۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کشاورزی سنتی آذربایجان غربی باید تبدیل به صنعتی شود/ لزوم رفع تعلیق کارتهای بازرگانی
نایب رئیس کمسیون کشاورزی آذربایجان غربی:

کشاورزی سنتی آذربایجان غربی باید تبدیل به صنعتی شود/ لزوم رفع تعلیق کارتهای بازرگانی

ارومیه- تاج الدینی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی آذربایجان غربی تنها راه رفع موانع، پشتیبانی و توسعه بخش کشاورزی استان را عبور از شیوه سنتی و استفاده از شیوه های مدرن در این بخش دانست.

بهنام تاج الدینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه آذربایجان غربی قطب کشاورزی کشور و استان معین در تولید و تامین گوشت مرغ، رتبه های برتر تولید سیب، انگور، عسل، چغندرقند و... است، اظهار کرد: متاسفانه استفاده از شیوه های سنتی و عدم توجه به بسته بندی و نیاز روز بازار موجب شده این بخش توسعه چندانی را شاهد نباشد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه استان در زمینه تولید بسیاری از محصولات از جمله سیب، انگور، عسل، چغندرقند حرف های زیادی از نظر کیفیت و میزان تولید در کشور دارد، اما نبود بسته بندی مناسب و بر اساس نیاز بازار موجب شده برخی از محصولات در زمینه صادرات با مشکل مواجه شده یا به اسم سایر استانها صادر شود.

تاج الدینی نبود صنایع تبدیلی مناسب، مکانیزاسیون پایین در بخش کشاورزی، نبود صنعت سورت و بسته بندی مناسب را از مهمترین مشکلات پیش روی صنعت کشاورزی استان دانست و اضافه کرد: تا عزم و اراده جدی برای عبور از این شیوه های سنتی نداشته باشیم تحقق شعار سال رفع مانع زدایی و پیشتیبانی ها در استان با مشکل مواجه خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به باقی مانده سموم بالا در برخی محصولات کشاورزی به دلیل استفاده از شیوه سنتی و عدم بهره مندی از مکانیزاسیون روز دنیا گفت: امروز برخی دستگاه های سم پاشی وجود دارد که موجب کاهش سموم در محصولات می شود باید برای توسعه این بخش به سمت افزایش ضریب مکانیزاسیون قدم برداریم.

ناج الدینی همچنین استفاده از صنایع تبدیلی متناسب با نیاز روز بازار را از دیگر راهکارهای رفع مشکلات بخش کشاورزی دانست و گفت: در حال حاضر بخش زیادی از سیب های با کیفیت تولیدی در سردخانه های استان انبار شده این در حالی است که با توسعه صنایع تبدیلی از جمله چای سیب، پوره سیب و... می توان صادرات خوبی را در این محصول تجربه کرد.

وی از نبود ناوگان حمل و نقل مناسب محصولات کشاورزی در استان گلایه کرد و افزود: متاسفانه به دلیل نبود ناوگان مورد نیاز تجار مجبور به کرایه ناوگان با هزینه هنگفت می شوند که این امر صادرات را تحت تاثیر قرار می دهد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه تحقق کشاورزی صنعتی نیازمند افزایش سرمایه گذاری در این بخش است، افزود: با وام های بانکی به همراه سودهای کلان نمی توان زمینه کشاورزی صنعتی را فراهم کرد دولت باید حمایت ویژه ای از بخش خصوصی و سرمایه گذاران در بخش کشاورزی داشته باشد.

تاج الدینی با اشاره به تعلیق کارت بازرگانی بسیاری از تجار استان گفت: رونق صادرات و بخش کشاورزی نیازمند رفع تعلیق این کارتهای بازرگانی است که با وجود وعده های مکرر این امر هنوز محقق نشده است.

آذربایجان غربی با تامین بیش از ۷ درصد محصولات کشاورزی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود، این استان به دلیل هم مرزی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان دروازه ورود ایران به بازارهای جهانی است.

کد خبر: ۸۳٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha