۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
نیازی به مداخلات غیر ضرور دولت در بازار سرمایه نیست
نایب رئیس کمیسیون بازار پول اتاق تهران:

نیازی به مداخلات غیر ضرور دولت در بازار سرمایه نیست

آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول اتاق تهران بر این باور است چنانچه در بازار سرمایه اعتمادسازی صورت گیرد، مردم برای ورود به این بازار رغبت نشان خواهند داد و نیازی به مداخلات غیرضرور دولت نخواهد بود.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، بر اساس آنچه که خبرگزاری ها از محتوای جلسه رئیس سازمان بورس با مدیران عامل هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه منتشر کرده‌اند، ظاهرا تزریق حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان به بازار سهام، توسط شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها با هدف انتشار اوراق برای خرید سهام مورد توافق قرار گرفته است. گفته می‌شود که به منظور اطمینان از تخصیص منابع به خرید سهام، این ارقام به صورت تدریجی به بازار تزریق می شود.   به نظر می‌رسد سازمان بورس، برای جلوگیری از تداوم ریزش شاخص برای تزریق یک مسکن جدید به بازار دست به کار شده‌است و پرسش قابل تامل این است که آثار این مداخله تا چه زمانی در بازار باقی مانده و تا چه زمانی رسیدن شاخص به نقطه تعادل را به تعویق خواهد انداخت؟

در همین رابطه، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در تحلیل این تصمیم سازمان بورس گفت: پرسش حائز اهمیت این است که چرا سیاستگذار اکنون که این میزان زیان و فشار بر سهامداران تحمیل شده، چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌است؟ فارغ از این مساله، این تصمیم نشان می‌دهد که سیاستگذار همچنان به دنبال اصلاحات جزیی بوده و از آسیب شناسی دقیقی که نشان دهد که چرا بازار سرمایه در چنین وضعیتی قرار گرفته‌است، خودداری می‌کند.

او با بیان اینکه «مهم‌ترین عامل رشد بازار سرمایه اعتمادسازی است» ادامه داد: اگر بازار سرمایه از محدودیت‌هایی که با آن مواجه است، رهایی پیدا کند و قیمت‌گذاری دستوری در بازار سرمایه پایان پذیرد و مداخله بیجا در فرآیندها صورت نگیرد و سازوکارهای درونی از جمله حجم مبنا و دامنه نوسان اصلاح شود، نقدینگی خودبه‌خود وارد این بازار می‌شود تا اینکه سیاستگذار بخواهد این نقدینگی را با دستور به این بازار تزریق کند.

آرگون تاکید کرد: بازار سرمایه از بلوغ کافی برخوردار بوده و چنانچه اعتمادسازی در این بازار صورت گیرد، مردم برای ورود به بورس رغبت نشان خواهند داد و نیازی به این مداخلات غیرضرور نخواهد بود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر اینکه «فعالان، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی چنانچه انتفاعی نداشته باشند، وارد بازار نمی‌شوند» ادامه داد: دولت می‌خواهد چالش‌های اقتصادی را با دستور حل کند و گویی مشکلات بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که اقتصاد دستورپذیر نیست و باید به مکانیسم بازار در بازار سرمایه توجه نشان داد. تزریق منابع به بازار نیز اگرچه ممکن است در مقطع کوتاهی از تداوم ریزش‌ها در بازار جلوگیری کند اما آثار آن در بلندمدت پایدار نخواهد ماند.

کد خبر: ۸۳٬۴۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha