۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
یارانه نقدی در قالب خدمات رفاهی پرداخت شود
مدرس دانشگاه سوره:

یارانه نقدی در قالب خدمات رفاهی پرداخت شود

یک اقتصاددان حذف یارانه نقدی را ضروری دانست و مطرح کرد: با پرداخت یارانه‌ها در قالب خدمات رفاه اجتماعی به مردم دیگر نیازی نیست که مردم بابت دریافت خدمات درمانی و آموزشی و غیره هزینه سنگینی بپردازند.

به گزارش بازار، بابک حاجیان اقتصاددان و مدرس دانشگاه سوره به دلایل عدم موفقیت یارانه نقدی اشاره و اظهارکرد: دولت سازندگی و اصلاحات برای تحقق عدالت اجتماعی همواره به دنبال هدفمندی یارانه ها بودند.

وی بزرگترین اشتباه در هدفمندی یارانه ها را در پرداخت نقدی دانست و افزود: طرح تحول اقتصادی مصوب مجلس هفت مولفه و باید و نباید داشت اما ما شش مورد آن را مورد غفلت قرار دادیم و فقط به موضوع یارانه ها ورود کردیم.

این اقتصاددان معتقد است که یارانه زمانی در جهت معیشت مردم موثر خواهد بود که اصلاح نظام مالیاتی و سیستم گمرکی و حفظ ارزش پول و بهره وری را هم انجام داده باشیم.

حاجیان یادآور شد: بر اساس قانون، قرار بود ۳۵ درصد از تفاوت یارانه حامل انرژی را به بخش تولید اختصاص داده شود و اگر باقی ماند به نیازمندان هم پرداخت شود اما این کار را انجام ندادیم و الان هم اگر دولت اقدامی نکند صرفاً برای حفظ جامعه آماری برای خودش است.

وی تأکید کرد: هرگونه توزیع نقدینگی توسط دولت بین مردم عملاً خیانت به مردم و به معنای افزایش پایه پولی و تورم است چراکه با توزیع هر واحد نقدینگی هفت برابر تقاضا ایجاد خواهدشد.

مدرس دانشگاه سوره با بیان اینکه کشورهای دیگر در کنار پرداخت یارانه نقدی، خدمات رایگانی هم به مردم ارائه می کنند، گفت: مازاد حامل های انرژی باید در قالب خدمات اجتماعی و رفاهی به مردم ارائه شود.

حاجیان درمورد علت عدم افزایش یارانه ۴۵ هزار تومانی در این دولت گفت: اولاً که دولت نقدینگی لازم برای این موضوع را ندارد دوماً دولت به دنبال این است که اختلافات و سروصداهایی در بین کارشناسان و مردم بر سر عدد این یارانه وجود داشته باشد تا اصل موضوع را نفی کند.

این اقتصاددان حذف یارانه نقدی را ضروری دانست و مطرح کرد: اگر یارانه ها را در قالب خدمات رفاه اجتماعی به مردم ارائه کنیم دیگر نیازی نیست که مردم بابت دریافت خدمات درمانی و آموزشی و غیره هزینه سنگینی بپردازند ضمن اینکه ضریب پایه پولی هم افزایش پیدا نخواهد کرد.

حاجیان گفت: تا زمانی که تئوری اقتصاد ما اسیر و در گروگان مسائل سیاسی باشد نمی توان انتظار داشت که مشکلی حل شود.

کد خبر: ۸۳٬۴۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha