۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
بی‌تفاوتی دولت نسبت به زیان اصناف از کرونا | جبر جواب نمی‌دهد
یک فعال بازار مطرح کرد؛

بی‌تفاوتی دولت نسبت به زیان اصناف از کرونا | جبر جواب نمی‌دهد

سمنان- رمضانی، فعال اقتصادی در استان سمنان درباره اعمال محدودیت‌های مجدد کرونایی و تعطیلی مشاغل و مکاسب در استان به دلیل شیوع کرونا، گفت: استانداری ابتدا زیان اصناف را بدهد سپس آن‌ها را تعطیل کند.

محمد رمضانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اعمال محدودیت‌های مجدد در سطح استان سمنان به دلیل قرمز شدن چهار شهرستان و شرایط شیوع ویروس کرونا، بیان کرد: دولت خودش عامل ایجاد این شرایط شده زیرا سفرهای نوروزی را لغو نکرده و در واکسیناسیون مردم نیز تعلل کرده است حال چرا باید اصناف و مکاسب زیان آن را بدهند؟

وی با بیان اینکه استانداری سمنان ابتدا زیان اصناف را بدهد سپس آنها را تعطیل کند، ابراز کرد: اگر مکاسب بدانند که زیان شان جبران می‌شود حاضر هستند یک ماه تمام تعطیل شوند اما مشکل اینجا است که همه ادارات و نهادهای دولتی باز هستند و ویروس کرونا از آنها منتقل نمی‌شود اما مغازه دارها باید تعطیل کنند زیرا خطرناک هستند.

حرف زور ستاد کرونا
این فعال بازار با بیان اینکه ستاد کرونای استان سمنان حرف زوری را می‌زند که با جبر قرار است بر گردن اصناف بنشیند، تاکید کرد: وقتی قرار است حکمی دهید که همه از آن پیروی کنند، ابتدا باید خودتان آن را بپذیرید و قبول داشته باشید. استانداری سمنان خودش شرایط کرونا را درک نکرده وگرنه برای مسافرت‌های نوروزی فکری می‌کرد حال چطور کسبه باید آن را درک کرده و اقناع شوند.

اگر مکاسب بدانند که زیان شان جبران می‌شود حاضر هستند یک ماه تمام تعطیل شوند اما مشکل اینجا است که همه ادارات و نهادهای دولتی باز هستند

رمضانی با بیان اینکه زیان مکاسب و اصناف استان سمنان میلیاردها تومان است که هرگز جبران نمی‌شود، تاکید کرد: معیشت بخش اعظمی از مردم به این موضوع بستگی دارد لذا دولت اگر می‌خواهد مکاسب با محدودیت‌ها همراه باشند، باید فکری کند وگرنه هیچ کاسبی درب مغازه خودش را نخواهد بست.

وی با بیان اینکه اگر در تمام دنیا کسبه و بازارچه‌ها و پاساژها و … را مشاهده می‌کنید که همراه با محدودیت‌های کرونایی تعطیل هستند به واسطه این است که آنها از لحاظ مالی تأمین هستند، گفت: اینجا ایران است و بدتر از آن استان سمنان است که نه توسعه اقتصادی دارد نه مکاسب و اقشارش در تأمین مالی هستند که هر وقت دولت اراده کرد، درب مغازه‌هایشان را بسته نگه دارند.

جبر جواب نمی‌دهد
این فعال بازار با بیان اینکه عقل سلیم حکم به بسته بودن تمام شهرستان‌های قرمز استان می‌دهد اما چرا نباید فکری هم به حال معیشت کسبه کرد؟، تاکید داشت: اگر قرار است مکاسب ده روز تعطیل شوند آیا استانداری حاضر است ده روز حقوق کارکنان خود را قطع کند؟ خیر این کار را نخواهد کرد زیرا همیشه فرق‌های اساسی بین کارکنان دستگاه‌های اجرایی و مردم عادی می‌گذارد.

اگر قرار است مکاسب ده روز تعطیل شوند آیا استانداری حاضر است ده روز حقوق کارکنان خود را قطع کند؟

رمضانی با بیان اینکه هر وقت استانداری حاضر شد یک ماه حقوق خود را دریافت نکند ما حاضر هستیم به مکاسب اعلام کنیم دو ماه تمام تعطیل کنند، ابراز کرد: خواسته دولت از کسبه معقول نیست زیرا هر زمان که نیاز به همراهی است، کسبه باید پیشگام شوند هر گاه که مرغ و گوشت و روغن توزیع می‌شود، کارکنان فرمانداری باید آن را دریافت کنند موضوعی که پیش از عید در حالی که مردم در صف ایستاده بودند در فرمانداری شاهرود رقم خورد.

وی افزود: اینگونه همراهی جبری فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند چیزی را عوض کند. دولت اگر راست می‌گوید همان مرغ و گوشت و روغنی که بین کارکنان فرمانداری‌های توزیع می‌کند را یک بار و فقط یک بار بین مکاسب که از کرونا متضرر شده‌اند توزیع کند و در نتیجه با یک قدمی که برمی‌دارد انتظار داشته باشد کسبه هم دو قدم برای تعطیلی و رعایت محدودیت‌ها بردارند وگرنه معادله یکطرفه آن هم با چاشنی جبر جواب نمی‌دهد.

کد خبر: ۸۳٬۰۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha