۲۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
 تداوم ممنوعیت واردات کالاهای ممنوعه| گمرک تابع قانون در جلوگیری از واردات کالاهای مشابه است
سخنگوی گمرک در گفتگو با بازار مطرح کرد

تداوم ممنوعیت واردات کالاهای ممنوعه| گمرک تابع قانون در جلوگیری از واردات کالاهای مشابه است

لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی گفت: هر گونه کالایی که به کشور وارد می شود طبق قوانین و مقررات انجام خواهد شد و گمرک به خودی خود اقدام به واردات کالا نمی کند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخلی برای حمایت از تولیدگران و افزایش اشتغال، ممنوع است.  
براساس سیاست‌های تجاری دولت، بیش از هزار و ۵۲۴ قلم کالای غیرضروری یا کالا هایی که توان ساخت داخل آن ها وجود داشته، ممنوع است و به‌ هیچ وجه اجازه واردات این کالا و سایر کالا های غیرضروری به کشور داده نمی‌شود.

البته با وجود ممانعت قانونی نسبت به ورود کالاهای مشابه ساخت داخل به کشور اما خیلی از این کالاها از طریق مبادی غیررسمی و بعضا مرزها به کشور وارد و به دلیل کاهش قیمتی که نسبت به تولید داخل دارند، بازار داخلی را کساد می کنند.  

دلیل اصلی گرایش به فعالیتهای قاچاق کالا بازدهی زیاد این فعالیتها در مقایسه با سایر بخشهای اقتصاد است و این امر (واردات و صادرات بدون مجوز) طیف وسیعی از کالاها را در بر می گیرد که البته از طریق مبادی غیر رسمی به کشور وارد می شود.

گمرک مجری قانون و تابع دستورالعمل های مقرراتی است
سیدروح الله لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره چگونگی فرایند واردات کالاهای خارجی به داخل آنگونه که این واردات مشکلاتی را برای تولید کنندگان داخلی ایجاد نکند، گفت: طبق قانون، گمرگ اجازه واردات کالاهایی که در لیست کالاهای مجاز واردات قرار دارند اجازه ورود به داخل را می دهند.

وزارت صمت، کشاورزی و بهداشت برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور، ابتدا لیست سری کالاهایی را که نیاز است به کشور وارد شود را به گمرک داده و گمرک نیز برحسب لیست موجود همچنین رعایت مفاد قانونی و مقرات لازم اقدام به واردات آن کالاها به داخل می کند

وی افزود: وزارت صمت، کشاورزی و بهداشت برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور، ابتدا لیست سری کالاهایی را که نیاز است به کشور وارد شود را به گمرک داده و گمرک نیز برحسب لیست موجود همچنین رعایت مفاد قانونی و مقررات لازم اقدام به واردات آن کالاها به داخل می کند.

هر کالایی نباید به کشور وارد شود
لطیفی با بیان اینکه نگاه به واردات نگاه به تنظیم بازار با هدف تهیه کالاهای مورد نیاز ضروری است، گفت: هر گونه وارداتی که انجام می شود با نگاه اقتصاد مقاومتی و البته با محوریت کالاهای ضروری انجام می شود، حال از آنجایی که کشور با محدودیت ارزی مواجه است بنابراین نباید هر کالایی به کشور وارد شود بخصوص کالاهایی که توان تولید آن در داخل وجود دارد.

سخنگوی سازمان گمرک جمهوری اسلامی تصریح کرد: هر کالایی که وزارت صمت ثبت سفارش بدهد مطابق لیستی که قبلا مجوز واردات آن صادر شده است گمرک به آن عمل می شود. اکنون نیز وزارت جهاد کشاورزی برای واردات نهادهای دامی و ... سفارش هایی برای واردات کالا دارد. همچنین وزارت بهداشت نیز برای واردات دارو یا کالاهای خاص اقدامات خود را بکار می گیرد اما همه اینها به رعایت قانون و دستورالعمل هایی بر می گردد که از قبل مورد تائید وزارت خانه ها و ستاد تنظیم بازار رسیده باشد.

گمرک برای واردات کالاها ازخارج به داخل کشورمجری قانون و تابع سیاست های ستاد تنظیم بازار و وزارت خانه هایی است که خواهان واردات کالاهایی هستند که کشور به آن نیاز دارد

وی ادامه داد: گمرک برای واردات کالاها از خارج به داخل کشور مجری قانون و تابع سیاست های ستاد تنظیم بازار و وزارتخانه هایی است که خواهان واردات کالاهایی هستند که کشور به آن نیاز دارد.

ضروزت توجه به منابع ارزی کشور برای تخصیص آن به واردات کالاهایی که بعضا نیازی نیست به کشور وارد شود 
گفتنی است؛ درسال‌های اخیر به دلیل رشد روز افزون نرخ ارز و نیاز بسیار بالای دولت برای تامین ارز مورد نیاز کشور همچنین پایین آمدن سود حاصل از تجارت نفت، شرایط کشور با گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده و به نوعی وضعیتی متفاوت به وجود آمده است، در چنین شرایطی باید صرف منابع ارزی کشور به خوبی مدیریت شود و از طرفی مانع از ایجاد مشکل برای تولید داخل با واردات بی رویه باشیم چرا که تولید کالاهایی که به راحتی در ایران انجام می شود دیگر نیازی به واردات آن به کشور نیست.    

چه کالاهایی نباید به کشور وارد شوند؟
 لیست کالاهای ممنوعه وارداتی گروه ۴ بیشتر از کالاهایی تشکیل شده که ورود آن‌ها به کشور غیر ضرور بوده و واجب نخواهد بود. از جمله کالاها و اقلامی که در این لیست قرار دارند عبارت هستند از لوازم و ابزار مورد استفاده در آشپزخانه، مبلمان و ابزار چوبی، مواد غذایی مثل لبنیات، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و کالاهای چرمی دیگر، ابزار و مصالح مورد استفاده در ساخت املاک مسکونی، ابزار و وسایل کار مختلف، لباس، خودرو و همچنین قطعات و ابزار مورد استفاده در تولید خودرو.

این کالاها با توجه به تصمیمات دولت بطور جدی دچار ممنوعیت ورود شده‌اند. در جدیدترین لیست کالاهای ممنوعه وارداتی، کالاهایی همچون مواد غذایی مختلف همچون آرد، برنج، غلات مختلف، گندم و… و همچنین بسیاری از مواد لبنی قرار گرفته‌اند. در لیست کالاهای ممنوعه ۹۹، هر کدام از کالاهای ذکر شده دارای یک کد تعرفه‌ی مشخص هستند که با توجه به این کد تعرفه می‌توان از قرارگیری این کالاها در لیست اطمینان حاصل کرد.  

کد خبر: ۸۳٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha