۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
زور خریدها به عرضه‌ها نرسید| مثبت بودن کلیت بازار سرمایه
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

زور خریدها به عرضه‌ها نرسید| مثبت بودن کلیت بازار سرمایه

در روزی که برخی از سهم‌های شاخص‌ساز سبز شدند، فشار عرضه‌ها در اکثر سهم‌های بازار باعث شد که شاخص کل افت ۴ هزار واحدی را تجربه کند، اما یک کارشناس بازار سرمایه بر این عقیده است که این شرایط بازار پایان می‌یابد.

فاطمه میرزایی؛ بازار: در شرایطی که بسیاری از سهم‌های بازار وارد یک دوره اصلاحات شده بودند، امروز سهام شاخص‌ساز و برخی از سهم‌ها که صف فروششان خالی شده بود، روی دور صعودی افتادند. در این میان، برخی از سهم‌های گروه فلزات اساسی و خودرو و بانکی به صورت تکی سبزپوش شدند، اما این فشار عرضه بود که اجازه نداد این رشد قیمت در سهام بنیادی تأثیری روی شاخص کل بگذارد. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه عقیده دارند که وضعیت بد این روزهای بورس ناشی از تردید در مورد برجام، انتخابات، نرخ دلار و کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران است.

در پیش‌گشایش معاملات روز جاری، خبر از تشکیل صف خرید برای سهم‌هایی بود که تأثیر بسزایی در بازار دارند، اما در این میان، صف فروش سهم‌های دیگر بودند که هم ارزش بیشتری داشتند و هم تعدادشان نسبت به خریدها بیشتر بود. با اینکه سهم‌های سبز شده جلوی سقوط سهمگین بازار را گذاشتند، ولی زور آن‌ها به سهام عرضه شده در بازار نرسید و نماگر اصلی بازار تا انتهای معاملات ۴ هزار و ۸۵۷ واحد افت را تجربه کرد و به یک میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۹ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز تحت تأثیر صف‌های فروش سنگین بود چراکه این شاخص تا انتهای معاملات افت و خیز اندک، ۶۷۳ واحد کاهش یافت و امروز روی ۴۳۴ هزار و ۶۹۷ واحد ایستاد. شاخص فلزات اساسی با وجود اینکه برخی از سهم‌هایش را سبز دید، باز هم ریزش داشت و تا پایان معاملات ۲ هزار و ۷۰۹ واحد پایین آمد و رقم ۸۷۹ هزار و ۲۴۹ واحد را نشان داد.

امروز، نمادهای «برکت»، «شستا»، «خودرو»، «شپنا»، «فملی»، «فولاد» و «اپال» جز نمادهای پرتراکنش بازار بودند، اما نمادهای «فارس»، «فملی»، «شپنا» و «وغدیر» بیشترین تأثیر منفی و نمادهای «شستا»، «نوری» و «وبملت» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند شاخص کل بورس گذاشتند.

در میان سهم‌های فولادی، برخی سبزپوش و برخی هم سرخپوش شدند؛ به نحوی که نمادهای «فخوز»، «فنورد»، «فولاد» و «کاوه» بیشترین رشد و «فجر»، «فپنتا» و «فخاس» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. در گروه کانه فلزی، دو نماد «کچاد» و «کگل» با رشد اندک خود تأثیر مثبت در شاخص داشتند، اما نماد «ذوب» در فرابورس افت شدید نزدیک به ۲ درصدی داشت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: این روزها بازار در شرایط خوبی به سر نمی‌برد و با توجه به مشکلات زیادی از جمله سیاست‌های غلط، تغییر قوانین متعدد و ناکارآمدی‌ها که در آن وود دارد، روند منفی آن همچنان ادامه‌دار است.

وی با اشاره به اینکه تردید در مورد مسائل مختلف سیاسی و اقتصادی از جمله ارز و انتخابات در این روزها موجب خروج نقدینگی از بازار شده است، افزود: هرروز شاهد قرار گرفتن فروشندگان در صفوف فروش هستیم و امروز هم شرایط به همین ترتیب، ادامه پیدا کرد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: تنها عاملی که در این روزها شاهد هستیم، فروشندگانی هستند که به دلیل عدم اعتماد تمایلی به ماندن در این بازار ندارند و حاضر به فروش سهام خود و شناسایی ضرر در هر سطح قیمتی هستند و نمی‌توان پیش‌بینی متفاوتی از شرایط بورس کرد.

عقیلی درباره کلیت بازار گفت: در حال حاضر، امروز از فشار فروش کلیت بازار کاسته شد و تمایل به خرید در سهم‌های بزرگ و ارزان از جمله سهم‌های فولادی و برخی از سهم‌های بانکی و پتروشیمی افزایش یافت و در عین حال، باید توجه داشت که مقاطع فعلی بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است و می‌توان سهام ارزنده در بازار پیدا کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس اطلاعات موجود متغیرهای تأثیرگذار بر بازار حتی در خصوص رفع تحریم‌ها باعث کاهش سودآوری شرکت‌ها یا عدم ارزندگی آن‌ها نخواهد بود و می‌توان گفت بازار دچار بیش‌واکنشی بوده است چراکه شاخص‌های اقتصادی، نرخ‌های جهانی و بسیاری از مسائل دیگر در کلیت بازار مثبت ارزیابی می‌شود و می‌توان این انتظار را داشت که بازار حداقل در ساعات اولیه فردا کار خود را مثبت آغاز کند.

کد خبر: ۸۳٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha