۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۴
ادامه کار «اسپیس ایکس» با عنوان تاکسی فضایی
«بازار» گزارش می دهد

ادامه کار «اسپیس ایکس» با عنوان تاکسی فضایی

شرکت خصوص «اسپیس ایکس» قصد دارد چندین محموله ناسا وشرکت استروباتیک را با استفاده ازموشک های فالکون خود به ماه انتقال دهد که درحال حاضر تنها گزینه موجود برای انتقال محموله به سایر مقصد های فضایی است.

به گزارش بازار به نقل از سایت «Techcrunch .com»،  اسپیس ایکس غول فناوری  قرار است با استفاده از موشک های بزرگ خود تحت عنوان  Falcon Heavy چندین محموله ای  فضایی را به ماه انتقال ده و رسما به عنوان تنها گزینه انجام ماموریت های انتقال محموله و سرنشین به کار خود ادامه دهد؛ اولین مأموریت در سال آینده  با یک ناو ساخته شده توسط استارتاپ فضایی Astrobotic، که خود حامل کاوشگر ناسا VIPER یا Volatiles Investigating Polar Exploration Rover  است، انجام خواهد شد.قرارداد  VIPER ناسا سال گذشته به استارتاپ  استروباتیک اعطا شد که این مشمول فرود یک محموله در قطب جنوب ماه است.

در واقع، این شرکت فضایی خصوصی در نظر دارد با این دسته از ماموریت ها ، پروژه راه اندازی یک خط تاکسی بین زمین و ماه را مورد آزمایش قرار دهد تا به عنوان یک کمپانی بی رقیب نام خود را با لقب تاکسی فضایی تثبیت کند؛ اسپیس ایکس مدعی است که خدمات فضایی خود را محدود به ناسا نخواهد کرد و با تمامی شرکت های فعال وارد قرارداد خواهد شد.

لازم به ذکر است این ماموریت، اولین توقف اسپیس ایکس بر روی ماه خواهد بود که به زودی انجام خواهد شد که یک معیار مهم برای برنامه بلند مدت پروژه آرتمیس ناسا است که برای فرستادن  انسان به ماه و در نهایت ساخت یک پایگاه خدمه دائمی در سطح و مدار ماه طراحی شده است.

گفتنی است، استارتاپ  Astrobotic جهت انتقال این کاوشگر، از فرودگر خود با نام گریفین استفاده خواهد کرد و این موضوع بر استفاده ناسا از موشک های فالکون هیوی مهر صحت می گذارد چراکه حجم و جرم کاوشگرهای مد نظر برای ارسال به ماه بسیار بزرگ است؛ فالکون هیوی جزء موشک های نادر با توان فیزیکی بسیار بالا جهت انتقال اجرام بسیار حجیم است.

جالب است بدانید، هزینه ماموریت های ارسال این کاوشگرها به ماه چیزی حدود ۳۳۱.۸ میلیون دلار تخمین داده شده است که قرار است از بودجه دولت آمریکا و شرکت های خصوصی همانند اسپیس ایکس و سایر حمایت کنندهای پروژهای فضایی تامین شود و در این رابطه چندین کمپانی فعال در حوزه تحقیقات فرا زمینی نیز اعلام آمادگی نموده اند.

البته، این ماموریت اسپیس ایکس تنها پروژه سال جاری این شرکت  نخواهد بود؛ بلکه اسپیس ایکس همچنین قصد دارد پرواز کرو-۲ خود را در تاریخ ۲۲ آوریل با استفاده از فضاپیمای کرو دراگون سوار بر موشک فالکون ۹ به انجام برساند؛ این دومین مأموریت سرنشین‌دار این شرکت از زمان پرتاب ماموریت  کرو-۱ است که در سال گذشته با موفقیت به پایان رسید.

همگی این پروژه های مذکور برای تحقق مراحل اولیه استقرار دروازه قمری ناسا در مدار ماه بسیار مهم هستند؛ این مأموریت‌ها قادر به ایجاد حضوری پایدار در طول مأموریت‌های آرتمیس در کره ماه و انجام اقدامات اولیه برای خدمات حمل و نقل قمر ناسا هستند و اسپیس ایکس نقش تعیین کننده ای را بر عهده خواهد داشت.

اکنون با وجود تعداد زیادی پرتاب برنامه‌ریزی شده به کره ماه توسط اسپیس ایکس فارغ از پرتاب ماهواره‌های اینترنتی  استارلینک، به نظر می‌رسد این شرکت فضایی خصوصی نه تنها برای ناسا در حال تبدیل شدن به یک  تاکسی ماه است، بلکه برخی شرکت‌های خصوصی فضایی دیگر مانند  استروباتیک نیز از خدمات اسپیس ایکس بدین منظور استفاده می‌کنند.

کد خبر: ۸۳٬۵۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha