۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
نبود نهالستان توت عمده مشکل نوغانداران خراسان شمالی است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

نبود نهالستان توت عمده مشکل نوغانداران خراسان شمالی است

بجنورد- یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نبود نهالستان توت را یکی از عمده مشکلات نوغانداران خراسان شمالی عنوان کرد.

عبدالله یوسفی در گفت‌وگو با بازار، اظهار داشت: سنتی بودن فرایند تولید پیله‌تر و نبود نهالستان توت از عمده مشکلات نوغانداران این استان است.

وی افزود: پرورش کرم ابریشم و تولید پیله، ایجاد و توسعه توتستان، توزیع تخم نوغان، تولید فرش ابریشمی و بازاریابی برای فروش،  تولید پارچه و صنایع‌دستی و ابریشم‌کشی ازجمله حلقه‌های زنجیره پرورش ابریشم است که باید تکمیل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه شمار بهره‌برداران نوغانداری در استان را چهار هزار و ۱۶۶ خانوار عنوان کرد و گفت: با توجه به گرم شدن هوا و رشد برگ درختان توت، نوغانداران استان فعالیت خود در زمینهٔ پرورش کرم ابریشم را از سر گرفته‌اند.

یوسفی بابیان اینکه پنج هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان از استان تأمین‌شده است، افزود: در نخستین مرحله از توزیع، دو هزار و ۵۰۰ جعبه بین پرورش‌دهندگان کرم ابریشم توزیع شد.

وی تصریح کرد: از هر جعبه نوغان در کشور، ۳۶ کیلو و در خراسان شمالی ۴۲ و سه‌دهم کیلوگرم پیله‌تر برداشت می‌شود که استان خراسان شمالی در میانگین مقدار وزنی تولید پیله‌تر از یک جعبه، ۱۷ و نیم درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
 

کد خبر: ۸۳٬۴۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha