۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
عملاً صادرات فرش از استان زنجان نداریم
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان:

عملاً صادرات فرش از استان زنجان نداریم

زنجان- رنگ رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان با بیان اینکه عملاً صادرات فرش از استان نداریم، گفت: فرش بافته شده با نام سایر استان‌ها صادر می‌شود.

مهدی رنگ‌رونا در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه زنجان در حوزه فرش یکی از استان‌های تولیدکننده فرش دستباف است، افزود: با این وجود، تولیدکننده از این منظر که از همان ابتدا و از آنجایی که استان زنجان طرح اختصاصی خود را نداشته و از طرح‌های اطراف استان برای بافت فرش استفاده می‌کرد.

وی تصریح کرد: عمده فرشی که امروز در استان زنجان تولید می‌شود، مربوط به طرح‌های فرش استان کردستان است و چون تولید این‌گونه فرش‌ها نیز در آن استان اتفاق می‌افتد، لاجرم اگر هم به فروش برسد، نمی‌توان عنوان فرش زنجان را بر روی آن گذاشت.

این فعال اقتصادی با یادآوری اینکه همچنین در حوزه تولید فرش ابریشم طرح‌هایی که در استان زنجان بافته می‌شود مربوط به طرح‌های استان قم است، ادامه داد: بنابراین از آنجایی که در استان زنجان طرح فرشی به نام این استان نداریم، در نتیجه تولیدات ما ناخودآگاه به نام سایر استان‌ها ثبت می‌شود؛ چرا که مشغول بافتن طرح فرش سایر استان‌ها هستیم.

رنگ‌رونا با تاکید بر اینکه فارغ از این موضوع، در استان زنجان دارای طرح‌های اصیل فرش از جمله طرح بیدگینه هستیم که به صورت اصیل و سنتی مختص استان زنجان است، اظهار کرد: به همین خاطر امروز نیازمند آن هستیم که این طرح فرش را بیش از گذشته بشناسانیم.

وی بیان کرد: طرح‌هایی مثل قلتوق، خمسه، بوغداکندی و … را نیز باید به این فهرست اضافه کنیم. چنین طرح‌هایی در مناطق خاصی بافته شده و به نام همان مناطق نیز شناخته می‌شود، به همین خاطر یکی از اقدامات این است که بتوانیم در حوزه برندسازی طرح‌های فرش استان زنجان گام‌های بلندی برداریم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه بافت فرش با طرح‌هایی که مختص استان زنجان است، نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: این موضوع دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل جدی به مباحث اقتصادی بازمی‌گردد.

رنگ‌رونا گفت: به دلیل نبود تناسب بین هزینه‌های تولید، نیروی انسانی و هزینه پرداختی، باعث پایین آمدن انگیزه تولیدکننده در این زمینه شده است؛ چرا که حاصل دسترنج خود را نمی‌توانند به تناسب وقت و انرژی که گذاشته‌اند، به فروش برسانند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل بی‌انگیزگی تولیدکنندگان فرش مربوط به مواد اولیه تولید فرش است، افزود: بخشی از مواد اولیه‌ای که امروز در تولید فرش از آن استفاده می‌شود، مواد مرغوبی نیست، به همین خاطر کالایی که به واسطه مواد اولیه نامرغوب تولید می‌شود نیز مرغوبیت نهایی را نخواهد داشت تا با قیمت مناسب به فروش برسد.

رنگ‌رونا تصریح کرد: پیشهاد می‌کنیم برخی از واحدهای عرضه‌کننده مواد اولیه مرغوب را داشته باشیم تا بتوانند آن را با حداقل قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار دهند و فرش تولید شده را به همان واحدها بفروشند و این باعث می‌شود تا نگرانی از جهت فروش و مرغوبیت کالا نداشته باشند و این یک تضمین برای فعالیت در این عرصه خواهد بود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان خاطرنشان کرد: از استان زنجان موضوعی با عنوان صادرات فرش نداریم؛ چرا که فرش بافته شده در استان زنجان با نام سایر استان‌ها صادر می‌شود. امیدواریم پایانه صادراتی فرش که در زنجان راه‌اندازی شده است بتواند به اهداف تعیین شده دست یابد.

کد خبر: ۸۳٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha