۲۵ هزار تومان است.
وی به نوسان اندک قیمت ارز در بازار طی ۲ هفته اخیراشاره کرد و اظهار داشت: این که قیمت ارز در برخی روزها افزایشی است نتیجه وجود برخی کانالهای تلگرامی، شبکه های اجتماعی و فعالیت در فضای مجازی توسط برخی ها است که با شیطنت هایی که دارند مانع از کاهش قیمت ارز در بازار می شوند.

بازار ارز تا پایان توافقات برجامی همچنان در سکون قرار دارد و چنانچه توافقی حاصل شود قیمت ها در این بازار کاهش و اگر توافقی هم حاصل نشود قینا ارز دیگر چون گذشته جهشی در بازار افزایش نمی یابد و در محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان می ماند

این کارشناس بازار مالی اضافه کرد: بازار ارز تا پایان توافقات برجامی همچنان در سکون قرار دارد و چنانچه توافقی حاصل شود قیمت ها در این بازار کاهش و اگر توافقی هم حاصل نشود قیمت ارز دیگر چون گذشته جهشی در بازار افزایش نمی یابد و در محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان می ماند.

ثبات قیمت ها در بازار ارز 
بنا به این گزارش، بازار ارز طی دو سه روز اخیر خیلی از تنش های سیاسی متاثر نشد و آرامش نسبی را سپری می کند طوری که دیروز در بازار ارز قیمت دلار ۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان، یورو ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان و درهم امارات  ۶ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد.  
با وجودی که قیمت ارز در بازار ثابت مانده است اما ‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار ۲۴ هزار و ۱۲۶ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۳ هزار و ۶۴۹ تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل ۲۸ هزار و ۵۸۳ تومان و قیمت خرید یورو نیز ۲۸ هزار و ۱۷ تومان اعلام شده است.

این روزها نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازارآزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند

این در حالی است که نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازارآزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. با وجودی که قیمت ارز در بازار تا حدودی ثابت بود اما قیمت طلا و سکه اندکی افزایش یافت.  

سکه ۱۰ میلیون ۵۹۰ هزار تومان و طلای ۱۸ عیار هر گرم یک میلیون ۴۲ هزار تومان
دیروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۴۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و  وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.  
همچنین قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسید.
قیمت طلای ۱۸عیار در هر گرم هم یک میلیون و ۴۲ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۳۸۳ هزار تومان و هر مثقال طلا ۴ میلیون و ۵۱۴ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.
 گفتنی است، ‌به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت ۲ هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

نرخ رسمی ۲۷ ارز افزایش یافت
بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۹ ارز کاهش و ۲۷ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۰ ارز نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز (پنج شنبه بیست و ششم فروردین ۱۴۰۰) بدون تغییر نسبت به روز گذشته به مبلغ ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس به قیمت ۵۷ هزار و ۹۱۷ ریال و هر یورو نیز به قیمت ۵۰ هزار و ۲۸۸ ریال اعلام شد.  
بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند سرمایه گذاران نباید این روزها وارد بازار ارز برای سرمایه گذاری شوند چرا که قیمت ارز دیگر چون گذشته حتی با انجام نشدن توافقات برجامی جهشی بالا نمی رود و این احتمال وجود دارد که با انجام توافقات قیمت دلار به ۱۸ هزارتومان هم در بازار برسد.

کد خبر: ۸۳٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha