۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
گرانی نوش‌داروی کرونا؛ مشکلات تنگ‌دستان دو چندان شد
اوج قیمت در موج چهارم کرونا در قزوین؛

گرانی نوش‌داروی کرونا؛ مشکلات تنگ‌دستان دو چندان شد

قزوین- داروهای ضدویروس درمان کرونا ازجمله فاویپیراویر و رمدیسیویر این روزها تقاضای بالایی را در بازار متوجه خودکرده‌اند اما گرانی این داروهای خارجی دست افراد محروم را از این داروها کوتاه کرده است. 

آرش صالحی؛ بازارنامش فاویپیراویر است و تحت برند تجاری سایتووکس در داروخانه‌ها فروخته می‌شود؛ یک قرض ضدویروس که تولید آن از سال ۲۰۱۲ در کشور ژاپن آغاز شد و خیلی زود به داروی خوراکی محبوب همه پزشکان برای مبارزه با بیماری‌های ویروسی تبدیل شد.

دارویی که این روزها در استان کرونا زده خوزستان نام آن به دلیل نتایج مثبت تجویز شهره عام و خاص شده و برخی از آن به‌عنوان یگانه داروی درمان کرونا نام می‌برند. بااین‌حال این داروی ژاپنی هم به مانند سایر داروها بعد از ۶ برابر شدن قیمت ارز قیمت نجومی پیدا کرده و خرید هر ورق آن ۷۰۰ هزار تومان برای هر بیمار کرونایی آب می‌خورد. مشکلی که در کنار گرانی داروی رمدیسیویر به قوز بالای قوز بیماران کرونایی نیازمند درمان سرپایی تبدیل شده است.

هر قرص فاویپیراویر ۱۲۵۰۰ تومان
یک دکتر داروساز در گفت‌وگو با بازار از قیمت نجومی آیورمکتین انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر هر دانه قرص آیورمکتین در داروخانه‌های استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود که به اعتقاد ما قیمت واقعی آن بیشتر از ۲ هزار تومان نیست و بنابراین بومی‌سازی این دارو می‌تواند تحول بزرگی در درمان بیماران کرونایی ایجاد کند.

در حال حاضر هر دانه قرص آیورمکتین در داروخانه‌های استان ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود

فرنوش مرادی اضافه کرد:‌ با توجه به اینکه داروی قرصی آیورمکتین در داخل کشور و استان قزوین تولید می‌شود، باید زیرساخت‌های تحقیقاتی مشابهی هم برای بومی‌سازی فاویپیراویر ایجاد شود؛ ضمن اینکه این کار سرمایه‌گذاری بلندمدتی است که می‌تواند کشور ما را به تولیدکننده یکی از اثرگذارترین داروهای ضدویروس جهان مبدل کند.

گرانی نوش‌داروی کرونا؛ مشکلات تنگ‌دستان دو چندان شد

فاویپیراویر با جیب ایرانی سازگار شود
یک دانشجوی داروسازی هم در گفت‌وگو با بازار از قیمت بالای داروی فاویپیراویر انتقاد کرد و گفت:‌ متاسفانه گرانی دلار و تورم بهانه خوبی برای شرکت‌های واردکننده داور به وجود آورده که داروهای وارداتی خود را به بالاترین نرخ و با بیشترین سود ممکن به مردم بفروشند و روی بسته این داروها یک عنوان تحت لیسانس بچسبانند.

الناز فتحی تصریح کرد:‌ شنیده می شود برخی افراد این داروهای وارداتی را به عنوان داروی تحت لیسانس می‌فروشند و بابت این کار از دولت دلار با نرخ ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی گرفته و با این ترفند غیراخلاقی دو برابر سود می‌کنند.

وی با اشاره به تاخیر بالا در انجام واکسیناسیون عمومی علیه کرونا افزود: متاسفانه همین تاخیر باعث شده که امروز بازار سوداگران دارویی داغ باشد و قیمت آیورمکتین نجومی شود.

ورود محموله تازه داروی فاویپیراویر
در حالی که بسیاری از مردم از مصرف فاویپیراویر به خاطر قیمت بالای آن ناامید شده‌اند، بسیاری از بیماران کرونایی به کمک وزارت بهداشت و درمان برای تامین داروی ژاپنی فاویپیراویر برای درمان سرپایی بیماری کووید۱۹ چشم امید دارند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین از ورود محموله جدیدی از داروی فاویپیراویر در روزهای ۲۱ و ۲۲ فروردین خبر داد و گفت: این داروها توسط داروخانه‌های منتخب بخش خصوصی توزیع شده اند.

ورود محموله جدیدی از داروی فاویپیراویر در روزهای ۲۱ و ۲۲ فروردین

پیمان قجربیگی با بیان اینکه توزیع این دارو ها از یکشنبه و دوشنبه آغاز می شود، بیان کرد: بیش از ۳۰۰ بیمار سرپایی داریم، باید حدود ۱۵ هزار قرص فاویپیراویر برای آنها تامین کنیم که وارد کردن آن به استان قزوین خودش یک ماجرایی است.

قجربیگی همچنین با اشاره به توزیع و عرضه داروی ژاپنی فاویپیراویر در پنج داروخانه شهر قزوین اضافه کرد: با توجه به افزایش شدید تعداد بیماران کرونایی سرپایی در استان قزوین داروخانه‌های شبانه‌روزی قانون و مرکزی و همچنین ۳ داروخانه هلال‌احمر، سلامت و محجوب به عنوان داروخانه‌های منتخب توزیع داروی فاویپیراویر انتخاب شدند.

وی با تاکید بر اینکه قرص ضدکرونای فاویپیراویر فقط با دستور و نسخه پزشک در اختیار بیماران کرونایی قرار خواهد گرفت، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار ورقه داروی فاویپیراویر در اختیار ما قرار داد که هم‌استانی‌ها ما می‌توانند با نشان دادن نسخه پزشک معالج این دارو را از داروخانه‌های یادشده دریافت کنند.

مشکلی برای تامین رمدیسیویر نداریم
معاون غذا و داروی علوم پزشکی قزوین همچنین با اشاره به مطالبه برخی بیماران کرونایی برای تخصیص داروی رمدیسیویر عنوان کرد: برای تامین داروی رمدیسیویر مشکلی نداریم و در حال حاضر این داروی بیمارستانی که قیمت واقعی آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، با پرونده موقت برای هر بیمار زیر ۱۰ درصد محاسبه می‌شود و بنابراین نرخ آن برای بیماران کرونایی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

قجربیگی افزود: البته بیمار سرپایی که این دارو را دریافت می‌کند، بر مبنای پروتکل اضطراری سه ساعت تحت نظر قرار می‌گیرد تا تاثیر داروی رمدیسیویر روی آن مشخص شود.

برای تامین داروی رمدیسیویر مشکلی نداریم و در حال حاضر این داروی بیمارستانی که قیمت واقعی آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است

وی ادامه داد: برای جلوگیری از هجوم بیماران کرونایی به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان باید ظرفیت خدمات مراقبت از منزل که به تازگی سامانه آن افتتاح شده را به طور کامل فعال کنیم تا بتوانیم داروهای یادشده را با نسخه پزشک در اختیار مریض‌های کرونایی بگذاریم.

گرانی نوش‌داروی کرونا؛ مشکلات تنگ‌دستان دو چندان شد

جیب‌های خال برای خرید فاویپیراویر
رئیس مرکز تحقیقات ایمنی محصولات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تاکید بر اینکه پرداخت ۷۰۰ هزار تومان برای یک ورقه واقعاً گران است و توان مالی مردم برای خرید آن در این شرایط پایین است، تصریح کرد: بنابراین برای اختصاص این قرص به بیماران سرپایی چاره‌ای جز اینکه از بیمه استفاده‌ کنیم، نداریم.

قجربیگی با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم پوشش فاویپیراویر برای مریض‌های کرونایی بگذاریم، همه بیماران سرپایی کارشان به بیمارستان کشیده شده و دچار مشکل خواهیم شد، گفت: برای فرار از این وضعیت تنها یک برنامه داریم و آن هم اینکه داروی فاویپیراویر را با پوشش بیمه‌ای به مردم عرضه کنیم تا بتوانیم بیماران را در منازل خودشان درمان کنیم.

بیمه‌ها موظف به پوشش فاویپیراویر شدند
از سوی دیگر جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین در گفت‌وگو با بازار با اشاره به مصوبه این ستاد درباره تامین داروی بیماران سرپایی کرونا از طریق بیمه عنوان کرد: بیمه‌های سلامت، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح را موظف کردیم که قرص فاویپیراویر را با نسخه پزشک پوشش دهند تا با نرخ مناسبی به دست بیماران کرونایی ما برسد.

منوچهر حبیبی اضافه کرد: تاثیر دادن داروهای خوراکی درمان کرونا به بیماران کرونایی در حد احداث یک بیمارستان صحرایی است؛ چرا که از این طریق در استفاده از حدود ۱۰۰ تخت بستری صرفه‌جویی می‌شود.

یمه‌های سلامت، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح را موظف کردیم که قرص فاویپیراویر را با نسخه پزشک پوشش دهند تا با نرخ مناسبی به دست بیماران کرونایی ما برسد

وی ادامه داد: با این حال داشتن دارو تا زمانی که واکسیناسیون عمومی انجام نشود، چندان اثرگذار نخواهد بود و راه خروج از موج جدید سونامی کرونایی رعایت تام و تمام شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد کرونا است.

فرونشاندن موج بستری
داروهای ضدویروس درمان کرونا از جمله فاویپیراویر و رمدیسیویر این روزها تقاضای بالایی را در بازار متوجه خود کرده‌اند؛ اما گرانی این داروهای خارجی هزینه درمان بیماران سرپایی کرونایی در استان را بسیار طاقت‌فرسا کرده که اگر بیمه‌ها داروهای یادشده را پوشش ندهند، موج جدیدی از بستری‌های کرونایی را روانه بیمارستان‌های قزوین می‌کند.

با توجه به بحرانی شدن وضعیت کرونایی در استان قزوین و سایر نقاط کشور باید استفاده از داروی آیورمکتین برای همه بیماران و مبتلایان کرونایی مهیا شود تا جلوی کشتار کرونایی و ورود بستری‌ها به آی‌سی‌یو گرفته شود.

کد خبر: ۸۳٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha