۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
احیای واحدهای تحت تملک بانک‌ها در اولویت وزارت اقتصاد
معاون امور بانکی وزارت اقتصاد مطرح کرد

احیای واحدهای تحت تملک بانک‌ها در اولویت وزارت اقتصاد

معمارنژاد، معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: امسال تلاش ما بر این است علاوه بر پیگیری تامین مالی احیای واحدهای تملیکی بانک‌ها را نیز در اولویت قرار دهیم.

به گزارش بازار، عباس معمارنژاد در حاشیه مراسم طرح مانع زدایی و حمایت یک پارچه از تولید بانک صادرات (محیا) افزود: در این باره از ابتدای امسال جلساتی را با شرکت شهرک‌های صنعتی برگزار کردیم تا واحدهای تملیکی بانک‌ها در شهرک‌های صنعتی را به چرخه تولید بازگردانیم.

وی اضافه کرد: در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نظام بانکی می‌تواند مانند سابق نقش بسیار مهمی در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی ایفا کند همچنانکه در سال گذشته تسهیلات نظام بانکی صددرصد در مقایسه با سال ۹۸ افزایش یافت.

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد گفت: در طرح حمایت یکپارچه از تولید بانک صادرات بنگاه‌هایی که به دلیل بدهی نمی‌توانند تسهیلات دریافت کنند در مذاکره و توافق با بانک و پرداخت حداقلی می‌توانند سرمایه در گردش دریافت کنند و تولید خود را ادامه دهند.

معمارنژاد افزود: واحدهای تولیدی که سرمایه ثابت خود را از بانکی دریافت می‌کنند هنگامی که به چرخه تولید نزدیک می‌شوند می‌توانند از همان بانک سرمایه در گردش خود را دریافت کنند ما و بانک مرکزی هم آمادگی داریم اطلاعات واحدهای تولیدی را به بانک‌هایی که طرف قرارداد هستند ارائه و مشکل را رفع کنیم.

وی درباره بخشنامه اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر اعمال جرایم مالیاتی به بانک‌هایی که نرخ سود سپرده مصوب را رعایت نکنند گفت: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها باید برای سپرده‌های یکساله، ۱۶ درصد و دوساله ۱۸ درصد سود پرداخت کنند، اما بعضا مشاهده می‌شود برخی بانک‌ها این نرخ را رعایت نمی‌کنند که موجب می‌شود هزینه تمام شده پول برای بانک‌ها و به طبع آن نرخ تسهیلات افزایش یابد که موجب می‌شود به بنگاه‌های اقتصادی فشار وارد شود.

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد افزود: وزیر اقتصاد به بانک‌ها بخشنامه کرد اگر سودی بالاتر از ۱۶ و ۱۸ درصد برای سپرده‌های یکساله و دو ساله پرداخت شود جزو هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نخواهد بود بنابراین بانک‌ها باید هم بابت سود سپرده هاو هم بابت هزینه‌های مالیاتی، هزینه پرداخت کنند ضمن این که از سازمان حسابرسی هم خواسته شده که در حسابرسی بانک‌ها حتما این موضوع را در گزارش جداگانه‌ای ارائه کند.

کد خبر: ۸۳٬۱۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha