۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
۷۰ درصد شالیزارهای گیلان مکانیزه کشت می شود
رئیس شورای کشاورزی گیلان:

۷۰ درصد شالیزارهای گیلان مکانیزه کشت می شود

رشت- رئیس شورای کشاورزی گیلان با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون شالیزاری در استان ۷۰ درصد است خواستار ارتقای آن تا ۹۰ درصد شد.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، ارسلان زارع به افزایش یک و ۹ دهم درصدی دما و پیش بینی برای تداوم گرما طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد اشاره و خاطرنشان کرد: صرفه جویی در مصرف آب  برای مدیریت بهینه فصل زراعی، تنها با همراهی و وفاق مسئولان و کشاورزان عملی می شود.

وی همچنین بر لزوم پرهیز از بخشی نگری به موضوع تأمین آب کشاورزی تأکید و با بیان اینکه موعد رهاسازی آب از سد براساس محاسبات دقیق صورت گرفته، تصریح کرد: کشاورزان براساس برنامه ابلاغی و تقویم زمانی تعیین شده جهادکشاورزی، نسبت به نشاء برنج اقدام کنند.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم کاهش وابستگی به سد سفیدرود با اتکاء به آب های سطحی موجود در استان و نیز کاهش آب مصرفی شالیزارها با افزایش بازده و بهره وری اظهار داشت: با بهره گیری از سدهای لاستیکی و مخزنی کوچک و ظرفیت مستعد آب بندان های موجود در استان، می توان نزولات جوی که به دریا ریخته می شود را حفظ و به ذخیره سازی آب اقدام کرد.

وی با بیان اینکه با تلاش های فرمانداران و همراهی دستگاه های اجرایی بسیاری از آب بندان ها مدیریت شد، گفت: آن دسته از شهرستان هایی که در لایروبی آب بندان ها پیشتاز هستند، قطعاً در تأمین آب کشاورزی موفق تر عمل می کنند.

استاندار گیلان بهره‌مندی از ظرفیت ۷۰ درصدی مکانیزاسیون فرآیند کاشت، داشت و برداشت را نقطه قوتی برای استان دانست و بر ضرورت تلاش برای پوشش ۹۰ درصدی این شاخص طی سال‌های آتی تأکید کرد و افزود: اجرای طرح تجهیز  و نوسازی شالیزارهای استان به بهره وری بیشتر و کاهش آب مصرفی کمک شایانی می کند.

وی با قدردانی از تلاش های موسسه تحقیقات برنج، به رونمایی از رقم مقاوم برنج کیان در مقابله با تنش آبی اشاره و با بیان اینکه این رقم در سطح گسترده ای می تواند به عنوان الگو در سال زراعی جاری کشت شود، گفت: ترویج نگاه استفاده از ارقام زودبازده پرمحصول با قابلیت تحمل خشکی و تنش آبی ، میزان مصرف آب را نیز کاهش می یابد.

زارع همچنین خواستار استمرار تولید محتوای مناسب ترویجی، تبلیغی و آگاه سازی درخصوص محدودیت منابع آبی و ضرورت همراهی کشاورزان در مدیریت مصرف شد.

کد خبر: ۸۳٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha