۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
دیدگاه دولت، باز بودن «کلاب هاوس» است
سخنگوی دولت:

دیدگاه دولت، باز بودن «کلاب هاوس» است

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: دیدگاه دولت مبنی بر باز بودن شبکه اجتماعی کلاب هاوس است و کسی نباید از آگاه شدن مردم واهمه داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی ربیعی در نشست خبری درباره اظهارنظرهای ضد و نقیض در خصوص بسته شدن شبکه اجتماعی کلاب هاوس و نظر دولت در این خصوص تصریح کرد: برخی خودشان توانایی گفتگو با مردم و نخبگان را ندارند و از صحبت دولتمردان با مردم هراسان شده اند.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور یکشنبه در دولت به وزیر ارتباطات دستور دادند اولا جزئیات را به مردم بگویند و ثانیا مطابق قانون از اختلال کنندگان شکایت و از اهرم‌های قانونی موجود برای پاسخگویی متخلفین و هم برای حفظ فضای ایجاد شده و باز شده استفاده نمایند.

ربیعی همچنین در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس در حالی روز یکشنبه گزارش کمیسیون حقوقی مجلس را تحت عنوان استنکاف رییس جمهوری از ابلاغ ۱۳ فقره قانون به قوه قضاییه ارجاع دادند که تعداد زیادی از لوایح دولت در مجلس اعلام وصول نشده است. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا سازوکاری برای رسیدگی به شکایت احتمالی دولت از مجلس هم در این مورد وجود دارد؟ گفت: درباره ادعای استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ ۱۳ فقره قانون، قبلا صحبت شده و آقای امیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهور هم در کمیسیون قضایی مجلس، توضیحات قابل توجه و مبسوطی را ارائه کرده اند. هرچند که طبق قانون و روال ایشان باید در صحن علنی مجلس نیز صحبت می‌کرد، اما این اجازه به معاون پارلمانی رئیس جمهور داده نشد.

وی افزود: از ۱۳ مورد ادعایی ۸ مورد مربوط به مجلس دهم است و ارتباطی به این مجلس ندارد. اتفاقا آن‌ها هم توسط رئیس مجلس وقت، به روزنامه رسمی ابلاغ شده است. ۳ مورد هم توسط رئیس جمهور ابلاغ شده، اما روزنامه رسمی آن‌ها را منتشر نکرده است. ۲ مورد هم مرتبط به این مجلس است که توسط رئیس مجلس برای انتشار به روزنامه رسمی داده شد.

ربیعی گفت:، اما اقدام شکایت نمایندگان از دولت به دلیل آنچه «ابلاغ نکردن قوانین» خوانده‌اند، اقدامی عجیب و بدعتی است تازه و به اعتقاد حقوقدانان، این شکایت، اساسا موضوعیت ندارد چرا که قانون، فرایند ابلاغ قوانین را مشخص کرده و گفته که د رصورت ابلاغ نکردن رئیس‌جمهور، رئیس مجلس می‌تواند قانون را ابلاغ کند. این شکایت برای ابلاغ قوانین اصلا ضرورت ندارد.

وی اضافه کرد: از این منظر، به نظر می‌رسد برخی نمایندگان محترم بین اجرا و ابلاغ قوانین، تمییزی قائل نیستند، چون همان طور که گفتم اگر بر فرض، رئیس قوه مجریه از ابلاغ قانونی استنکاف کند، رئیس قوه مقننه می‌تواند آن را ابلاغ کند. این سنت ۴۰ ساله‌ای است که در مجلس جاری بوده است بنابراین ظاهرا اتقاق جدیدی در حال رخ‌دادن است.

سخنگوی دولت گفت:، اما برگردیم به سوال شما؛ متاسفانه عکس این قضیه وجود دارد یعنی تعدادی لایحه دولت در مجلس یازدهم در حالی معطل مانده که نمایندگان محترم با عناوین مشابه و با بارمالی قابل توجه، اقدام به تهیه و تصویب طرح می‌کنند که به جز تحمیل هزینه در عمل، مشکلاتی را هم ایجاد می‌کند. تجربه گذشته نشان می‌دهد روند تصویب قوانین، اگر از طریق ارائه لوایح باشد، آن قانون، دقیق‌تر خواهد بود چرا که کار کارشناسی کامل بر روی لایحه صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، تعدادی از لوایح مهم دولت علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، هنوز اعلام وصول نشده است. البته دولت تلاش دارد حتی‌المقدور موضوع را با پیگیری‌های اداری و پارلمانی حل و فصل کند و نیازی به شکایت به مراجع قضایی و ذی‌ربط نباشد وگرنه شکایت به کمیسیون اصل ۹۰، یا شکایت به بازرسی کل کشور و شکایت به قوه قضاییه استفاده از ظرفیت تبصره اصل ۱۱۰ قانون اساسی راهکارهایی می‌باشد که می‌توان به آن‌ها تمسک جُست.
اقای ربیعی افزود: برای اطلاع لیست فهرست لوایح اعلام وصول‌نشده در مجلس یازدهم را خدمتتان اعلام می‌کنم:
۱- لایحه نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی
۲- لایحه مقابله با فساد و ارتقای سلامت نظام اداری
۳-لایحه اصلاح بند (و) و تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۹۹ کل کشور
۴- لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت
۵- لایحه تمدید مقررات مقرر در تبصره‌های ۱و ۲ ماده ۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی
۶- لایحه اصلاح و الحاق موادی به قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور که مصوب ۱۳۷۷ است.
۷- لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان و نکته آخر آنکه جالب است بدانید برخی از این لوایح نیز دو فوریتی بوده‌اند که هنوز اعلام وصول نشده اند؛ بنابراین قضاوت با افکار عمومی است که چه کسی نسبت به قوانین، بی‌توجه است.

سخنگوی دولت درباره انتقاداتی که به عدم ممنوعیت سفرها در نوروز و موج جدید کرونا وارد شده نیز گفت:ما نمی‌توانیم هر لحظه قاعده جدیدی بگذاریم. قاعده‌ای که در قالب مصوبات ستاد ملی کرونا براساس رنگ بندی شهرها اعلام شده است، علمی و کاملا دقیق بوده که خود وزارت بهداشت هم آن را ارائه کرده بود.

وی تصریح کرد: سیاست دولت هم اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا در همه شهرها است. درباره موج چهارم کرونا، در حال حاضر در جهان، با افزایش انواع جهش‌یافته ویروس کرونا مواجهیم. رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز اخیرا در این باره هشدار داده‌اند. این اتفاق فقط مختص ایران نیست و در روزهای اخیر، کشورهای دیگری به جز کشور ما دچار موج تازه کرونا شده‌اند. به عنوان نمونه، کشورهای ترکیه و فرانسه نیز ناگزیر از اِعمال محدودیت‌های جدید شده اند.

سخنگوی دولت گفت: بنابراین، مهمترین عوامل در شیوع موج جدید کرونا در ایران، دو عامل ویروس جهش‌یافته کرونا و عدم رعایت پروتکل‌ها می‌باشد، سفرهای نوروزی بدون رعایت و همراه با شکستن پروتکل‌های رخ داده است.

وی تصریح کرد: هر چند بنابر گزارش آقای مونسان وزیر میراث و گردشگری، تعداد سفرهای نوروزی به نسبت نوروز ۹۸ بسیار کاهش یافته و فقط در مقایسه با نوروز ۹۹ که تقریبا سفرهای نوروزی نزدیک به صفر بود، بیشتر شده، اما در همین اندازه سفرها هم مراعات‌ها به خوبی صورت نگرفته است.

ربیعی گفت: حرکت افراد مبتلا هم در درون شهرها قابل توجه بوده است، البته قدرددان آن هموطنانمان هستیم که به هشدارها توجه کرده و به سفر نرفتند. آقای رییسی سخنگوی ستاد ملی کرونا اعلام کرده اند که این اوج نتیجه تجمع‌ها برای خریدهای شب عید بوده است و هنوز آثار سفرها آغاز شده است.

وی اضافه کرد: انتظار می‌رفت که امسال نیز مردم هشدارها را جدی بگیرند و کماکان دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند. اما متاسفانه این طور نشد، میزان استفاده از ماسک از ۹۰ درصد به ۵۶ درصد رسیده بود و این یعنی عادی‌انگاری نسبت به کرونا.

ربیعی گفت: نکته مهمی که میخواهم بگویم آن است که در حال حاضر، همه باید توجهمان به مهار موج به راه افتاده باشد تهدید کرونا علیه همه ملت ما هست همه ما در معرض خطر و نگرانی هستیم و مقابله هم، یک امر همگانی است. دولت و همه اجزای آن، نهادها و ارکان نظام و نیز همه مردم با همه باید حرکت کنیم.

وی افزود: همه ما اظهاراتی از سر دلسوزی و نگرانی می‌گوییم. خواهش می‌کنم سیاسیون این مسئله را رها کنند، از کرونا نمدی برای بازی سیاسی نبافند. به جای متهم‌کردن این یا آن، انرژی خود را باید صرف غلبه بر وضعیت به وجود آمده بکنیم.

کد خبر: ۸۳٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha