۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
کاهش قابل توجه ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تهران
نسبت به مدت مشابه سال گذشته صورت گرفت؛

کاهش قابل توجه ذخیره برفی در حوضه آبریز سدهای تهران

در حوضه سد طالقان ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلندمدت به ترتیب به میزان ۸.۳۶ و ۶.۵۵ سانتی‌متر کاهش داشته است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، محمدرضاخانیکی با بیان این مطلب اظهار کرد: بجز حوضه آبریز سد لار که توانست سهم مناسبی از آب معادل برف نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته باشد، در سایر سامانه‌های تامین کننده منابع آب استان وضعیت نگران کننده‌ای از کاهش آب معادل برف و افزایش دما، ثبت شده است.

وی افزود: در حوضه آبریز سد لتیان، ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلند مدت به ترتیب به میزان ۱.۴۱ و ۱۲.۴۸ سانتی‌متر کاهش داشته که بر این اساس شاهد کاهش ۳۶.۲ درصدی حجم آب معادل برف برآورد شده نسبت به سال گذشته هستیم.

خانیکی با اشاره به اینکه در حوضه سد امیرکبیر ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلندمدت به ترتیب به میزان ۱۳.۴۴ و ۲۲.۵۸ سانتی‌متر کاهش داشته، تصریح کرد: حجم آب معادل برف برآورد شده به میزان ۷۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران همچنین اضافه کرد: در حوضه سد طالقان ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته و دوره آماری بلندمدت به ترتیب به میزان ۸.۳۶ و ۶.۵۵ سانتی‌متر کاهش داشته که حجم آب معادل برف برآورد شده به میزان ۸۴.۸۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی همچنین یادآور شد: بر خلاف دیگر حوضه‌ها، در حوضه سد لار ارتفاع آب معادل برف نسبت به سال گذشته با افزایش ۶.۲۳ سانتی‌متری مواجه بوده در حالی که نسبت به دوره آماری بلندمدت به میزان ۴.۳۶ سانتی‌متر کاهش داشته است. در همین راستا حجم آب برآورد شده به میزان ۴۲.۳۵ نسبت به سال گذشته افزایش را نشان می‌دهد.

خانیکی در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع با عنایت به کاهش قابل توجه حجم آب معادل برف در حوضه آبریز سدها نسبت به متوسط دوره آماری ضروری است این موضوع مد نظر متولیان برنامه‌ریزی منابع آب قرار گیرد.

کد خبر: ۸۳٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha