۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
سیاست‌های غلط؛ علت رشد نکردن بازار این روزها| بازار متعادل پیش خواهد رفت
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

سیاست‌های غلط؛ علت رشد نکردن بازار این روزها| بازار متعادل پیش خواهد رفت

کارشناس بازار سرمایه با اشتباه دانستن سیاست‌های در نظر گرفته شده برای بازار سرمایه، مطرح کرد: تا مشخص نشدن سیاست‌های دولت بعد رشد در بازار وجود نخواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: امروز با وجود اینکه سهامداران حقوقی تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند بازار را مانند دیروز سبز نگه دارند، نتوانستند و صف‌های فروش سهامداران حقیقی بازار تا جایی سنگین بود که بازار امروز هم نتوانست از ضرر جان سالم به در ببرد و مانند روزهای معاملاتی روزهای معاملاتی هفته گذشته و روزهای اوایل هفته، باز هم سرخ شد. کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند روز گذشته بازار در سایه خبر کاهش سود بانکی به زیر ۱۶ درصد بود، اما امروز در اثر ریسک‌های سیستماتیک، بازار دوباره منفی شد.

به هر ترتیب، برخی از سهم‌های شاخص ساز، در ابتدای معاملات توانستند بازار را مثبت کنند، اما این روند ادامه‌دار نبود و تا پایان معاملات شاهد رشد بازار نبودیم. شاخص کل بازار در دقایقی در مدار منفی بود و دقایقی هم روی ریل صعود حرکت می‌کرد اما در مقاومت یک میلیون و ۲۴۵ هزار واحد، باز هم افت را تجربه کرد و تا انتهای معاملات با افت هزار و ۳۶۵ واحدی، روی یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۱۹۱ واحد ایستاد.

در معاملات روز جاری، شاخص کل هم‌وزن از همان ابتدا با شیب تقریبا ملایمی وارد مسیر سقوط افتاده بود و در حالی که برخی از سهم‌های بنیادی رشد کرده بودند، بسیاری از سهم‌های کوچک افت قیمت را تجربه کردند و در انتهای معاملات ۸۱۱ واحد افت کرد و در ارتفاع ۴۳۴ هزار و ۴۳۳ واحد به کار خود پایان داد و در این میان، شاخص فلزات اساسی هم که حرکتی شبیه نماگر اصلی بورس داشت، در انتهای معاملات با سقوط ۴ هزار و ۷۰ واحدی، روی ۹۰۹ هزار و ۱۵۲ واحد متوقف شد.

نمادهای «شستا»، «برکت»، «فولاد»، «شپنا»، «فملی»، «خودرو» و «خساپا» بیشترین تراکنش را در آخرین روز معاملاتی هفته بورس داشتند و با این حال با درخشش صنایع معدنی، نمادهای «شستا»، «کچاد» و «کگل» بیشترین اثر مثبت و نمادهای «فملی»، «شپنا»، «شبندر» و «شتران» بیشترین تأثیر منفی را در شاخص امروز داشتند.

امروز، گروه فلزات اساسی لقب برترین گروه صنعتی بازار سرمایه را کسب کرد، اما اکثر نمادهای این گروه سرخپوش بودند. نمدهای «فخوز» و «فسازان» تنها سهم‌هایی بودند که در معاملات امروز رشد کردند، اما دیگر نمادهای این گروه از جمله «فخاس»، «فجر» و «فولاد» کاهش قیمت را تجربه کردند. دو نماد معدنی «کچاد» و «کگل» رشد خوبی را داشتند و نماد ذوب در فرابورس افت نزدیک به ۲ درصدی را به خود دید.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: بازار امروز به صورت متعادل پیش رفت؛ به نحوی که ابتدا شاهد رشد خرید در سهام شاخص‌ساز بودیم و در ادامه، این فشار فروش حقیقی‌ها بود که بازار را از حالت صعود خارج کرد و باز هم بازار دچار التهاب و افت شد.

وی در ادامه تصریح کرد: منتقدان و بازیگران حرفه‌ای بازار همچنان نسبت به تاکید روی شاخص‌سازها انتقاد دارند و شرایط کنونی را نیز همچنان شکننده ارزیابی می‌کنند و از سوی دیگر، با نزدیک شدن به انتخابات، دولت سعی دارد بازارها را از شرایط التهاب خارج کند و آرام نگه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه همچنان انتقادات به سیاست‌گذار وارد است، مطرح کرد: آنچه به نظر هنوز اغفال شده، رفع محدودیت‌ها بر سر تقاضا و عرضه است زیرا اعمال هر گونه محدودیت در دو سوی بازیگران بازار می‌تواند رفتارها را از شرایط عقلانی خارج کند و سیاست‌گذار در روزهای گذشته قدم در مسیری گذاشته که قصد دارد به فربه‌شدن خریدار در سمت تقاضا کمک کند، اما باید دید این تصمیم چه تاثیری در بلندمدت بازار خواهد داشت.

عقیلی افزود: منتقدان از این زاویه به این سیاست‌ها نقد دارند که تصمیم‌گری‌ها نباید محدود به یک بازه زمانی خاص باشد و سیاست‌ها باید در مسیری حرکت کند که به بازار عمق ببخشد تا از آن هیجانات غیرمنطقی دوری کند.

وی درباره روند کلی بازار گفت: به طور کلی، باید گفت که بازار تا زمانی که ریسک‌های سیستماتیک خارجی خود را دارد و از آن مهم‌تر تکلیف مذاکرات برجامی است که باید مشخص شود که این احتمال وجود دارد بازار در روزهای آتی هم به همین صورت پیش برود و تنها با مشخص شدن دولت بعد و سیاست‌های آن سرنوشت بازار و برجام مشخص شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با این وجود، با در نظر گرفتن شرایط کلی بازار و تا فرا رسیدن انتخابات در خرداد ماه، همچنان باید  منتظر بمانیم و باید توجه داشت که بازار با این شرایط در حالت تعادل به سر خواهد برد.

کد خبر: ۸۳٬۴۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha